Rețeta de succes a Zara: mai puțini șefi, mai multe date

Rețeta de succes a Zara: mai puțini șefi, mai multe date
Andra Oprescu
Andra Oprescu
scris 30 nov 2016

Zara, cea mai populară marcă a companiei spaniole Inditex, cel mai mare retailer din industria modei după numărul de magazine la nivel global, are o rețetă proprie de succes, bazată pe o piramidă ierarhică aplatizată, multă independență pentru designeri și urmărirea constată a preferințelor clienților. Zara, care aduce două treimi din vânzările Inditex a reușit astfel să păstreze un ritm solid de creștere, scrie Bloomberg.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Spre deosebire de rivali precum Gap, H&M sau Primark, Zara nu are designer-șef, ierarhia este aproape inexistentă, iar cei 350 de designeri se bucură de independență atunci când vine vorba de aprobarea produselor și campaniilor. Astfel, bazânu-se pe fluxurile de date zilnice care indică ce se vinde și ce nu, echipele creează articole vestimentare pentru următoarele săptămâni.

În fiecare dimineață, personalul din Atreixo (Spania), unde este sediul central al Zara, încearcă să stabilească tendințele prin monitorizarea cifrelor legate de vânzări și a miilor de comentarii din partea clienților, managerilor de magazine și a directorilor din diferite țări.

CEO-ul Inditex, Pablo Isla, spune că o importanță majoră pentru succesul Inditex, în special al brandului Zara, este felul în care compania „smulge” idei de la clienți, în loc de a crea colecții în avans și a le promova agresiv ulterior. În timp ce H&M cheltuie până la 4% din vânzări pe publicitate, Inditex are un buget pentru reclame aproape nul, excepție făcând promovarea cu ajutorul social media.

Un alt atu este lanțul de producție, Zara având o rețea de fabrici în Spania, Portugalia și Maroc, care produce mare parte din articolele vândute. Având facilitățile de producție în același loc sau foarte aproape de sediul principal și de designeri, colecțiile pot fi înlocuite rapid în cazul unor modificări care țin de preferințe, tendințe sau vreme. Astfel, compania aduce modele noi pe rafturi în numai 2-3 săptămâni, în timp ce comenzile multor concurenți sosec lent în containere de la distanțe enorme.

Potrivit Forbes, Amancio Ortega, proprietarul Inditex - care include branduri, pe lângă Zara, mărci ca Bershka sau Stradivarius, este al doilea pe lista celor mai bogați din lume, după ce l-a depășit pe miliardarul Warren Buffett și s-a apropiat foarte mult de Bill Gates.

Rețeta de succes a Zara: mai puțini șefi, mai multe date

Magnatul din industria modei a început construirea imperiului pe care îl deține acum împreună cu fosta lui soție. A dechis primul magain Zara în 1975 și a reușit să câștige doar din dividende 4,5 miliarde de dolari (4 miliarde de euro) în ultimii 14 ani. Inditex are deschise peste 3.500 de magazine în întreaga lume, inclusiv în orașe recunoscute în lumea modei, cum sunt New York, Londra sau Milano, iar în ultimii cinci ani compania a deschis in medie 400 de magazine anual.

Inditex este prezentă în România prin mărcile Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home si Massimo Dutti.

viewscnt
Afla mai multe despre
zara
inditex
ortega
h&m
gap
primark
retail
fashion
haine
moda