Grupul maghiar MOL, rezent și pe piața de distribuție carburanți din România, unde ocupă poziția a treia, a produs în premieră la Rafinăria sa INA din Rijeka (Croația) combustibil de aviație durabil (SAF) - în cadrul unui proiect-pilot de procesare a biocomponentelor - și un volum semnificativ de motorină regenerabilă HVO (ulei vegetal hidrotratat).
Acesta este cel de-al doilea test reușit de producție SAF și HVO în cadrul Grupului MOL, după proiectul-pilot realizat anterior la rafinăria Slovnaft din Bratislava.
Proiectul-pilot desfășurat cu succes la Rafinăria Rijeka a fost implementat în cooperare cu Chevron Lummus Global (CLG), licențiatorul unității de hidrocracare a rafinăriei, cu obiectivul de a testa coprocesarea a 5% POME (Palm Oil Mill Effluent - produs secundar rezultat din producția de ulei de palmier) împreună cu materii prime fosile. În timpul testului au fost procesate 1.000 de tone de materie primă biogenică. Întregul proces a fost certificat de auditorul independent Bureau Veritas d.o.o., în conformitate cu standardul ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) pentru biocombustibili sustenabili.
Pregătirea proiectului-pilot a durat opt luni, având în vedere complexitatea procesării unui nou tip de materie primă și a proprietăților sale fizice și chimice specifice. În timpul testului, au fost colectate peste 400 de probe pentru analize detaliate, realizate în Laboratorul Central de Testare al INA (CIL), în timp ce analiza conținutului biogenic (analiza C14) a fost efectuată de laboratoare externe acreditate - Institutul Ruđer Bošković din Zagreb și Isotoptech Zrt. din Debrecen.

La începutul acestui an, rafinăria Grupului MOL din Bratislava a realizat, de asemenea, cu succes, teste de producție a unui tip de motorină conținând HVO și SAF. HVO a fost produs utilizând ulei din coji de nuci caju, iar biocomponentul astfel obținut a fost procesat împreună cu țițeiul. În cazul SAF, uleiul alimentar parțial rafinat a fost procesat împreună cu materia primă tradițională. Testul a demonstrat că unitatea de producție a rafinăriei din Bratislava, destinată fabricării kerosenului standard pentru aviație, este adecvată și pentru producerea combustibilului sustenabil pentru aviație.
Grupul MOL utilizează metoda de coprocesare la Rafinăria Dunărea din Százhalombatta (Ungaria) de mai mulți ani: procesul reduce emisiile combustibililor tradiționali prin amestecarea reziduurilor vegetale, componentele bio și fosile fiind procesate simultan, direct în timpul producției.
„Grupul MOL produce deja motorină și combustibil sustenabil pentru aviație din materii prime regenerabile și este pregătit să își extindă producția. Această pregătire subliniază angajamentul nostru strategic față de mobilitatea sustenabilă - fie că vorbim despre transportul rutier sau cel aerian. Pentru noi, a deveni un furnizor complex de servicii de mobilitate înseamnă să oferim o gamă tot mai diversificată de combustibili, creând astfel toate condițiile necesare pentru o tranziție energetică inteligentă pentru clienții noștri. Deja avem un rol de lider în acest proces în regiune și suntem hotărâți să ne menținem această poziție prin investiții și inovații continue", a declarat Csaba Zsótér, Vicepreședinte Senior Combustibili în cadrul Grupului MOL.

Grupul MOL cercetează și dezvoltă constant noi posibilități pentru producerea și utilizarea biocombustibililor. În parteneriat cu Aeroportul din Budapesta, Wizz Air și Airport Fuel Supply Llc., Grupul MOL a lansat în 2022 testarea comercială a SAF în Ungaria. Pe baza acestei experiențe, compania comercializează acum SAF ca parte a operațiunilor sale curente în Ungaria, Slovacia și Croația, în volume echivalente cu aproximativ 14 kilotone de biocomponente.
SAF poate fi produs doar din materii prime regenerabile clasice (cum sunt materialele de origine vegetală) sau din deșeuri, însă trebuie să îndeplinească aceleași specificații tehnice și de mediu ca și kerosenul convențional. În prezent, foarte puține rafinării din lume sunt echipate pentru producerea combustibilului sustenabil pentru aviație. Producția actuală și prognozată la nivel global de SAF este semnificativ mai mică decât cererea, aspect reflectat în prețuri.