Cel mai recent atac al armatei ucrainene îndreptat împotriva oleoductului Prietenia, prin care rafinăriile MOL se alimentează cu petrol rusesc, va duce la o întrerupere a furnizării de energie timp de cel puțin cinci zile. Chiar și în cel mai bun caz, conducta poate fi repornită doar la capacitate redusă, a declarat CEO-ul grupului MOL Zsolt Hernádi.
De ce este important MOL România este cel de-al treilea distribuitor de carburanți de pe piața autohtonă, cu o cotă de 17%. În prima jumătate a anului, MOL a raportat vânzări în România de 367 mii tone carburanți, cu 5 mii tone - sau aproape 1,35% - sub volumul din aceași perioadă a anului trecut, de 372 mii tone.
Mai este interesant Livrările din România ale MOL nu provin în totalitate de la rafinăriile grupului din Ungaria, Croația și Slovacia, ci probabil doar cele din partea vestică a țării, ceea ce înseamnă că piața autohtonă va fi mai puțin afectată. Compania maghiară efectuează swap-uri cu celelalte companii care dețin rafinării în România (OMV Petrom, Rompetrol și Lukoil) pentru alimentarea benzinăriilor sale din restul țării.
Miercuri, ministrul maghiar de externe, Peter Szijjarto, a anunțat că livrările de țiței prin conducta Prietenia din Rusia către Ungaria ar putea fi reluate joi, în regim de testare, la volume mici însă.
Anunțul confirmă declarațile făcute la Budapesta de șeful MOL.

„În decurs de zece zile, secțiunea rusească a sistemului de conducte Prietenia a fost vizată în mod deliberat de trei ori. Primele două au provocat doar câteva zile de perturbări, care au putut fi rezolvate cu lucrări minore de întreținere. Cea mai recentă, însă, nu poate”, a declarat Hernádi.
Potrivit acestuia, amenințarea afectează în mod direct nu doar Ungaria, ci și Slovacia: „Acest sistem de conducte servește drept una dintre cele mai importante rute de aprovizionare cu energie pentru două țări din Europa Centrală, Slovacia și Ungaria. Dacă rafinăriile responsabile de aprovizionarea acestor două țări sunt închise sau forțate să reducă capacitatea, va începe o reacție în lanț - și toată Europa Centrală o va simți.”
În cazul ipotetic al unei opriri complete a oleoductului, susține Hernádi, în primele zile, cererea ar putea fi satisfăcută din rezervele operaționale existente, dar ulterior ar trebui utilizate rezervele strategice.
Rafinăriile MOL pot fi alimentate cu țiței transportat prin conducta Adria - dar la un cost mult mai mare.
„De ce mult mai scump? Pentru că Croația a majorat prețurile în momentul în care a izbucnit războiul. Chiar în acel moment, au dublat tarifele de tranzit”, susține șeful MOL.
În opinia sa, o oprire totală a conductei Druzhba va avea consecințe dramatice: „Sunt convins că, dacă conducta se închide, este foarte puțin probabil să repornească vreodată… parțial din motive fizice… un apartament sau o casă - odată neutilizate, încep să se deterioreze mult mai repede.”.

În plus, conducta Adria nu poate fi considerată o alternativă fezabilă, dincolo de prețuri, existând și constrângeri tehnologice: testele recente de capacitate nu au confirmat că această rută ar putea aproviziona întreaga regiune în cazul unei opriri a conductei Prietenia.
MOL consideră că ar fi necesare cel puțin două conducte pentru a asigura securitatea aprovizionării regiunii fără ieșire la mare.
„În cazul unei rafinării de pe litoral, ne putem aproviziona cu țiței de oriunde dorim, motiv pentru care aceste rafinării pot procesa orice tip de țiței. Aici, în Europa Centrală, însă, nu avem rafinării cu alimentări alternative, pentru că nu ni s-a oferit oportunitatea”, afirmă Hernádi, referindu-se la avantajul pozițional al țărilor cu porturi maritime, cum este România.
Potrivit lui Hernádi, MOL este pregătită pentru cel mai rău scenariu, dar acesta vine cu un cost semnificativ: „În 2014, când conflictul ruso-ucrainean a luat o turnură decisivă, am început imediat să ne pregătim pentru posibilitatea ca fie rușii, fie ucrainenii să închidă conducta. De aceea am extins capacitatea interconexiunii ungaro-slovace, astfel încât rafinăria din Bratislava să poată fi alimentată și din sud. Dar mai scump… de fapt mult mai scump.”
Importurile de carburanți ar putea fi o soluție, însă și ele sunt inevitabil mai costisitoare: „Dacă, din varii motive, capacitatea noastră de procesare scade cu aproximativ 20%, va trebui să acoperim deficitul cu importuri suplimentare. S-ar putea spune că MOL ar trebui pur și simplu să exporte mai puțin (în prezent o treime din producția rafinăriei Dunărea, de lângă Budapesta, este exportată - n.r.), dar MOL are și filiale în afara Ungariei care au nevoie de combustibil.

Acest lucru va duce inevitabil la prețuri mai mari, fie și numai pentru că importurile în sine sunt mai scumpe.”
Șeful MOL a estimat că o închidere a oleoductului Prietenia și o reorientare exclusiv către conducta croato-maghiară ADRIA ar impune grupului maghiar costurile suplimentare de 200 de milioane de dolari anual.
„Se poate spune cu siguranță că acest lucru ar duce în mod clar la o pierdere de profit pentru MOL, ceea ce înseamnă mai puțini bani pentru investiții și încetinirea creșterii companiei”, afirmă Hernádi
Pentru a respecta embragoul total impus de UE importutilor de țiței rusesc la sfârșitul anului 2026, compania este forțată să facă investiții suplimentare de 180-200 de miliarde de forinți.
„Cred că, în calitate de cetățean maghiar și central-european, este în interesul nostru ca această rafinărie să funcționeze cât mai eficient și cât mai mult timp posibil, atâta timp cât este nevoie de combustibil în această regiune. Punct”, declară șeful MOL.

În opinia sa, securitatea conductei Prietenia este crucială pentru aprovizionarea cu energie a Ungariei și a regiunii.
Potrivit lui Zsolt Hernádi, în spatele dezbaterilor politice se află realități fizice și economice simple: dacă conducta se închide, aprovizionarea regiunii va fi pusă în pericol, ceea ce va duce inevitabil la costuri energetice mai mari și la o creștere economică mai lentă.