ANAF a recuperat peste 140 milioane lei de la CFR Marfă vânzând mii de vagoane și locomotive. Compania și-a vândut și navele Eforie și Mangalia

ANAF a recuperat peste 140 milioane lei de la CFR Marfă vânzând mii de vagoane și locomotive. Compania și-a vândut și navele Eforie și Mangalia
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 19 mar 2024

ANAF a încasat la bugetul statului, în contul datoriilor CFR Marfă, suma de 141 milioane lei din vânzarea a mii de vagoane și locomotive din patrimoniul companiei, active pe care societatea nu le folosea în activitatea curentă, potrivit datelor analizate de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În pofida vânzării de active, datoriile companiei către stat au crescut însă anul trecut, de la 2,11 miliarde lei la final de 2022 la 2,28 miliarde lei la final de 2023, arată datele din platforma Termene.ro, conform analizei Profit.ro. O parte semnificativă a datoriei are ca sursă recuperarea unui ajutor de stat de 1 miliard de lei, la care s-au adăugat dobânzi și penalități timp de mai mulți ani.

ULTIMA ORĂ Guvernul schimbă regulile pentru Uber și Bolt, după cum au cerut taximetriștii. Mașini închiriate și în comodat sunt eliminate, transport doar în județul de înmatriculare, taxă mai mare. Șoferii part time spun că vor renunța CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul schimbă regulile pentru Uber și Bolt, după cum au cerut taximetriștii. Mașini închiriate și în comodat sunt eliminate, transport doar în județul de înmatriculare, taxă mai mare. Șoferii part time spun că vor renunța

"În acord cu strategia propusă Comisiei Europene de către Ministerul Transporturilor, au fost demarate și intensificate procedurile de vânzare prin licitație publică sau executare silită a unor active din patrimoniul CFR Marfă, în vederea rambursării ajutorului de stat. Activele supuse executării silite sunt strict activele pe care CFR Marfă nu le folosește în activitatea curentă.

În vederea stingerii ajutorului de stat către ANAF, au fost valorificate prin executare silită vagoane și locomotive din patrimoniul CFR Marfă, ce a avut ca rezultat obținerea unor sume importante, ce au fost distribuite organului fiscal. Până la data prezentă, au fost vândute „în anii 2022 și 2023 - un număr de 3.862 vagoane și 616 locomotive prin intermediul procedurii de executare silită prevăzută de Codul de procedură civilă, în dosarul 194/2018 aflat pe rolul BEJ Bran Cristian. Totodată, în luna iulie a anului 2023, a fost inițiată și valorificarea unor locomotive aflate în patrimoniul CFR Marfă. S-au vândut, astfel, un număr de 60 locomotive.

FOTO Cum arată aplicația e-Factura simplificată pentru microîntreprinderi, pregătită să fie lansată în câteva ore. Vine și Modulul Antifraudă pentru analiză de risc CITEȘTE ȘI FOTO Cum arată aplicația e-Factura simplificată pentru microîntreprinderi, pregătită să fie lansată în câteva ore. Vine și Modulul Antifraudă pentru analiză de risc

Astfel, până la data de 31.01.2024, s-a distribuit către ANAF suma de 140,96 milioane iei în contui ajutorului de stat, obținută din vânzări", se arată într-un document oficial.

Pe lângă plățile către ANAF, CFR Marfă, aflată în concordat preventiv, a plătit 193 milioane lei și către Compania Națională de Căi Ferate CFR, compania care administrează infrastructura feroviară din România. Suma a inclus și 26,4 milioane lei din vânzarea a două nave feribot deținute de către CFR Marfă, navele Eforie și Mangalia.

Active de 183,4 milioane de lei sunt în prezent în evaluare, printre acestea fiind mai multe terenuri și construcții din Timișoara, Brașov și București.

Printre principalele active ale CFR Marfă se numără parcul de vagoane, în care sunt, însă, zeci de mii de vagoane vechi, neutilizate și fără revizii. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, CFR Marfă avea în 2018 circa 30.000 de vagoane, din care doar o treime erau în exploatare, active, cu revizii la zi. Restul erau în conservare sau cu reviziile expirate de mulți ani. La finele anului trecut, ANAF a scos la vânzare 200 de vagoane ale CFR Marfă.

Problemele CFR Marfă, agravate de solicitarea Comisiei Europene pentru restituirea unui ajutor de stat de 1 miliard de lei

Potrivit Deciziei C(2020) 1115/24.02.2020 emisă de către Comisia Europeană, datoria principală constând în ajutor de stat ce trebuie recuperată de către Ministerul Finanțelor, prin ANAF este de un miliard de lei.

Ciolacu: Cineva și-a dorit să aibă pistol, de la ANAF. Nu o aibă nimeni niciun pistol. Tragi după camioane, ești John Wayne? CITEȘTE ȘI Ciolacu: Cineva și-a dorit să aibă pistol, de la ANAF. Nu o aibă nimeni niciun pistol. Tragi după camioane, ești John Wayne?

Conform Deciziei, sumele care trebuie recuperate sunt purtătoare de dobândă de la data la care au fost puse la dispoziția beneficiarului până la recuperarea lor efectivă.

Guvernul înființează Carpatica Feroviar

Executivul a lansat procedurile legislative pentru a înființa compania Carpatica Feroviar, aptă „pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, inclusiv pe fondul problemelor cu care se confruntă operatorul feroviar de stat CFR Marfă, operațiune anunțată de Profit.ro ca pregătită din 2022.

Conform documentului oficial analizat de Profit.ro, Carpatica Feroviar va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză. Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi, explică autoritățile.

Calendarul înființării Carpatica Feroviar, potrivit Ministerului Transporturilor

  • Avizare internă documentație înființare - 01.03.2024
  • Înființare (emitere HG) 01.04.2024
  • Angajare (de pe piața liberă) a aprox. 15 salariați 01.05.2024
  • Includere strategie de rambursare către ANAF în concordatul preventiv, aderare ANAF si omologare de către judecătorul sindic - 03.07.2024
  • Obținerea tuturor autorizațiilor de funcționare pentru Carpatica Feroviar - 02.09.2024
  • Vânzarea active către Carpatica Feroviar - 09.09.2024
  • Angajarea (de pe piața liberă) a întregului personal necesar 31.10.2024
  • Contractarea tuturor clienților necesari și demararea completă a activității - 16.12.2024
viewscnt
Afla mai multe despre
cfr marfa
anaf
carpatica feroviar
vagoane
locomotive