Prăbușirea avionului Air India, soldată cu 294 de morți, potrivit celor mai recedente informații, a aruncat compania într-o criză profundă, punând în pericol planurile ambițioase ale grupului Tata de a transforma transportatorul într-o companie aeriană ”de clasă mondială”, transmite Reuters.
După ce a preluat Air India de la stat în 2022, conglomeratul Tata a lansat un amplu plan de modernizare a flotei și a serviciilor, într-o încercare de a repara imaginea deteriorată a companiei, afectată de ani de subinvestiții, întârzieri frecvente, reclamații ale clienților și pierderi financiare.

CEO-ul Campbell Wilson spunea anterior că Air India trebuie să ajungă la nivelul giganților ca Emirates. Însă accidentul de joi ar putea compromite definitiv această redresare.
”Aeronave mai noi și întreținere riguroasă – doar așa poate supraviețui Air India”, a declarat Vibhuti Deora, fost expert în cadrul Biroului de Investigații Aeronautice din India. El a reamintit că istoricul companiei include deja tragedii, precum accidentul din 2010 care a făcut 158 de victime sau cel din 2020 al diviziei low-cost Air India Express, soldat cu 21 de morți.
Accidentul vine la doar câteva zile după ce premierul Narendra Modi lăuda la New Delhi ”momentul de decolare” al industriei aeriene indiene, în fața unei audiențe internaționale.
Joi, site-ul Air India a fost schimbat într-o versiune alb-negru, afișând numărul cursei prăbușite – AI-171 – într-un gest de doliu.
”Pentru o companie aeriană, siguranța este baza identității de brand. Air India a suferit o lovitură grea din acest punct de vedere”, a declarat consultantul în comunicare Dilip Cherian.
Cu o flotă de 198 de aeronave, dintre care aproape 70 au peste 10 ani vechime, Air India este depășită de rivali precum IndiGo, care operează avioane mai noi. Air India Express, divizia sa low-cost, are 101 aeronave, dintre care 37% au peste 15 ani.
Aeronava implicată în accident avea 11 ani, potrivit Flightradar24.

Deși Tata a plasat comenzi pentru 570 de avioane noi și chiar și-a extins rețeaua internațională, clienții au continuat să se plângă de scaune murdare, ecrane nefuncționale și întârzieri.
În Marea Britanie, Air India a fost desemnată compania cu cele mai mari întârzieri, în 2024, cu o medie de 46 de minute întârziere la decolare.
Pe lângă problemele operaționale și pierderile financiare – 520 de milioane de dolari pierdere în 2023-2024 la venituri de 4,6 miliarde – compania trebuie acum să gestioneze una dintre cele mai grave catastrofe aviatice din istoria Indiei.
”Este o zi extrem de grea pentru toți cei din Air India. Ancheta va dura,” a spus CEO-ul Campbell Wilson într-un mesaj video.
Istoricul Air India include mai multe tragedii majore. În 2010, pe vremea când era companie de stat, un Boeing 737 ce venea din Dubai a ratat aterizarea pe un aeroport din sudul Indiei și s-a prăbușit într-o râpă, provocând moartea a 158 de persoane. În 2020, o aeronavă Air India Express a ieșit de pe pistă în Kerala, incident soldat cu 21 de decese.

Air India, celebră în trecut pentru serviciile luxoase promovate de fondatorul său, J.R.D. Tata – primul pilot comercial al Indiei – a suferit o degradare semnificativă a reputației începând cu mijlocul anilor 2000, pe fondul problemelor financiare. A operat zboruri cu avioane widebody având scaune deteriorate în clasa business, iar unele dintre aeronavele noi au fost ținute la sol din lipsă de piese de schimb.
Când Tata a preluat compania, Air India era ”într-o stare dezastruoasă”, a spus CEO-ul Wilson într-un interviu pentru Reuters în 2024. El a menționat că unele aeronave nu mai fuseseră modernizate de la livrarea lor în 2010-2011.