Piața de autovehicule noi din Franța se află într-o perioadă prelungită de scădere, în acest an, care se manifestă prin scăderi lunare de câteva procente. Situația a generat un impact vizibil și asupra vânzărilor mărcii Dacia, chiar dacă gama sa este la cel mai ridicat nivel din istoria sa, relevă analiza Profit.ro.
Franța traversează un lung șir de scăderi ale vânzărilor de autovehicule noi, cu un nou declin în aprilie, de -5,1%, care adâncește la -7,5% scăderea pe primele patru luni ale anului, la 667.492 de vehicule ușoare (autoturisme + LCV), la un an după ce piața franceză dădea semne că poate recupera pierderile din ultimii 5 ani, cu un volum de 722.001 vehicule.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
Anterior, în 2023, pe același interval de 4 luni erau vândute 671.106 vehicule, în 2021: 592.302, în 2020, anul Covid, volumul a fost de numai 481.172, după ce în anul anterior, 2019, se ridica la 906.816 vehicule. Așadar, o scădere bruscă în 2020, urmată de o recuperare lentă în 2021 – 2024, apoi piața intră din nou în declin, pe fondul dificultăților politico-economice regionale.
Întreg acest context este foarte important pentru analiza vânzărilor Dacia: este cea mai mare piață a mașinilor mărcii românești, care produce în România o foarte mare parte a autovehiculelor vândute aici. Comparația cu 2019, ultimul an pre-pandemic, ne artă clar magnitudinea încetinirii pieței, care a afectat și Dacia.
Volumul vândut de Dacia în martie 2025, în Franța, a fost de 12.352 vehicule, în scădere cu -4,7% față de anul trecut, cu o cotă de piață de 7,2%, pe total vehicule (autoturisme + LCV). Pe segmentul de autoturisme (Dacia a vândut doar 199 LCV-uri, nefiind relevantă pe acest segment), cota de piață este de 8,8%, cu două puncte peste principalii rivali, Citroen.

Nu este lipsit de importanță nici faptul că marca Renault a crescut cu 4,3%, la 26.318 unități, ceea ce înseamnă că a reușit să devanseze tendința de scădere a pieței.
Grupul Renault a înregistrat o nouă performanță, având o cotă de piață de 28,2% la autoturisme, în timp ce rivalii de la Stellantis, care au 9 mărci în portofoliu, pe piața locală, au doar 24,4% cotă.
Pe întreg intervalul ianuarie – aprilie, Dacia a înmatriculat 48.359 vehicule, cu -7,7% mai puține decât în 2024, fiind evindentă tendința de frânare a vânzărilor. Doar pe segmentul de autoturisme, Dacia are 48.229 unități, scădere -7,2% și cotă de piață 7,8%.
Pentru a putea urmări evoluția Dacia în Franța, pe intervalul ianuarie – aprilie, am analizat rezultatele întregii perioade:

2025: 48.299 unități – cotă de piață 8,8%
2024: 52.222 unități – cotă de piață 8,8%
2023: 52.599 unități – cotă de piață 9,5%
2022: 37.995 unități – cotă de piață 6,4%
2021: 38.700 unități – cotă de piață 6,6%
2020: 17.805 unități – cotă de piață 4,6%
2019: 48.117 unități – cotă de piață 6,5%
Este ușor de observat faptul că anul acesta Dacia reușește să se mențină la nivelul din 2019, care a fost cel mai bun an al mărcii la nivel global, dar nu cel mai bun din Franța. Marca a vândut în 2025 mai puține mașini decât în urmă cu unul sau doi ani, sub impactul contextului economic francez, astfel că anul 2023 rămâne, pentru moment, vârful prezenței Dacia pe cea mai mare piață a mărcii.

Dacă urmărim cel mai vândut automobil al Dacia pe această piață, în intervalul amintit, Sandero, putem vedea că în 2019 erau înmatriculate 24.264 exemplare, modelul fiind atunci pe locul 6 în clasamentul francez al celor mai vândute mașini, apoi volumul s-a prăbușit la 9.996 unități în 2020, în plină pandemie, și a reînceput să crească la 22.848 unități în 2021, a scăzut la 17.681 unități în 2022, la 23.280 unități în 2023, la 29.179 unități în 2024, reușind să-și impună calitățile în fața unora dintre rivali, pentru ca în acest an să scadă iarăși, la doar 22.690 unități, pe măsură ce vârsta sa de la lansarea din 2020 s-a mărit.
În tot acest timp, Sandero a urcat pe podium, devenind a treia cea mai vândută mașină din Franța, loc pe care îl ocupă pentru al treilea an consecutiv.

Așadar, frânarea vânzărilor Sandero este unul dintre motivele scăderii Dacia, în timp ce lansarea noului Duster a compensat substanțial această scădere: dacă anul trecut SUV-ul înmatricula puțin peste 10.000 de exemplare, în 2025 (ianuarie – aprilie), volumul său depășește 15.000 de unități, ceea ce înseamnă o creștere de peste 50%, odată cu trecerea la noua generație.
Putem presupune și faptul că o parte dintre clienții Sandero au migrat către o mașină mai mare, Duster, care beneficiază acum și de o platformă mai modernă, cu motoare și tehnologii comparabile cu cele ale Renault.
Pe de altă parte, modelul electric Spring a reînceput să crească, având 2.600 de unități în acest an, aproape de cele 2.880 de anul trecut.
Nu în ultimul rând, a devenit vizibil în statistici și cel mai mare SUV Dacia, Bigster, cu primele 2.236 de exemplare înmatriculate, o bună parte dintre acestea fiind, indiscutabil, mașinile de teste ale dealerilor Dacia din Franța.