Producătorii de avioane din Rusia au livrat în 2025 doar un singur avion comercial din cele 15 programate, potrivit datelor companiei elvețiene de analiză ch-aviation, în condițiile în care sancțiunile occidentale asupra componentelor străine blochează producția, iar dobânzile ridicate limitează investițiile, transmite Reuters, preluată de News.ro.
De la invadarea Ucrainei, în februarie 2022, accesul la aeronave și piese de schimb fabricate în Occident a fost întrerupt, ceea ce a obligat companiile aeriene ruse să recurgă la rute de import ocolite, prin intermediari.

”Nu există bază de componente, tehnologie, facilități de producție sau ingineri. Să creezi toate acestea de la zero durează ani, dacă nu decenii”, a declarat o sursă din industrie.
Dependența Rusiei de transportul aerian intern este crucială, având în vedere întinderea geografică a țării. Situația flotei este cu atât mai presantă după accidente recente, precum prăbușirea unui Antonov An-24 din 1976, soldată cu 48 de morți, și suspendarea a zeci de zboruri Aeroflot în urma unui atac cibernetic.
Problemele din aviație reflectă un declin industrial mai amplu: producția fabricilor a înregistrat în iulie cel mai rapid ritm de contracție din martie 2022, iar creșterea economică încetinește. Dobânzile mari au afectat producția de automobile, exporturile de metale și produse petroliere, precum și obiectivele de construcție de avioane.

În 2021, Rusia adăugase 52 de avioane comerciale noi, majoritatea Airbus și Boeing, dar din 2022 până acum au fost livrate doar 13 aeronave – 12 Superjet-uri și un Tupolev Tu-214. Guvernul și-a redus drastic țintele, de la 171 la 21 de avioane pentru 2024–2025, iar Rostec a amânat cu doi ani, până în 2026, producția de serie a modelelor MC-21, SJ-100 și IL-114.
În pofida eforturilor de a localiza producția, Rusia continuă să importe componente prin intermediari din Turcia, China, Kârgâzstan și Emiratele Arabe Unite, inclusiv piese fabricate de Safran, Honeywell și Rolls-Royce, fără dovezi că aceste companii ar fi încălcat sancțiunile.
Lipsa de avioane noi, în condițiile unei cereri ridicate, a dus la creșterea constantă a prețurilor biletelor, iar Moscova a apelat chiar la companii aeriene din Kazahstan și Uzbekistan pentru a opera curse interne în Rusia.