Doar o parte dintre aeroporturile din România au deja la acest moment sau au inițiat demersuri pentru achiziționarea de echipamente de control de securitate care să permită ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor.
Deocamdată, nici cele care au în dotare astfel de echipamente nu le pot folosi încă, deoarece necesită o resoftare, conform Agerpres.

Aeroportul Internațional ''Avram Iancu'' Cluj deține astfel de scanere, însă acestea au nevoie de actualizări de soft din partea companiei producătoare.
''Lucrăm, în momentul de față, cu compania producătoare a scanerelor, pentru actualizarea softurilor astfel încât să extindă capabilitățile aparaturii și să fie îndeplinite noile condiții'', a declarat directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo.
Acesta spune că nu poate estima un termen până la care scanerele de pe aeroport vor permite pasagerilor să transporte în bagajele de mână lichide cu volum mare și să nu mai scoată din bagaje dispozitivele electronice.

Aeroportul Internațional Craiova este primul aeroport din țară care a fost dotat cu echipamente de scanare a sticlelor cu lichide de până la 2 litri și a echipamentelor electronice, însă începând cu 1 septembrie 2024 Comisia Europeana a reintrodus restricția privind transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste în vederea certificării.
În acest moment, în Aeroportul din Craiova pasagerii nu mai trebuie să își scoată dispozitivele electronice din bagaje la controlul de securitate, iar în momentul în care dispozitivele pentru scanarea lichidelor vor primi certificare, aceștia vor putea trece și cu sticle cu lichide sau geluri de până la 2 litri în bagajul de mână.
''Aeroportul Internațional Craiova deține 3 echipamente EDSCB, standard C3, model DETECT 1000, produse de IDSS Inc., pentru scanarea lichidelor, instalate și puse în funcțiune în noiembrie și decembrie 2023. Începând cu 1 septembrie 2024, Comisia Europeană a reintrodus restricția privind transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste în vederea certificării. Până în prezent a fost recertificat un singur model, potrivit listei ECAC pentru EDSCB, modelul deținut de Aeroportul Internațional Craiova, respectiv DETECT 1000, fiind în curs de recertificare'', a declarat purtătorul de cuvânt al Aeroportului Craiova, Oana Răducănoiu.
Aeroportul se află în plin proces de modernizare și extindere a terminalelor și aceeași situație este și pentru echipamentele achiziționate pentru noul terminal.

Aeroportul Internațional Maramureș a achiziționat două scanere care urmează a fi instalate în noul terminal de pasageri.
''Au fost achiziționate două echipamente de scanare, ce vor fi montate în noul terminal de pasageri care urmează a fi dat în folosință până la sfârșitul anului. Valoarea investiției este de aproximativ 500.000 de lei (...). Aerogara nouă se află în fază avansată de construcție, iar mutarea operațiunilor în noul terminal se va efectua în timp util, imediat terminării investiției. Deocamdată, pasagerii curselor interne și externe sunt îmbarcați din vechea aerogară'', a declarat directorul de dezvoltare, Ionuț Caraba.
La Oradea, echipamente de scanare de generație nouă ar putea fi achiziționate abia peste doi ani, în condițiile în care cele aflate în exploatare sunt din 2020.
Managerul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, a declarat că orice achiziție de tehnologie nouă depinde de alocările bugetare.
''Nu avem asemenea echipamente, dar, desigur, avem în vedere achiziția odată cu atingerea limitei de viață a echipamentelor pe care le avem în acest moment în exploatare, care sunt operaționalizate de aproximativ cinci. Sperăm că vom reuși să inițiem achiziția în următorii doi ani, însă depinde de alocările bugetare cu acest scop'', a spus Horga.
Aeroportul Internațional Satu Mare nu are un număr anual de pasageri suficient de mare pentru a justifica achiziționarea de scanere care permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente mari cu lichide, potrivit conducerii instituției.
''Da, la aeroportul din Cluj-Napoca, ce are un trafic de pasageri de două milioane pe an, aceste scanere se justifică. La noi, care anul trecut am avut 70.000 de pasageri, iar anul acesta sperăm să ajungem la 100.000, nu se justifică. Prețul este de trei ori mai mare. Noi am preferat să investim în modernizarea infrastructurii, să avem, mai întâi, o 'casă' mai mare'', a precizat Mihai Pătrașcu, directorul aeroportului.

Potrivit acestuia, aeroportul a avut un proiect de modernizare ce adus la triplarea capacității de primire a pasagerilor, de la 150 la 450 de persoane, investiție ce se va finaliza în luna decembrie.
"Avem planuri mari pentru anul viitor, planuri ce ar putea duce la creșterea numărului de pasageri pe aeroportul nostru. În aceste condiții, ne putem gândi și la achiziționarea de noi scanere'', a punctat Mihai Pătrașcu.
Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a arătat că a inițiat achiziția echipamentelor de control de securitate încă de anul trecut, însă acestea necesită recertificare din partea Comisiei Europene.
''Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a inițiat achiziția acestor echipamente încă din anul 2022, odată cu demararea procedurilor de construire a noului terminal. Achiziția a fost finalizată în cursul anului 2024. Ulterior, Comisia Europeană a decis suspendarea utilizării acestor tipuri de echipamente începând cu data de 01.09.2024, ca urmare a identificării unor deficiențe. Pentru a putea fi utilizate în continuare, echipamentele trebuie să fie recertificate de către Comisie, proces care poate fi inițiat doar de către producător. După obținerea recertificării, Aeroportul Transilvania Târgu Mureș va putea utiliza aceste echipamente pentru controlul de securitate, fără a mai fi necesară scoaterea lichidelor sau a dispozitivelor electronice de mari dimensiuni din bagaje'', a precizat Aeroportul Transilvania Târgu Mureș.
O situație similară este și la Aeroportul Internațional ''Traian Vuia'' din Timișoara (AIT), unde se mențin restricțiile privind transportarea lichidelor în bagajul de mână, până la resoftarea echipamentelor care verifică aceste lichide, a declarat purtătorul de cuvânt Amalia Matei.
''Sunt echipamente moderne, noi, doar că trebuie să le facă și acelora o resoftare, operațiune care poate dura câteva luni, nu depinde de noi. Deci, practic, noi suntem în interdicție, până la resoftare. Anunțurile, probabil, vor fi făcute de fiecare aeroport, în momentul în care reușesc să rezolve problema. Contractele pentru echipamente sunt ale aeroportului și aeroportul discută cu companiile respective, dar și ale SRI, care trebuie să valideze la rândul lui dacă sunt conforme'', a afirmat Amalia Matei.

Ea a detaliat că pe 6 decembrie 2022 au fost indicate restricțiile referitoare la lichidele din bagajele de mână, care spuneau că nu trebuie să se depășească volumul de 100 de mililitri inclusiv. Momentul în care au fost ridicate aceste restricții a coincis cu operaționalizarea echipamentelor în cazul Aeroportului din Timișoara.
''Comisia Europeană a revenit și a reintrodus restricțiile de la 1 septembrie 2024, pentru că la unele dintre echipamentele aflate în monitorizare s-a constatat că există niște 'rateuri' când treceau lichidele; practic nu puteau să identifice conținutul'', a punctat purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internațional din Timișoara.
Compania Națională Aeroporturi București a încheiat deja un contract pentru livrarea de echipamente de control de securitate care să permită inclusiv ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs).
Finalizarea operațiunilor de instalare și punere în funcțiune a acestor echipamente este estimată cel mai târziu în primul trimestru din 2026.

'CNAB a încheiat un contract al cărui obiect îl constituie livrarea de echipamente de control de securitate ce permit inclusiv ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs).
Procesul de livrare, instalare și punere în funcțiune a echipamentelor în cauză (EDS CB C3) se desfășoară în două etape (două loturi: un lot pentru Terminalul Plecări Extindere, respectiv un lot pentru Terminalul Plecări), progresiv, astfel încât operațiunile circumscrise înlocuirii echipamentelor existente cu cele noi să nu impacteze capacitatea de procesare a pasagerilor și bagajelor de cabină ale acestora', au explicat reprezentanții companiei.

Aceștia au menționat că ridicarea restricțiilor asociate procesării LAGs este condiționată de finalizarea operațiunilor de instalare și punere în funcțiune a tuturor echipamentelor ce fac obiectul livrării.
'Conform graficului de implementare a proiectului, finalizarea respectivelor operațiuni se va produce cel mai târziu în trimestrul I al anului 2026', a precizat sursa citată.

Totodată, din perspectiva procesării LAGs, în contextul eliminării restricțiilor din prezent, reprezentanții CNAB au subliniat că articolele care vor genera alarme în urma controlului de securitate efectuat prin intermediul noilor sisteme EDSCB C3 vor putea fi acceptate la transport numai în condițiile în care, în procesul de control de securitate, alarmele în cauză sunt clarificate.
Astfel de scannere există deja în România - VEZI MAI JOS
În plus, este eliminată obligația scoaterii dispozitivelor electronice din bagaje la controlul de securitate.

„Am aprobat această primă configurație de scanere de aeroport care permit pasagerilor să aducă la bord recipiente mai mari pentru lichide. Responsabilitatea informării pasagerilor rămâne la fiecare aeroport, iar acesta trebuie să informeze pe deplin pasagerii dacă utilizează sau nu această tehnologie de ultimă generație”, a anunțat Anna-Kaisa Itkonen, purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru Transporturi.

Astfel, aeroporturile echipate cu echipamentul de control de securitate Smiths Detection Hi-Scan 6040 CTix necesar vor permite în curând pasagerilor să transporte lichide de până la 2 litri.
Există în prezent aproximativ 700 de astfel de scannere instalate în aeroporturile din 21 de țări membre ale Uniunii Europene.
Odată obținută aprobarea de a utiliza astfel de scannere, fiecare aeroport care decide să le folosească are acum responsabilitatea de a informa pasagerii despre aspectele practice și funcționalitatea acestor dispozitive.
Astfel de scannere există și în România
Scannere de acest tip sunt în prezent folosite în UE pe unele aeroporturi din Austria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Grecia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Republica Cehă, România, Slovacia, Spania și Suedia.
Astăzi, regulile impun ca lichidele, aerosolii și gelurile (LAG-uri) incluse în bagajul de mână să fie ambalate în recipiente care să nu depășească 100 ml, deși se fac excepții pentru diete speciale, produse pentru bebeluși și medicamente.
Regula se datorează faptului că echipamentele tradiționale de control, precum aparatele cu raze X, nu pot detecta eficient explozibilii lichizi.
Ce s-a schimbat privind regula impusă pe aeroporturi pentru bagajele de mână
Însă noi sisteme de detecție a explozibililor sunt acum disponibile pentru bagajele de cabină, iar acestea au fost deja instalate în unele aeroporturi din UE – precum cele din Roma și Milano – ceea ce le-ar permite pasagerilor să transporte la bord recipiente mai mari cu lichide.
Din motive tehnice, însă, Comisia Europeană a impus o restricție temporară asupra noilor sisteme de detecție a lichidelor în vara anului trecut, ceea ce a făcut ca regula celor 100 ml să rămână în vigoare.

Introduse inițial în urma evenimentelor din 11 septembrie 2001, restricțiile au fost introduse pentru a preveni transportul de lichide periculoase în timpul zborurilor.
De atunci, Comisia a încercat să soluționeze problema colaborând cu Conferința Europeană a Aviației Civile (ECAC) pentru a dezvolta soluții tehnice adecvate.
O soluție de scanare care a fost testată cu succes a fost aprobată de ECAC luna trecută. Acum, fiecărui producător îi revine sarcina de a-și supune echipamentele de pe aeroporturi testelor necesare. Odată ce un echipament de detecție primește avizul ECAC, acesta poate fi aprobat și la nivelul UE, permițând astfel scanarea recipientelor cu lichide mai mari de 100 ml.
Sticle mai mari de 100 ml nu vor putea fi duse la bordul tuturor avioanelor
După obținerea acestei aprobări, echipamentul poate fi folosit în aeroporturi.
Totuși, nu toate aeroporturile din UE sunt dotate cu noile sisteme de detecție a explozibililor, care sunt, în general, mai scumpe decât sistemele tradiționale de control.

Șapte terminale din Italia dispun de acest sistem, potrivit Corriere della Sera. Alte aeroporturi din Germania, Irlanda, Lituania, Malta, Suedia și Olanda ar putea de asemenea să implementeze tehnologia după aprobarea sa finală.
Aceste restricții au venit ca urmare a deciziei CE 2024/2109 respectiv a regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/2108 al Comisiei de modificare a regulamentului (UE) 2015/1998, în ceea ce privește anumite măsuri urgente de securitate aeronautică referitoare la echipamentele de securitate pentru controlul de securitate al lichidelor, aerosolilor și gelurilor.

Măsura s-a aplicat tuturor aeroporturilor care folosesc echipamente de detecție a explozibililor în bagajele de mână standard C3. În acest context, echipamentele de standard C3 concepute pentru controlul de securitate al bagajelor de mână care au primit «marca UE» sau «marca UE în curs de aprobare» înainte de 1 august 2024 pot fi utilizate numai pentru controlul de securitate al lichidelor, aerosolilor și gelurilor cu o limită de control al volumului maxim al recipientelor individuale pentru lichide, aerosoli și geluri care nu depășește 100 ml.
“Prin achiziționarea echipamentelor de securitate standard C3 de către AIAIC s-a permis pasagerilor să călătorească de pe aeroportul clujean fără restricții la transportul lichidelor în bagajele de mână. Însă, având în vedere decizia CE, începând cu 1 septembrie 2024, pasagerii care călătoresc de pe AIAIC vor putea transporta în bagajul de mână o cantitate de maxim 100 ml de lichide / recipient.

Impunerea acestor restricții temporare este determinată de necesitatea revizuirii unor configurații tehnice la echipamentele de securitate standard C3 în vederea îmbunătățirii performanțelor acestora.
CE, statele membre UE și reprezentanții Conferinței Europene a Aviației Civile colaborează strâns cu toate părțile implicate pentru a identifica o soluție care să rectifice problemele identificate și să elimine restricțiile. Pentru a evita situațiile neplăcute, atât aeroportul cât și companiile aeriene vor informa pasagerii despre condițiile de călătorie privind controlul de securitate”, a transmis atunci managementul AIAIC.
Premiera de acum trei ani
În iulie 2022, AIAIC devenea cea dintâi aerogară din România și printre primele din Europa unde pasagerii nu mai erau nevoiți să scoată lichidele și aparatele electronice din bagajele de mână la controlul de securitate. “Această realizare a fost posibilă în urma cooperării cu Brigada Antitero din cadrul Serviciului Român de Informații (SRI) și Autoritatea Aeronautică Civilă Română.

Controlul de securitate pe AIAIC este efectuat de Brigada Antitero din cadrul SRI. Această facilitate vine ca urmare a achiziționării echipamentelor de scanare standard C3 cu o capacitate avansată și rapidă de procesare a bagajelor, determinând reducerea timpului de așteptare pentru pasageri la efectuarea controlului de securitate”, preciza atunci conducerea AIAIC.

Unele aeroporturi europene au instalat deja noile scanere CT. Acestea sunt utilizate pe Aeroportul Internațional Teesside din County Durham, Marea Britanie; Schiphol din Amsterdam; și Aeroportul Internațional Leonardo da Vinci din Roma, printre altele.