Guvernul pregătește alocarea a peste jumătate de miliard de lei, din Fondul de rezervă bugetară, pentru recuperarea întârzierilor la lucrări de modernizare a aeroporturilor din Craiova, Târgu Mureș, Satu Mare și Tăuții Măgherăuș (Maramureș). Jumătate din sumă va fi alocată aeroportului din Craiova, cu argumentul că, în lipsa acestor alocări, există riscul pierderii unei finanțări de 1 miliard lei din fonduri europene.
Lurările menționate au fost finanțate inițial prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 și trebuiau finalizate până la termenul-limită de 31 decembrie 2023, nefiind eligibile pentru a fi transferate în cadrul Programului Transport 2021-2027.
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a

Investițiile întârziate
Aeroportul Satu Mare:
- Proiectul ”Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare a Aeroportului Satu Mare prin îmbunătățirea condițiilor de siguranță Aeroportuară” - 7.842.988 lei
- Proiectul ”Reabilitarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Satu Mare - 43.215.572 lei
Totalul necesar pentru finalizarea proiectelor: 51.058.559 lei (fără TVA)
Aeroportul Internațional Maramureș:
Extinderea și modernizarea terminalului pentru pasageri - 65.000.000 lei
Aeroportul Internațional Craiova:
Extindere și modernizare - 250.000.000 lei
Aeroportul Transilvania - Târgu Mureș:
Modernizarea aeroportului cu includerea obiectivelor din Master Planul General de Transport - 150.000.000 lei
Astfel, în vederea finalizării acestor proiecte, aflate în implementarea autorităților locale, este necesară alocarea sumei totale de 516 milioane lei (fără TVA).

Autoritățile susțin că lucrările de modernizare a aeroporturilor sunt în desfășurare, iar progresul fizic al proiectelor este considerabil, dar blocajele financiare pun în pericol finalizarea acestora.
Totodată, conform sursei citate, selecția proiectelor s-a realizat având în vedere volumul lucrărilor rămase de executat, graficul de plăți actualizat, precum și faptul că aeroporturile respective nu dispun de surse alternative directe sau bugetare pentru asigurarea finanțării necesare finalizării investițiilor.
Față de valorile inițiale prevăzute în contractele de finanțare, proiectele au suferit ”ușoare ajustări” în sensul creșterii valorilor totale, mai susțin autoritățile, care arată că este vorba de ”modificări determinate exclusiv de cauze obiective precum evoluția prețurilor pe piață și necesitatea actualizării soluțiilor tehnice inițiale”.
”Fără o intervenție imediată, există riscul real de a pierde finanțările europene deja utilizate, ceea ce ar conduce la recuperarea unor sume de aproximativ 1 miliard de lei de către Comisia Europeană. Aceste fonduri au fost deja cheltuite pentru lucrările de modernizare, iar nefinalizarea proiectelor în termenul stabilit va obliga statul român să suporte această pierdere din bugetul propriu. Într-o astfel de situație, impactul bugetar va fi dublu: pe de o parte, guvernul va trebui să returneze fonduri europene deja cheltuite, iar pe de altă parte, va fi necesară alocarea unor resurse suplimentare pentru a finaliza lucrările, într-un moment în care presiunea pe bugetul național este deja ridicată”, arată Guvernul.