Premierul chinez Li Qiang a cerut o reglementare mai strictă a prețurilor în sectorul vehiculelor electrice (EV), într-o tentativă a autorităților de la Beijing de a tempera războaiele dure ale prețurilor care contribuie la presiuni deflaționiste tot mai accentuate asupra economiei, relatează CNBC.
Li a solicitat o monitorizare atentă a costurilor și plăți la timp către furnizori, dar și mai multă disciplină în stabilirea prețurilor de către marii producători auto, subliniind că aceștia ar trebui să își crească competitivitatea prin inovație tehnologică și îmbunătățirea calității, scrie News.ro

Declarațiile premierului vin în contextul în care autoritățile chineze devin tot mai îngrijorate de fenomenul denumit ”involuție”, competiția extremă, dar distructivă, care afectează grav sectoarele cu supracapacitate: vehicule electrice, panouri solare și produse din oțel.
Pierderi semnificative în industrie
Profiturile industriale din China au scăzut cu 9,1% în mai, în timp ce prețurile de producător (PPI) au coborât cu 2,8% în prima jumătate a anului.
În sectorul auto, profiturile producătorilor chinezi au scăzut cu 11,9% în mai, în ciuda unei creșteri de 11,7% a volumului de vânzări, potrivit Asociației Producătorilor Auto din China.
Peste jumătate dintre autoturismele vândute în această perioadă au fost vehicule cu energie nouă (NEV).

Asociația auto a cerut în mai oprirea ”competiției distructive” care, potrivit acesteia, subminează profitabilitatea companiilor și pune în pericol lanțurile de aprovizionare.
Stimularea consumului intern, o prioritate
Pe lângă cerințele adresate industriei auto, premierul Li Qiang a făcut apel la măsuri pentru stimularea consumului intern, propunând eliminarea restricțiilor care descurajează cheltuielile populației și îmbunătățirea programelor de tip „rabla pentru electrocasnice” și bunuri de consum.
Sheng Laiyun, adjunctul Biroului Național de Statistică, a precizat că s-au înregistrat progrese în reducerea scăderilor de prețuri din industriile de panouri solare, ciment și automobile — chiar și fără intervenții directe din partea statului.
O ecuație delicată: tăieri de producție vs. protejarea locurilor de muncă
Economiștii avertizează că măsurile de combatere a supracapacității vor necesita, inevitabil, tăieri de producție, ceea ce ar aduce un cost economic semnificativ. Potrivit lui Neo Wang (Evercore ISI), ”protejarea creșterii și salvarea locurilor de muncă au prioritate în fața corectării deflației”.

Deși economia Chinei a crescut cu 5,2% în T2, depășind așteptările și menținând traiectoria oficială de creștere pe întregul an, analiștii avertizează că războiul prețurilor persistă. Tianchen Xu, economist la Economist Intelligence Unit, spune că ”alianțele de preț sunt instabile, deoarece întotdeauna vor exista companii care vor alege să submineze acordurile pentru a-și crește cota de piață”.