Este cunoscut deja faptul că prețul automobilelor electrice este unul dintre criteriile pentru care clienții din Europa și SUA au decis să mai amâne, deocamdată, achiziția unei astfel de mașini. Acest lucru este valabil, însă, nu doar pentru mașinile noi, ci și pentru cele second-hand, care deja și-au creat propria piață în țările în care vânzările au atins volume consistente.
Un studiu de piață realizat în Germania și analizat de Profit.ro arată că prețurile mașinilor electrice au început să coboare la nivelul celor cu benzină, situație care ar putea debloca rapid întreaga piață.
Principalele temeri ale cumpărătorilor de automobile electrice rulate sunt prețul prea mare și starea de sănătate a bateriei. Dacă cea din urmă poate fi ușor verificată în service, pentru prețuri era nevoie ca piața să reacționeze la scăderea interesului pentru acest tip de propulsie.
Până acum, nivelul ridicat cu care erau vândute mașinile electrice rulate a fost o piedică pentru închiderea ciclului comercial. Altfel spus, pentru ca proprietarii de mașini mai vechi de 3 – 5 ani să poată cumpăra o mașină nouă, era absolut necesar ca mai întâi să o vândă pe cea veche.

Blocajul a fost generat atât de volumul destul de redus de mașini din piață, precum și de pretențiile prea mari ale primilor proprietari de vehicule cu baterii, care au plătit sume considerabile la achiziție.
Lucrurile par să se deblocheze acum, pe măsură ce crește interesul pentru noua generație de mașini al acestor early-adopters de electrice. Ei sunt dispuși să vândă la prețuri mai mici, pentru a trece la următoarea achiziție, inclusiv ca urmare a scăderii prețurilor de listă pentru noile modele.
În această primă jumătate de an s-a atins deja paritatea prețurilor între autoturismele cu combustie și cele cu baterii, pentru multe din modelele existente. Aceasta nu este o veste bună pentru cei care dețin automobile electrice și speră să le vândă la prețuri cât mai mari, dar reprezintă efectul unei cereri scăzute suprapusă pe oferta din ce în ce mai mare.
Conform DAT, motoarele cu combustie second-hand au atins o medie a prețului de 62,6% din prețul lor de listă nou, în luna martie, la o vechime de trei ani, în timp ce mașinile electrice second-hand au atins doar 49,4% din prețul de listă. Acest lucru înseamnă, practic, o apropiere foarte mare a celor două prețuri, combustie – electric, vizibilă mai ales la modelele de mici dimensiuni.

Un exemplu este Opel Corsa Electric, vechi de trei ani, cu un preț de listă de aproximativ 31.200 de euro, care se vinde în prezent la puțin sub 16.000 de euro. Un motor pe benzină comparabil cu Corsa, care a costat 21.800 de euro, se vinde acum cu 15.100 de euro.
Un alt exemplu este în gama VW, unde modelul de intrare în gama electrică, ID.3, care a primit în acest an reduceri importante de preț pentru vânzarea ca mașină nou, s-a ieftinit și pe piața second-hand. Un ID.3 vechi de trei ani se vinde în Germania cu circa 19.000 de euro, sub prețul cu care se vinde un Golf de vârstă similară, care depășește 20.000 de euro.
În România, pe site-urile de vânzări auto, iar un Golf cu o putere de cel puțin 150 CP se vinde între 18.000 și 22.000 de euro, similar cu un ID.3 cu puteri de 150 și chiar 204 CP.
Dacă ne uităm la mașini cu o vechime mai mare, din 2021, anul în care a fost lansat ID.3, vedem că prețurile modelului electric scad până la 14 – 15 mii de euro, în funcție de numărul de kilometri parcurși, iar prețul unui Golf rămâne mai ridicat, la cel puțin 17.000 de euro.

Alte comparații sugestive sunt între Skoda Enyaq și Skoda Kodiaq, modelul echivalent pe benzină, sau între BMW iX3 și modelul cu combustie X3.
Unicul anunț disponibil în România, pentru un iX3 din 2021, are un preț de 37.000 de euro, în timp ce anunțurile pentru modelul X3 cu puteri similare, 286 CP, au prețuri între 36.000 și 42.500 de euro.
Același lucru la Peugeot 208, între cele două versiuni de motorizare, electric versus benzină.
Specialiștii din piața de mașini rulate susțin că tendințele din anunțuri sunt evidente și îndreptate către o convergență, cu atât mai mult cu cât dezavantajele mașinilor electrice, rețeaua de încărcare și autonomia redusă, nu pot fi remediate prea curând.
Mai mulți factori, printre care creșterea prețurilor carburanților, ar putea accelera procesul de tranziție la mașinile electrice în următorii ani, astfel că piața de vehicule second-hand să o dubleze pe cea de mașini electrice noi.