SURPRIZĂ Un gigant mondial vrea Damen Mangalia. Concurență cu investitori turci. Patrimoniul șantierului NU acoperă nici pe departe datoriile companiei insolvente. Atârnă greu creanțe ale grupului olandez

Auto/Transporturi   
SURPRIZĂ Un gigant mondial vrea Damen Mangalia. Concurență cu investitori turci. Patrimoniul șantierului NU acoperă nici pe departe datoriile companiei insolvente. Atârnă greu creanțe ale grupului olandez

Valoarea de piață a bunurilor companiei Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, aflată în insolvență de aproape un an, nu ar acoperi nici pe departe, în caz de vânzare, totalul datoriilor înscrise în momentul de față la masa credală a societății, relevă date oficiale analizate de Profit.ro.

Datele sunt avansate într-un moment în care unul dintre cei mai mari operatori navali mondiali, Mediterranean Shipping Company (MSC), și-a arătat interesul să cumpere șantierul din județul Constanța, potrivit documentelor consultate de Europa Liberă.

Urmărește-ne și pe Google News

Intră acum în competiție cu compania turcă Desan, interesată de închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la șantierul Damen Shipyards Mangalia și care, după cum a relatat Profit.ro, a inițiat deja negocieri cu autoritățile române.

Blue Air trăiește: Vinde din avioane CITEȘTE ȘI Blue Air trăiește: Vinde din avioane

Mediterranean Shipping Company (MSC), lansată la Napoli (Italia) și având astăzi sediul în Geneva (Elveția), a fost fondat de căpitanul napoletan Gianluigi Aponte și soția sa, Rafaela Aponte Diamant, fiica unui bancher elvețian. Cei doi au intrat în afaceri în 1970 cu un singur vapor ce făcea curse cargo între Europa și Africa.

În 2024, revista Forbes estima averea soților Aponte la peste 33 de miliarde de dolari, pe poziția 48 în clasamentul bogaților lumii.

În prezent, MSC este un lider în domeniul transportului maritim. Divizia sa de transport cargo operează peste 900 de nave și este cea mai mare linie de transport maritim de containere din lume.

Conglomeratul activează în peste 155 de țări și are peste 200.000 de angajați.

VIDEO&FOTO Primele grinzi ridicate pe cea mai complexă structură de pe Autostrada Bucureștiului CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Primele grinzi ridicate pe cea mai complexă structură de pe Autostrada Bucureștiului

În comparație, grupul Damen (fostul asociat în șantierul naval din Mangalia cu 49%), operează în 35 de țări și are 12.500 de angajați.

MSC are deja un birou, MSC Crewing Services, în Constanța pentru angajarea marinarilor români și „intenționează să devină în viitorul apropiat cel mai mare angajator de navigatori români”.

Acționarul majoritar, cu 51% din capital, este entitatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, deținută de Ministerul Economiei, în timp ce grupul olandez Damen Holding BV apare ca având în continuare 49% din acțiuni. Contractul de asociere dintre acționari, în baza căruia olandezii aveau controlul managerial și operațional al Damen Shipyards Mangalia, în pofida statutului de acționar minoritar, a fost însă reziliat anul trecut.

FOTO Hagag investește în proiectul inițiat de antrenorul Cosmin Olăroiu în locul fostei fabrici Izolatorul, transformată de Guvernul Petre Roman CONFIRMARE CITEȘTE ȘI FOTO Hagag investește în proiectul inițiat de antrenorul Cosmin Olăroiu în locul fostei fabrici Izolatorul, transformată de Guvernul Petre Roman CONFIRMARE

Patrimoniul Damen Shipyards Mangalia, compus din mijloace fixe, stocuri, obiecte de inventar, creanțe și participații, a fost evaluat recent la o valoare de piață de 944,28 milioane lei și una de lichidare de aproape 433 milioane lei.

În schimb, totalul datoriilor recunoscute din cel mai recent tabel preliminar de creanțe al companiei se ridică la circa 1,87 miliarde lei, din care 1,049 miliarde lei admise pur și simplu și 827,6 milioane lei sub condiție. De cerut, s-au cerut în total peste 1,975 miliarde lei.

SUA au suspendat vânzarea de motoare de avion către producătorul chinez COMAC CITEȘTE ȘI SUA au suspendat vânzarea de motoare de avion către producătorul chinez COMAC

Cel mai greu apasă creanțe ale Damen Holding BV. Astfel, există una chiografară a olandezilor admisă pur și simplu, de 743,6 milioane lei, cu cel mai de jos statut în ordinea de prioritate, potrivit Legii insolvenței, reprezentând ″credite acordate persoanei juridice debitoare de către un asociat sau acționar deținând cel puțin 10% din capitalul social″.

În plus, acționarul majoritar român Șantierul Naval 2 Mai SA apare cu o creanță chirogafară de rang superior de 710,3 milioane lei, sub condiție. ″Suma în cuantum de 710.351.408,85 lei este înscrisă sub condiția suspensivă a soluționării litigiului arbitral 28402/HBH, în sensul obligării creditorului (Șantierul Naval 2 Mai SA – n.r.) de a rambursa împrumuturile acordate de către Damen Holding BV către Damen Shipyards Mangalia și a plății efective de către Șantierul Naval 2 Mai SA a sumelor datorate după soluționarea litigiului arbitral″, se precizează în tabel.

Cazinoul din Constanța va fi o destinație exclusiv culturală, va avea o cafenea și nu va mai găzdui jocuri de noroc CITEȘTE ȘI Cazinoul din Constanța va fi o destinație exclusiv culturală, va avea o cafenea și nu va mai găzdui jocuri de noroc

Procedura de arbitraj a fost inițiată în februarie anul trecut de Damen Holding BV, la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, olandezii cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, din cauza faptului că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, pentru îndeplinirea unui jalon PNRR, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.

Până la finalul lunii martie 2025, Damen Shipyards Mangalia acumulase datorii curente, născute după intrarea în insolvență, de 117,8 milioane lei, din care peste 90 milioane lei către bugetele statului.

Guvernul achită cu penalități cota pentru instruirea armatei ucrainene, după ce a întârziat plata. Ministrul de Externe dă vina pe alegeri și schimbările ”la vârf” din Executiv CONFIRMARE CITEȘTE ȘI Guvernul achită cu penalități cota pentru instruirea armatei ucrainene, după ce a întârziat plata. Ministrul de Externe dă vina pe alegeri și schimbările ”la vârf” din Executiv CONFIRMARE

Peste 800 de angajați activi de la șantierul naval din Mangalia vor primi salariile în două tranșe și au fost identificate 13 proiecte suplimentare de reparații de nave, care vor începe de îndată, pentru a susține redresarea financiară a companiei, declara pe 9 mai ministrul interimar al Economiei, Bogdan Ivan, după întâlnirea cu o delegație a Sindicatului Liber Navalistul (SLN).

La nivelul lunii martie, autoritățile române negociau cu compania turcă Desan, interesată de închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la șantierul Damen Shipyards Mangalia, după cum a relatat Profit.ro.

viewscnt
Afla mai multe despre
damen shipyards mangalia
ministerul economiei
șantierul naval mangalia
grupul olandez damen