Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) vrea în continuare să le impună companiilor care cumpără energie electrică angro la termen pe piețele de profil din România să-și gireze îndeplinirea obligațiilor asumate prin contractele de achiziție prin plata către vânzători a unui avans sau prin constituirea unei garanții în favoarea acestora, însă și-a schimbat planurile în privința cuantumului avansului/garanției, după consultări cu actorii din piață.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Intenția inițială a Autorității era de a impune plata unui avans de 30% din valoarea tranzacțiilor încheiate, pentru contracte cu perioadă de livrare de cel puțin 3 luni și cu moment de începere a livrării fixat la interval de peste o lună de la semnare. Jucătorii din industrie au transmis însă că procentul este exagerat.

Acum, reglementarea pregătită de ANRE și analizată de Profit.ro prevede ca, în contractele cu specificațiile de timp menționate mai sus, cumpărătorul fie să plătească un avans de 5% din valoare, pentru contractele cu perioadă de livrare mai mare de 6 luni, sau de 10% din valoare, pentru contractele cu perioadă de livrare mai mică sau egală cu 6 luni, fie să constituie garanții în procent similar (5% sau 10%).
″Excepție de la această prevedere obligatorie o face piața organizată cu negociere dublă continuă a contractelor bilaterale de energie electrică″, scrie în draftul elaborat de ANRE.
Garanția va trebui constituită în termen de 15 de zile de la data încheierii contractului. Pentru contractele propuse de inițiator, aferente pieței produselor flexibile la termen, se va păstra același procent minim prevăzut la contractele standard, existând posibilitatea ca părțile contractante să stabilească un nivel mai ridicat.

″În contextul volatilității pieței și al riscurilor financiare asociate cu neplata obligațiilor contractuale, este necesară consolidarea mecanismelor de garantare a tranzacțiilor pe piețele la termen. Reglementările actuale prevăd utilizarea unor garanții financiare sub diverse forme, însă acestea nu sunt întotdeauna suficiente pentru a preveni riscurile de neplată. De asemenea, un alt context al introducerii unui avans de plată îl constituie riscul crescut al încheierii unor tranzacții pe piețele la termen, în scop speculativ, prin achiziționarea unor cantități semnificative de energie electrică, fără utilizarea acesteia și revânzarea de către cumpărător înainte de livrarea acesteia″, explică Autoritatea.
Potrivit instituției, garanțiile constituite la momentul încheierii contractului contribuie la îmbunătățirea fluxurilor de numerar în piața angro de energie, oferind furnizorilor și producătorilor o predictibilitate mai bună asupra veniturilor.
″Acest lucru poate conduce la o scădere a costurilor de capital și la prețuri mai stabile pentru consumatori. De asemenea, pe termen lung, această măsură poate contribui la stabilizarea prețurilor prin asigurarea unor contracte ferme. Totodată, această măsură descurajează comportamentul unor participanți de a încheia contracte pe termen lung fără vreo garanție, pentru a profita de fluctuațiile de preț, asigurând-se participarea la tranzacții doar a participanților cu capacitate financiară reală″, mai susține ANRE.

O altă modificare preconizată constă în precizarea faptului că prețul unei tranzacții nu se poate modifica ulterior, în funcție de modificarea periodică a componentei tarifului de transport pentru introducerea de energie electrică în rețea.
″Având în vedere solicitările de clarificare primite anual de la participanți la piață cu privire la modificarea prin act adițional a prețului de contract ca urmare a actualizării componentei tarifului de transport pentru introducerea de energie electrică în rețea, ANRE consideră că se impune revizuirea procedurilor/convențiilor/contractelor-cadru aplicabile. Componentele tarifelor de rețea care se constituie în obligații de plată pentru producători nu ar trebui să fie evidențiate distinct și nici să reprezinte o componentă distinctă a prețului contractual, deoarece energia electrică poate face obiectul mai multor tranzacții succesive.

Ca urmare, generalizarea unei astfel de abordări pe piața de energie electrică ar conduce la o continuă modificare a prețului aplicat efectiv prin contracte, modificare a cărei corectitudine ar fi totodată imposibil de controlat de participantul cumpărător, supus astfel unui risc suplimentar. În același timp, prețurile încheiate pe diverse piețe și-ar pierde însușirea de a fi comparabile, care considerăm că este o caracteristică esențială pentru funcționarea corectă a pieței de energie electrică. ANRE consideră că prețul de contract ar trebui să încorporeze toate costurile previzibile ale vânzătorului pe perioada de contract, având în vedere marja de incertitudine aferentă oricărui element de cost și ținând seama că subcomponentele tarifului de transport de introducere a energiei electrice în rețea reprezintă o categorie de costuri ca oricare alta″, arată instituția.
ANRE precizează că această modificare a fost solicitată și de OPCOM, pentru punerea în concordanță a legislației secundare emise de ANRE cu procedurile operaționale elaborate de operatorul pieței.
″Ultima modificare, rezultată în urma consultării publice (...), este modificarea numărului de parteneri eligibili pentru piața organizată cu negociere dublă continuă a contractelor bilaterale de energie electrică, respectiv de la 8 la 4, și are în vedere deblocarea situațiilor în care participanții la piață fie nu pot atinge pragul de cel puțin opt contrapărți eligibile, nereușind să semneze cel puțin opt contracte EFET, fie își pierd dreptul de tranzacționare în situațiile de retragere/revocare de la piață a partenerilor eligibili″, se mai menționează în draft.