Cât veți plăti de mâine la RCA, după eliminarea plafonării. Mesajul ASF și al marilor jucători

Asigurări    
Cât veți plăti de mâine la RCA, după eliminarea plafonării. Mesajul ASF și al marilor jucători

Eliminarea plafonării tarifelor pentru polițele RCA de la 1 iulie, măsură introdusă încă din primăvara anului 2023, după falimentul Euroins, va genera modificări minore în privința nivelului acestora, susțin ASF și asigurătorii. Pe de altă parte, Viorel Vasile, șeful Safety Broker, liderul pieței de profil, anticipează în discuția cu Profit.ro o scumpire de cel puțin 15% a prețurilor RCA.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

De la introducerea plafonării și până în prezent, tarifele RCA au urcat cu 18%, din care 6,8 puncte procentuale a reprezentat ajustarea tarifelor de primă cu rata anuală a inflației, conform prevederilor legale.

Urmărește-ne și pe Google News
Piața asigurărilor în T1: avans al veniturilor din prime de 7%. RCA și CASCO dețin aproape 70% din subscrierile asigurătorilor CITEȘTE ȘI Piața asigurărilor în T1: avans al veniturilor din prime de 7%. RCA și CASCO dețin aproape 70% din subscrierile asigurătorilor

Vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară, Sorin Mititelu, responsabil cu sectorul asigurărilor în cadrul instituției, a transmis anterior pentru Profit.ro că "nu sunt motive pentru creșteri semnificative ale tarifelor RCA după încetarea măsurii plafonării tarifelor".

"Aceste evoluții ne conduc spre momentul încetării măsurii înghețării tarifelor deoarece riscul generat de un dezechilibru major în piață s-a atenuat semnificativ. Nu sunt motive pentru creșteri semnificative ale tarifelor RCA după încetarea măsurii plafonării tarifelor", spune, într-o discuție cu Profit.ro, Sorin Mititelu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

"Astăzi, după o perioadă în care tarifele au fost înghețate, începând cu trimestrul II 2023, a avut loc o așezare, în sensul că evoluțiile tarifelor plătite au fost într-un interval foarte redus, au avut loc o serie de ajustări în interior, în sensul că rata costurilor administrative și rata costurilor de achiziție au înregistrat scăderi.

Practic, putem observa o eficientizare a procesului de administrare și de distribuție. E adevărat că la distribuție avem o plafonare a comisionului, dar aceea plafonare dovedește, până la urmă, că a condus la o anumită disciplină în piață, a condus chiar, indirect, și la o motivație spre distribuția și de alte produse de asigurare în afara RCA-ului. În același timp, am observat și o evoluție pozitivă a ratei daunei, în sensul că aceasta nu a consemnat o creștere semnificativă întrucât frecvența daunelor nu a mai crescut, de fapt a consemnat o scădere ușoară, conform analizelor ASF.

REACȚIA CTP la incendiul puternic izbucnit la un depozit al retailerului polonez LPP CITEȘTE ȘI REACȚIA CTP la incendiul puternic izbucnit la un depozit al retailerului polonez LPP

Toate acestea, în decursul ultimilor doi, ne indică faptul că piața RCA a intrat într-un proces de normalizare și are deja o anumită stabilitate. Mai mult, din perspectiva performanței financiare, este foarte clar faptul că în momentul de față se manifestă stabilitatea necesară de care avem nevoie și care este fundamentală pentru stabilitatea financiară a întregii piețe de asigurări, în condițiile în care segmentul RCA reprezintă circa 40% din întreaga piață. Aceste evoluții au fost obiective, în cadrul legal, și au condus la însănătoșirea pieței", a afirmat Mititelu.

El a apreciat că decizia plafonării a fost cât de poate de obiectivă și necesară pentru că în piață au existat două evenimente similare anterioare, în urma cărora s-au înregistrat salturi foarte mari la primele plătite de asigurații RCA.

"Prin urmare, era necesară o soluție pentru a evita apariția unor tarife exagerate datorită unui dezechilibru major între cerere și ofertă. Alegerea acestei soluții, respectiv înghețarea tarifului de bază, nu prima efectiv plătită, pentru că între tariful de bază și prima efectiv plătită mai apar niște ajustări, respectiv migrarea unui client dintr-un segment în altul din cauza unor elemente obiective, impactul provocat de reducerile comerciale practicate de asigurători și intermediari și impactul dat de sistemul bonus- malus, care se simțea și anterior înghețării tarifelor.

VIDEO Chinezii - Pas înapoi în fața reacțiilor după ce s-a anunțat că vor să mute o marcă de lux din UK, iar 1.300 locuri de muncă sunt în pericol CITEȘTE ȘI VIDEO Chinezii - Pas înapoi în fața reacțiilor după ce s-a anunțat că vor să mute o marcă de lux din UK, iar 1.300 locuri de muncă sunt în pericol

Pe total, de la an la an, 2024 versus 2023, statistica ne arată că valoarea medie a primei la nivel de piață pentru persoane fizice a crescut cu 12% și, respectiv, cu 4% la persoane juridice. În total, evoluțiile au fost de 10% de la an la an, pe medie.

La începutul anului 2024, ASF a actualizat tarifele prin includerea impactului inflației pentru anului 2024, respectiv 6,8% la tariful de bază. Creșterile amintite anterior au și inflația inclusă.

Punctual, un anumit segment de clienți a cunoscut și reduceri de preț, conform datelor din ultimul trimestru al anului. În concluzie, avem creșteri de tarife, cu variații pe diferite segmente de clienți.

Toate acestea ne indică faptul că evoluția acestei piețe este una normală, cu variații normale. Aceste evoluții ne conduc spre momentul încetării măsurii înghețării tarifelor din cauză că riscul generat de un dezechilibru major în piață s-a atenuat semnificativ", a explicat reprezentantul ASF.

El a adăugat că factorii obiectivi - datele statistice și inflația - nu indică faptul că sunt așteptate evoluții spectaculoase în sens negativ, adică creșteri de prețuri.

Ministrul Economiei, despre companiile de stat: Am văzut director care are salariu 37.700 de lei. La Salrom, un membru din CA - peste 10.000 de lei. Miroase de la o poștă mecanismul ordonanței 109 de guvernare corporativă CITEȘTE ȘI Ministrul Economiei, despre companiile de stat: Am văzut director care are salariu 37.700 de lei. La Salrom, un membru din CA - peste 10.000 de lei. Miroase de la o poștă mecanismul ordonanței 109 de guvernare corporativă

"Pe de altă parte, ne putem aștepta și la ușoare scăderi de prețuri pe anumite segmente. Chiar și în fața unor factori obiectivi, mai apare o componentă, adică conduita de piață a jucătorilor prezenți. Ea este mai puțin tangibilă, dar mai periculoasă decât unele tehnici care ar putea fi folosite într-o manieră inadecvată într-un anumit moment.

De ce? Pentru că această conduită influențează întregul sistem. Riscul de conduită este unul din riscurile pe care îl avem în focus, nu este la alte riscuri", a mai spus Mititelu.

Ultimele date ale instituției, disponibile AICI, arată că rata daunei combinată pe clasa A10 - Asigurări de răspundere civilă pentru vehicule (RCA + CMR) a fost subunitară (sub 100%) în intervalul 2022 - 2024, de la peste 140% în 2021.

Aceste cifre indică faptul că tarifele pentru polițele RCA calculate de asigurători acoperă viitoarele daune și că nu sunt motive care să genereze modificarea semnificativă a prețurilor.

Cât veți plăti de mâine la RCA, după eliminarea plafonării. Mesajul ASF și al marilor jucători

 

Millenium Insurance Broker - declin al profitabilității în contextul plafoanelor aplicate pe segmentul RCA CITEȘTE ȘI Millenium Insurance Broker - declin al profitabilității în contextul plafoanelor aplicate pe segmentul RCA

Contactați de Profit.ro, reprezentanții Allianz-Țiriac Asigurări, al doilea jucător pe segmentul RCA, cu o cotă de 20,2% la finele lunii martie 2025, spun că societatea "rămâne fidelă politicii de a stabili un preț corect pentru fiecare profil de risc".

"Frecvența și severitatea daunelor influențează tarifele atât în sensul creșterii, cât și al descreșterii, în funcție de istoricul fiecărui client. Într-un mediu concurențial, ajustările tarifare pot avea loc în ambele direcții.

De asemenea, asigurătorii pot aplica discount-uri comerciale conform politicilor interne, pentru a atrage segmente specifice de clienți în portofoliu, ceea ce poate conduce la reduceri suplimentare ale tarifelor", au mai spus reprezentanții asigurătorului.

Groupama România, liderul pieței, a evitat să comenteze cu privire la posibila ieftinire sau scumpire a tarifelor RCA după eliminarea plafonării "din rațiuni ce țin de respectarea normelor legale de concurență".

"Însă ceea ce putem spune este că Groupama își stabilește în mod independent tarifele, cu respectarea legislației aplicabile și având ca prioritate livrarea unui nivel foarte bun al serviciilor, la prețul corect", a transmis compania.

Brokerii nu vor mai plăti temporar către ASF taxa pe veniturile din vânzarea RCA. Șeful brokerilor: Am fost cei mai afectați de plafonarea prețurilor CITEȘTE ȘI Brokerii nu vor mai plăti temporar către ASF taxa pe veniturile din vânzarea RCA. Șeful brokerilor: Am fost cei mai afectați de plafonarea prețurilor

Nici Grawe România, companie capitalizată în aprilie 2025 cu circa 125 milioane de lei, la aproape 300 milioane, nu anticipează modificări semnificative în privința tarifelor RCA.

"Nu sunt motive care să conducă la scumpirea semnificativă a tarifelor pentru polițele RCA", a spus Dragoș Călin, șeful asigurătorului.

Pe de altă parte, Viorel Vasile, șeful Safety Broker, liderul pieței de profil cu o cotă de 11,35% la finele anului 2024, spune că scumpirea tarifelor RCA va fi de cel puțin 15% de la 1 iulie.

"Având în vedere ca în perioada în care Nicu Marcu a fost președinte ASF s-a introdus conceptul de prima netă de comision la polița RCA, prețurile RCA vor crește din două motive:

1. eliminarea plafonării comisioanelor RCA, urmând o creștere de minimum 3-5% a primei finale plătite de consumator. Comisionul de distribuție în toată Europa este inclus în prima de asigurare, mai puțin în România, unde geniile numite pe criterii politice, care au condus ASF, nu au avut ca obiectiv protejarea consumatorilor, principala menire a ASF;

2. ⁠eliminarea plafonării tarifelor RCA, care va conduce automat la ajustări de minim 10-15% a primelor de asigurare datorită inflației din ultimii doi ani.

Agregat, tarifele RCA vor crește cu minimum 15%, existând însă posibilitatea să vedem creștere doar în anumite zone cu frecvență mare - București și Ilfov și în special pe segmentul camioanelor care rulează în transport internațional.

După eliminarea plafonării se va reveni la vechea metodă de calcul a primelor de către BAAR. Din estimarea noastră, primele la B0 (clasa este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune - n.r.) pentru camioane vor reveni în zona de 12.000 lei/an și datorită majorărilor de tarife de după eliminarea plafonării", a afirmat Vasile.

DOCUMENT Tarifele RCA, în scădere. Anunț - Ce urmează în 2025 CITEȘTE ȘI DOCUMENT Tarifele RCA, în scădere. Anunț - Ce urmează în 2025

Dorel Duță, șeful Hobbit Broker și președintele UNSICAR (asociația profesională a brokerilor din zona asigurărilor), anticipează posibile corecții de tarife la unele categorii de clienți/autovehicule.

"Vorbim de inflație, de segmentele cu daunalitate mai mare, dar, datorită concurenței, posibil ca pe anumite categorii să înregistrăm stagnări și, de ce nu, unele corecții în minus. Totul depinde de evoluția ratei combinate a daunei și de compartamentul în trafic.

Cu cât este mai mare numărul asigurătorilor care practică RCA, cu atât mai mare va fi concurența, cu beneficii asupra asiguraților. Dacă vor fi situații în care, pentru anumiți clienți, prețul să aibă evoluții mai importante, aceștia sunt protejati de "mecanismul clientului cu risc ridicat", care funcționează și care asigură un tarif sustenabil pentru acele categorii. Este important ca noi, brokerii, să asigurăm consiliere și îndrumare în aceste situații", a spus Duță pentru Profit.ro.

DECIZIE Despăgubirile datorate de asigurătorul RCA trebuie să reflecte costurile reale existente pe piață CITEȘTE ȘI DECIZIE Despăgubirile datorate de asigurătorul RCA trebuie să reflecte costurile reale existente pe piață

Ștefan Prigoreanu, director general și acționar Millenium Broker, intermediar listat la BVB, crede că ridicarea plafonării tarifelor RCA va avea un impact minor, nesemnificativ în contextul general al creșterii prețurilor.

La 31 martie 2025, potrivit datelor ASF (detalii AICI), șapte asigurători erau autorizați să desfășoare activități de asigurare RCA, și anume Allianz-Țiriac Asigurări, Asirom Vienna Insurance Group, Eazy Asigurări, Generali Romania, Grawe Romania, Groupama și Omniasig Vienna Insurance Group.

Un fenomen nou ia amploare - Șoferii din București merg într-un anumit oraș să își înmatriculeze mașinile pentru RCA mai ieftin. Diferențe de 30-50% CITEȘTE ȘI Un fenomen nou ia amploare - Șoferii din București merg într-un anumit oraș să își înmatriculeze mașinile pentru RCA mai ieftin. Diferențe de 30-50%

De asemenea, pe piața RCA din România își desfășoară activitatea în baza dreptului de stabilire (FoE) și două sucursale, respectiv Axeria IARD (Franța) și Hellas Direct (Grecia).

Totodată, la finalul anului 2024, societatea Dallbog (Bulgaria) și-a început activitatea pe piața RCA în baza libertății de a presta servicii (FoS), dar, în prima parte a lunii iunie 2025, ASF i-a suspendat dreptul de-a emite polițe RCA, începând cu 1 iulie, detalii AICI și AICI.

În ultimii 5 ani, piața asigurărilor din România s-a confruntat cu falimentele City Insurance și Euroins, lideri la momentul retragerii autorizației de funcționare, pe fondul problemelor provocate de ponderea mare a polițelor RCA în total portofoliu (peste 90%) și a tarifelor nesustenabile (care nu acopereau viitoarele daune) practicate de cele două companii.

Creșterea numărului de furnizori RCA, prin intrarea Anytime și Signal Iduna, detalii AICI și AICI, va atenua, astfel, una din principalele probleme ale pieței locale, respectiv lipsa concurenței în acest domeniu, cu impact asupra nivelului tarifului.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
tarife
plafonare