Decizie fulger la ASF: KPMG Restructuring și Dascăl Insolvency vor administra falimentul Astra

Decizie fulger la ASF: KPMG Restructuring și Dascăl Insolvency vor administra falimentul Astra
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 9 oct 2015

Comisia specială de avizare din cadrul Auitorității de Supraveghere Financiară(ASF) a selectat societățile KPMG Restructuring și Dascăl Insolvency în vederea numirii ca lichidator judiciar la Astra Asigurări. Ultima fază a procedurii de selecție s-a desfășurat extrem de rapid și a luat prin surpindere o parte a ofertanților. Unele dintre criteriile de selecție au avantajat KPMG.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Tribunalul București se va pronunța luni, 12 octombrie, asupra numirii societăților KPMG Restructuring și Dascăl Insolvency ca lichidatori ai companiei Astra Asigurări, căreia Autoritatea i-a cerut falimentul. ASF va trimite instanței cele două propuneri, rezultate în urma unui proces de selecție care a vizat, în ultima fază, șase societăți specializate. Instanța va putea opta pentrru una dintre cele două societăți, pentru amândouă sau pentru niciuna dintre ele. KPMG Restructuring SPRL este parte a grupului KPMG, care a îndeplinit și funcția de administrator special al Astra, în perioada în care asigurătorul se afla în procedură de redresare. Pe lista entităților agreate care au depus ofertele finale  mai apar trei societăți de practicieni în restructurare și lichidare(CITR Filiala Cluj, Five SPRL și Dascăl Insolvency SPRL) și două Cabinete Individuale de Insolvență (Nițu Marius Ionut și Săvoiu Iulian).

Procedură de selecție “pe repede înainte”

ASF a publicat lista societăților agreate pe data de 7 octombrie și tot atunci a anunțat că cei selectați trebuie să depună ofertele finale până pe data de 8 octombrie la ora 17:00, ceea ce înseamnă că firmele au avut la dispoziție aproximativ 24 de ore pentru a întocmi documentația finală. Printre documentele cerute de Autoritate se numără și “certificatul de atestare fiscală” document care, potrivit Codului de Procedură Fiscală, se eliberează în termen de 5 zile lucrătoare.  ASF a precizat, ulterior, că pentru participanții care nu au reușit să obțină acest document, va fi luat în considerare certificatul depus în fazele anterioare ale licitației.

După cum au arătat, pentru Profit.ro, unii dintre ofertanți dosarul ce trebuia depus la Autoritate numără câteva sute de pagini. Autoritatea nu a prezentat detalii nici în cee ce privește termenul până la care trebuie finalizată procedura de selecție și nici de ce a lăsat o perioadă atât de scurtă pentru depunerea ofertelor. Totuși, persoane direct implicate, au declarant pentru Profit.ro că ASF a dorit să încheie procedura până la primul termen acordat de Tribunalul București în dosarul privind falimentul Astra, adică luni, 12 octombrie.“Motivația aceasta nu este neapărat valabilă pentru că ASF putea cere instanței o amânare scurtă, de două-trei zile. Are temeiul legal”, a comentat unul dintre participanți.

"Am fost surprinși să vedem că, în doar 24 de ore, se solicită dovada alocării în echipa de proiect a unui personal specializat în domeniul asigurărilor. Societățile de practicieni în insolvență angajează specialiști din domeniul juridic, economic, financiar contabil. Este aproape imposibil ca o societate de practicieni în insolventă să aibă în schema de personal specialiști pe domeniul de activitate al tuturor potențialilor clienți.Pentru a îndeplini criteriul impus de ASF, am fost nevoiți ca într-o singură zi să încheiem parteneriate și să recrutăm personal specializat în asigurări.", au comentat, pentru Profit.ro, reprezentanții Casei de Insolvență Transilvania(CITR), una dintre societățile care au depus ofertă. CITR este una dintre cele mai mari societăți de practicieni în insolvență din România.

Cine a analizat ofertele și care a fost cel mai important criteriu de selecție

Comisia de evaluare a ofertelor a fost formată din trei angajați ai ASF. Președinte a fost un reprezentant al Direcției Juridice iar ceilalți doi membri au venit  de la Direcția Protecția Consumatorilor și, respectiv, Direcția Supraveghere și Control din cadrul Autorității. Documentele consultate de Profit.ro arată că cel mai important criteriu (maximum 30 de puncte din 100) a fost “modalitatea propusă în vederea recuperării creanțelor de asigurare și tratamentul acestora în cadrul procedurii de insolvență”. Unul dintre participanți, care consideră această formulare “destul de neclară”, spune că, probabil, ASF a punctat mai bine societățile care propun soluții de îndestulare a creditorilor din alte surse decât Fondul de Garantare a Asiguraților. Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis să ridice licența de funcționare și să ceară falimentul Astra Asigurări. Compania este deținută de omul de afaceri Dan Adamescu, prin intermediul The Nova Group și Epsilon Estate Provider.

Oferta financiară, influențată de criteriile tehnice

Oferta financiară a constat într-un onorariu lunar fix și un onorariu de succes calculat ca procent din sumele ce vor fi recuperate în final. Cea mai mică a primit zece puncte, în ambele situații. Punctajul primit a scăzut cu câte 2 puncte la fiecare poziție pierdută. Suma avansată de ofertanți a fost direct influențată de măsura în care aceștia au apreciat că îndeplinesc criteriile tehnice. Cu cât punctajul tehnic este mai mare, cu atît respectiva firmă își permite să ceară un preț mai ridicat fără să își pericliteze șansele de a fi selectată. În aceste condiții, cele 10 puncte aduse de experiența în asigurări au fost importante și în ceea ce privește costul final. Onorariile practicienilor vor fi plătite din “averea debitoarei” deci, într-un final, de Fondul de Garantare a Asiguraților, cel care și-a asumat datoriile Astra Asigurări. 

De ce a fost  KPMG în avantaj

Unul dintre câștigătorii licitației,  KPMG, a avut din start avantajul experienței în asigurări, care a cântărit  în selecția finală. Grupul KPMG, prin diverse componente ale sale, este un nume foarte prezent pe piața asigurărilor, cel puțin în ultimii doi ani. Auditorul din “Big Four” a mai lucrat și încă lucrează nu doar cu societăți din piață, dar și direct cu ASF. KPMG a fost una dintre companiile care au participat la primul test de stres aplicat de Autoritate societăților de asigurare din România, pe baza criteriilor de solvabilitate Solvency II care vor intra în vigoare din 2016. Tot un membru al grupului KPMG este și firma care a îndeplinit funcția de administrator special al Astra Asigurări în perioada de un an și jumătate în care aceasta s-a aflat în proces de redresare financiară. Aceeași companie multinațională auditează, arată informațiile Profit.ro, și alte firme de asigurare cum ar fi Omniasig, Asirom, Carpatica sau Euroins.

În momentul în care a fost plasată sub administrare specială, în februarie 2014, Astra Asigurări era cea mai mare societate de profil din România, cu prime brute subscrise de aproape 900 de milioane de lei și cu un portofoliu de aproape 2 milioane de clienți. După o perioadă de un an și jumătate în care a stat sub administrarea KPMG Advisory, ASF a decis să ridice licența Astra și să ceară falimentul companiei. Astra Asigurări are în prezent 1,8 milioane de clienți.

viewscnt
Afla mai multe despre
astra
lichidator
licitatie
faliment
kpmg