WhatsApp a eliminat 6,8 milioane de conturi legate de escroci care vizau persoane din întreaga lume în prima jumătate a acestui an, a declarat compania sa mamă Meta, scrie BBC.
Potrivit gigantului social media, multe dintre acestea erau legate de centre de escrocherie conduse de organizații criminale din Asia de Sud-Est, care foloseau adesea munca forțată în cadrul operațiunilor lor, scrie News.ro.

Meta a făcut acest anunț în timp ce WhatsApp a implementat noi măsuri împotriva escrocheriei pentru a alerta utilizatorii cu privire la potențiale activități frauduloase, cum ar fi adăugarea unui utilizator la un chat de grup de către o persoană care nu se află în lista sa de contacte.
Măsurile vizează o tactică din ce în ce mai frecventă prin care infractorii deturnează conturi WhatsApp sau adaugă utilizatori la chat-uri de grup care promovează scheme de investiții false și alte escrocherii.
Meta a declarat că WhatsApp „a detectat în mod proactiv și a eliminat conturile înainte ca centrele de infractori să le poată operaționaliza”.
Într-un caz, WhatsApp a colaborat cu Meta și cu OpenAI, dezvoltatorul ChatGPT, pentru a întrerupe înșelăciunile legate de un grup infracțional cambodgian care oferea bani pentru like-uri la postările de pe rețelele sociale pentru a promova o falsă schemă piramidală de închiriere a unui scuter.

Acesta a declarat că escrocii au utilizat ChatGPT pentru a crea instrucțiunile adresate potențialelor victime.
De obicei, escrocii contactau mai întâi potențialele ținte printr-un mesaj text înainte de a muta conversația pe rețelele de socializare sau în aplicații de mesagerie privată, a declarat Meta.
Aceste înșelăciuni erau de obicei finalizate pe platforme de plăți sau criptomonede, a adăugat aceasta.
„Există întotdeauna o capcană și ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru toată lumea: trebuie să plătiți în avans pentru a obține returnările sau câștigurile promise”.
Se știe că centrele care înșală oamenii cu miliarde de dolari operează în țări din Asia de Sud-Est precum Myanmar, Cambodgia și Thailanda.

De asemenea, se știe că aceste centre recrutează persoane care sunt apoi forțate să pună în aplicare înșelăciunile.
Autoritățile din regiune au îndemnat oamenii să fie atenți la potențialele fraude și să utilizeze măsuri împotriva escrocheriei, cum ar fi funcția de verificare în doi pași de pe WhatsApp, pentru a-și proteja conturile împotriva deturnării.
În Singapore, de exemplu, utilizatorii au fost, de asemenea, sfătuiți de poliție să se ferească de orice solicitări neobișnuite pe care le primesc pe aplicațiile de mesagerie.