”Economia răsfățului”: Cultura micilor răsfățuri înflorește în vremuri de incertitudine economică

Retail   
”Economia răsfățului”: Cultura micilor răsfățuri înflorește în vremuri de incertitudine economică

În vremuri economice incerte, fenomenul ”economia răsfățului”, cultura răsfățului prin mici plăceri cotidiene sau experiențe memorabile, cunoaște o expansiune semnificativă. Inspirat din vechiul ”efect al rujului”, observat încă din Marea Depresiune a anilor ’30 și revigorat după atacurile din 11 septembrie 2001, trendul se manifestă prin achiziții accesibile, precum produse cosmetice, parfumuri, lumânări sau obiecte decorative, care aduc o doză rapidă de satisfacție, relatează CNBC, preluat de News.ro.

Analistul John Stevenson, de la Peel Hunt, explică faptul că oamenii renunță la investiții mari, dar își permit obiecte mai mici, cu impact imediat asupra stării de spirit: ”Nu îți permiți o canapea nouă, dar poți lua o pătură sau câteva perne. Nu redecorezi casa, dar schimbi fața de masă.”

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Nicușor Dan, vizită surpriză în Republica Moldova. Cu Maia Sandu la festival de muzică CITEȘTE ȘI FOTO Nicușor Dan, vizită surpriză în Republica Moldova. Cu Maia Sandu la festival de muzică

Pandemia de Covid-19 și reevaluarea modului în care ne definim fericirea au dus fenomenul la un alt nivel. Consumatorii sunt dispuși să reducă cheltuielile de zi cu zi pentru a participa la evenimente speciale, de la concerte Taylor Swift la reuniunea trupei Oasis, unde biletele pot costa sute sau chiar mii de dolari.

Meredith Smith, director la compania de analiză Kantar, subliniază că ”economia răsfățului” este o versiune amplificată a efectului rujului: ”Nu mai vorbim de plăceri vinovate, ci de momente de bucurie fără vinovăție, în contextul unei incertitudini accentuate. Oamenii își romanticizează chiar și gesturile banale, cum ar fi modul în care beau apă sau își amenajează casa, transformându-le în prilejuri de răsfăț.”

Schimbarea valorilor și dispariția unor repere tradiționale, căsătoria, achiziția unei locuințe sau pensionarea timpurie, au mutat atenția de la marile ”borne” ale vieții la mici ”victorii” personale. De la petreceri de divorț și aniversări de animale de companie, la hobby-uri scumpe din copilărie readuse în prezent (”adulții copii”), consumatorii își găsesc noi motive de celebrare.

Avertisment în România, chiar din Guvern: Vin sute de mii de tone produse marcate ca second hand, în realitate deșeuri CITEȘTE ȘI Avertisment în România, chiar din Guvern: Vin sute de mii de tone produse marcate ca second hand, în realitate deșeuri

Indicele de încredere al consumatorilor din Marea Britanie a scăzut în iulie 2025 la -19 puncte, iar în SUA, deși s-a înregistrat o ușoară creștere, nivelul rămâne sub cel din anul precedent.

Potrivit Kantar, trăim o perioadă de ”mare incertitudine” ce ar putea dura între cinci și opt ani, ceea ce sugerează că ”economia răsfățului” va continua cel puțin în următorii trei-cinci ani, adaptându-se rapid la particularitățile fiecărei piețe și culturi.

viewscnt
Afla mai multe despre
cultura răsfățului
achiziții mici
incertitudine economică
încrederea consumatorilor