De la avionul de linie cu care zburam împreună cu actualii investitori vom trece la o navetă spațială – simbol al unei viteze de scalare de 30 de ori mai mare, spune fondatorul lanțului românesc de supermarketuri La Cocoș, Iulian Nica, după ce grupul german Schwarz, care deține Lidl și Kaufland, a anunțat că intenționează să preia majoritatea acțiunilor.
El anunță acum că vrea să iasă și în afara României cu acest brand.

Anul trecut, după ce a primit investiția de la BERD și două fonduri de investiții, planul a fost să treacă de la afaceri de 1 miliard lei la 1 miliard euro.
Planul este ca grupul german să preia un pachet de 70% din acțiunile companiei și, împreună cu fondatorul Iulian Nica — care va păstra 30% din acțiuni și va rămâne la conducerea companiei impreuna cu echipa — să formeze un parteneriat strategic pentru extinderea conceptului de magazin autentic românesc, atât în România, cât și în Europa.
„ Am deosebita plăcere să vă anunț că La Cocoș va deveni parte a Grupului Schwarz. Este o reală mândrie și o recunoaștere a muncii, dedicării și performanței noastre să fim integrați într-o structură de lider global. Prin această asociere se reconfirmă valoarea modelului La Cocoș care are un potențial real de creștere.

Suntem mândri că, împreună cu echipa noastră actuală și viitoare, vom putea continua să construim durabil, având sprijinul Grupului Schwarz pentru a păstra identitatea brandului La Cocoș și pentru a amplasa sigla autentic românească pe toate magazinele care se vor deschide, atât în România, cât și în Europa.
Această tranzacție nu este o simplă preluare, ci un parteneriat strategic menit să extindă și să consolideze conceptul La Cocoș, transformându-l într-un reper internațional în cadrul Grupului Schwarz. Astfel, La Cocoș va avea șansa să devină al patrulea pilon strategic, alături de Lidl, Kaufland și Schwarz Produktion.

Transferul participației de la actualii investitori către Grupul Schwarz înseamnă mai mult decât o simplă schimbare de acționariat – reprezintă o oportunitate excepțională de a deveni parte din cea mai mare familie a retailului european.
Dacă trecerea de la un antreprenor individual la un parteneriat cu investitori financiari a însemnat o accelerare a dezvoltării echivalentă cu reducerea unui parcurs de 15 ani la doar 5 ani, asocierea cu Grupul Schwarz reprezintă un adevărat zbor către lună: de la avionul de linie cu care zburam împreună cu actualii investitori, la o navetă spațială – simbol al unei viteze de scalare de 30 de ori mai mare”, spune Iulian Nica, Director General, La Cocoș.
La Cocoș a fost prezentat în repetate rânduri drept singurul lanț românesc care încearcă încă să se lupte cu marii jucători străini din retail.
Tranzacția este sub rezerva sub rezerva aprobărilor uzuale ale autorităților, inclusiv din partea Consiliului Concurenței din România.

Angajații și conducerea rămân în cadrul companiei.
În urma investiției, acționarul fondator Iulian Nica a păstrat un pachet minoritar și continuă să conducă compania.
La Cocoș era deținut de Iulian și Gianina Nica, și s-a străduit până acum să facă față concurenței marilor retaileri străini.
„Compania La Cocoș a dezvoltat un model de afaceri impresionant și are un potențial de creștere semnificativ.
Prin schimbul de cunoștințe și experiență, dorim să învățăm unii de la alții și să ducem împreună mai departe povestea de succes a companiei”, spune Christian Groh, președintele consiliului de administrație al grupului Schwarz Corporate Solutions.

Este arătat că modelul de afaceri Hypercash al companiei La Cocoș, care operează în prezent patru mari magazine, s-a dovedit a avea un mare succes în România. Acesta se caracterizează prin suprafețe mari de vânzare și un sortiment limitat de produse, în comparație cu magazine de dimensiuni similare. De asemenea, oferă prețuri diferențiate în funcție de cantitatea achiziționată și se remarcă printr-o prezentare simplă a produsului.
Companiile din cadrul Grupului Schwarz intenționează să extindă modelul împreună cu actuala conducere din România. Angajații magazinelor vor rămâne în continuare în cadrul companiei, după preluarea planificată.

„Avem șansa de a beneficia de expertiza unui grup comercial de succes la nivel internațional. Ne bucurăm de o strânsă colaborare în vederea dezvoltării conceptului nostru consacrat și menține-rii unei oferte atractive pentru clienții noștri și pe viitor”, a declarat Iulian Nica, directorul general al companiei La Cocoș.
Calculul este like-for-like (partea din vânzările survenite din activități comparabile cu activitățile din anul precedent).

Estimările arată că în 2025 vor fi depășite vânzări de peste 300 de milioane de euro.
Deschiderea oficială a magazinului La Cocoș Pitești este așteptată la sfârșitul verii, cel târziu până pe 15 septembrie 2025.

Magazinul din Supernova Pitești face parte din planul de extindere al rețelei pentru anul 2025, care, după cel din Brașov (deschis pe 24 ianuarie 2025), include încă trei deschideri:
- Craiova, în fosta locație PIC, estimată pentru începutul lunii august 2025;
- Pitești – Complexul comercial Supernova – estimată pentru finalul lunii august 2025;
- Arad, în fosta locație Remarkt (ex-Real) din cartierul Micălaca, programată pentru finalul lunii septembrie.
Rețeaua de retail a numit în luna martie noi administratori, din partea proaspeților investitori Banca Europeană de Investiții și Dezvoltare (BERD), CEECAT și Morphosis Capital. Astfel, sunt numiți Sebastian Tcaciuc (din partea CEECAT), Adrian Netea (Morphosis) și Miljan Zdrale (BERD).
Ultimul magazin La Cocoș, 4-lea hipermarket din țară, a fost inaugurat la Brașov în luna ianuarie.
La Cocoș, discounterul fondat de familia Nica din Ploiești, pregătește deschiderea a 12 noi magazine în următorii 3-5 ani, dintre care 3 în 2025.
Supermarket La Cocoș este primul independent din sectorul alimentar din România care a realizat vânzări de aproximativ 1 miliard de lei în anul 2023 cu cele trei hipermarketuri, două în Ploiești și unul în București.

Acum, fondatorii își propun ca până în 2030 să ajungă la rulaje de 1 miliard de euro și cel puțin 15 magazine la nivel național.
Infuzie de capital
În luna septembrie 2024, Banca Europeană de Investiții și Dezvoltare (BERD) a anunțat o investiție de capital de până la 15 milioane de euro, alături de fondurile de capital privat CEECAT Capital și Morphosis Capital, pentru a achiziționa pachetul majoritar de acțiuni la La Cocoș.
În urma investiției, acționarul fondator va păstra un pachet minoritar și continuă să conducă compania, precizează BERD. La Cocoș, cu trei magazine în București și Ploiești, era deținut de Iulian și Gianina Nica, și s-a străduit până acum să facă față concurenței marilor retaileri străini.

Primul magazin a fost inaugurat în 2014 în Ploiești. După mai mulți ani de creștere, în anul 2019 a ajuns la vânzări de 54,4 milioane de euro doar cu magazinul din Ploiești, care avea la vremea respectivă o suprafață de 3.950 metri pătrați.
A început planul de extindere mergând la București în noiembrie 2020, unde a deschis al doilea magazin situat în incinta Vitantis Shopping Center, cu o suprafață de aproximativ 11.400 metri pătrați.
De asemenea, în noiembrie, dar trei ani mai târziu, în 2023, a fost inaugurată cea de-a treia unitate, tot în Ploiești, care are o suprafață de vânzare de aproximativ 13.000 metri pătrați, fiind și cel mai mare magazin din comerțul alimentar independent din România.
În cei 15 ani de existență pe piața locală, Lidl s-a extins accelerat, ajungând la 365 de magazine până la finalul anului 2024. Compania a continuat cu procesul de extindere și în 2025, având în plan inaugurarea a 25 de magazine, mare parte dintre ele fiind deja deschise.
Astfel, Kaufland se menține pe locul doi în TOP 10 cei mai mari retaileri alimentari de pe piața locală după cifra de afaceri, liderul rămânând și în 2024 tot Lidl, cu afaceri de aproape 24 miliarde de lei (4,7 miliarde euro), conform analizei Profit.ro.