Un adevărat arsenal de noi reguli a intrat vineri în aplicare în Uniunea Europeană (UE), în vederea unei mai bune protecții a datelor personale în era digitală, ceea ce a condus imediat la depunerea primelor plângeri contra unor giganți ca Facebook și Google - acuzați deja că le încalcă, relatează AFP.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
”Regulamentul General cu privire la Protecția Datelor” (RGPD) prevede drepturi consolidate ale navigatorilor pe Internet și sancțiuni - fără precedent - în cazul unor abuzuri, într-un context marcat de scandalul planetar care a implicat rețeaua de socializare americană condusă de Mark Zuckerberg, scrie agenția franceză, citată de News.ro.
Avalanșa de mesaje care invită utilizatorii să accepte noile condiții de utilizare pe Twitter, Google sau alte site-uri de comerț și diverse organisme este primul efort vizibil al noii situații, căreia europenii speră să-i dea o amploare mondială.
Cetățenii sunt, în prezent, ”ca și cum ar fi nud într-un acvariu”, însă ”mulțumită noilor reglementări, europenii își vor relua controlul asupra datelor”, a pledat comisarul european însărcinat cu Justiția Vera Jourova, apărând strângerea șurubului prin RGPD.
Această legislație impune oricărei întreprinderi - pe Internet sau nu - să ceară un ”consimțământ explicit și pozitiv” în vederea utilizării datelor personale colectate sau prelucrate în UE. Ea le dă totodată cetățenilor ”dreptul să știe” când le sunt piratate datele, ca în divulgarea masivă de la Uber, în 2016.
CITEȘTE ȘI Site-uri americane de știri, inaccesibile utilizatorilor europeni după intrarea în vigoare a GDPRAbuzurile vor fi dur pedepsite. Întreprinderile - capabile să transforme aceste date în aur exploatându-le în vederea publicității țintite, de exemolu - se vor expune unor sancțiuni care pot atinge până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afacere anuală mondială, în cazul în care nu respectă noile reglementări.
SCHREMS ATACĂ
”Acum că noile reglementări sunt în vigoare, autoritățile de protecția datelor vor supraveghea aplicarea lor în întreaga UE”, a avertizat vineri un purtător de cuvânt al Comisiei Europene (CE).
În fapt, autoritățile naționale de protecție au fost sesizate încă din prima zi a RGPD, de către juristul austriac Max Schrems, un mare activist al respectării vieții private, care a depus o primă salvă de plângeri contra marilor giganți americani.
”Probabil ați văzut aceste ferestre contextuale care se afișează peste tot, spunând «trebuie să acceptați, altfel nu veți putea utiliza acest serviciu». Or RGPD interzice în mod explicit acest lucru”, a declarat el pentru AFP, deplângând un ”consimțământ forțat” la aceste noi reglementări de utilizare, modificate tocmai pentru a respecta legea europeană.
Schrems a anunțat că ONG-ul său - None of Your Business (Nu e treaba ta) - a depus patru plângeri, ”una în Franța contra Google pe Android, a doua contra Instagram în Belgia, a treia la Hamburg contra WhatsApp și a patra în Austria contra Facebook”.
”Eu n-aș fi făcut așa de bine ca Facebook” în a convinge de necesitatea RGPD, declara ironic, recent, comisarul Vera Jourova.
Ea se referea la controversa cu privire la exploatarea informațiilor a zeci de mii de utilizatori ai rețelei de socializare de către societatea Cambridge Analytica, implicată în campania prezidențială a lui Donald Trump.
CITEȘTE ȘI GDPR - Noul regulament pentru protecția datelor a intrat în vigoare în UE. În România, însă, nu pot fi încă aplicate amenzi. GHID pentru evitarea sancțiuniiCEO-ul Facebook Mark Zuckerberg a venit personal, marți, să prezinte scuze în Parlamentul European (PE), așa cum a făcut-o înainte în fața congresmenilor americani, pe tema acestui scandal, dar și, mai larg, din cauza lipsei sale de reacție în fața unor amestecuri străine în procese electorale și a difuzării unor informații false.
”Îmi pare rău”, a declarat Zuckerberg, amintind angajamentul Facebook de a se pune în conformitate cu RGPD în Europa, în timp ce întreprinderea sa a promis joi să se inspire din el, în beneficiul utilizatorilor din toată lumea.
OPT ȚĂRI ÎN ÎNTÂRZIERE
Vineri, mai multe site-uri ale unor ziare americane - inclusiv al Los Angeles Times (LAT) - erau inaccesibile în UE, iar mesajele afișate sugerau dificultăți legate de confirmitatea lor cu RGPD.
În general, marile platforme de Internet par că s-au pregătit adecvat în vederea noii legislații, care a provocat totuși panică în anumite IMM-uri.
CE a încercat, în ultimele săptămâni, să le ofere asigurări, amintind că noile obligații ale structurilor mici sunt mai mici decât ale întreprinderilor după modelul economic bazat pe exploatarea datelor personale.
Bruxellesul este însă mai nerăbdător cu state membre care nu au procedat încă la ajustări ale legislației lor naționale - potrivit unui bilanț al CE opt țări se află în mod clar ăn această situație -, în contextul în care au dispus de o perioadă de adaptare de doi ani, acordată după aprobarea RGPD în 2016.
Acest lucru nu împiedică noile drepturi să fie aplicabile începând de vineri în toate statele europene, dă însă asigurări Bruxellesul.