Membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au observat, după alegerile prezidențiale din 18 mai, o schimbare de strategie a propagandei rusești în România, dezvăluie Valentin Jucan, vicepreședinte al instituției, într-un dialog cu News.ro. Rusia a urmărit în campania electorală niște obiective cu efecte imediate, care vizau afectarea alegerilor în sine, dar apoi focusul s-a mutat pe schimbarea opțiunilor strategice ale poporului român.
Propaganda Rusiei urmărește, de trei luni încoace, schimbarea dorinței românilor de a mai trăi într-o țară democratică și reorientarea opțiunilor pro-occidentale ale populației către o opțiune izolaționistă, afirmă Valentin Jucan. De fapt, explică interlocutorul, ținta subliminală, nerostită dar prezentă, este reorientarea României către ieșirea din UE și rămânerea în siajul Rusiei.
Pentru realizarea acestor obiective, România este atacată în haită, spune vicepreședintele CNA, care dispune de datele centralizate la instituția desemnată să monitorizeze activitatea în mass-media și online. „Am fost atacați prin intermediul platformelor, am fost atacați cu boți, am fost atacați folosindu-se deepfake, am fost atacați subminându-ni-se încrederea în instituții – cu aportul instituțiilor și al politicienilor, dar asta este o altă discuție – am fost atacați prin compromiterea istoriei și prin falsificarea adevărului“, afirmă Valentin Jucan.

În fața acestui iureș, în loc să se organizeze, România a pierdut ultimele trei luni cu discuții inutile, adaugă vicepreședintele CNA. Acesta a menționat că lideri politici, în loc să vorbească despre felul în care ne organizăm la rândul nostru pentru a răspunde atacurilor Rusiei, au vorbit despre desființarea CNA și comasarea acesteia cu ANCOM. Jucan nu a dat nume, dar primul care a spus acest lucru a fost, astă-iarnă, Marcel Ciolacu (pe atunci premier), iar ideea a fost repetată de Kelemen Hunor, liderul UDMR, la 26 iunie. „Aceste trei luni pierdute și această stare a lucrurilor mie îmi dau senzația unei cedări în fața unui adversar care este peste tot!“, concluzionează Valentin Jucan.
Acesta spune că e nevoie de modificarea rapidă a legii, pentru a permite CNA să dea amenzi mai mari televiziunilor care practică propaganda pro-rusă și discursul urii, și în același timp de achiziționarea unui soft care să permită scanarea rețelelor de socializare și depistarea campaniilor organizate și concertate ale Rusiei care țintesc segmente de populație cu mesaje specifice, de ordin sistemic. Lucrurile trebuie făcute cât mai rapid, pentru că fiecare zi pierdută produce daune masive poporului român. CNA acționează deja având în vedere scenariul cel mai pesimist, conform căruia la primăvară vom avea alegeri anticipate, ceea ce necesită blocarea interferențelor rusești.
Prezentăm integral interviul acordat News.ro de Valentin Jucan, vicepreședinte al CNA:
„Vedem o schimbare a războiului informațional. Rezultatele care se doresc vizează esența dorinței românilor de a rămâne într-o țară democrată. Se dorește reorientarea opțiunilor românilor de la o țară pro-occidentală către una izolaționistă, ceea ce știm cu toții că duce de fapt la o reorientare a României spre ieșirea din UE și de a rămâne siajul Federației Ruse“
Bună ziua, domnule Valentin Jucan, vă mulțumesc pentru amabilitatea de a-mi acorda acest interviu. Vedem o escaladare a discursului propagandei rusești atât online, cât și la televiziunile care practică acest lucru în România. Deși poate unii s-ar fi așteptat ca după alegerile prezidențiale lucrurile să se mai domolească, situația a luat, dimpotrivă, o turnură și mai radicală. Ce face CNA pentru a frâna această avalanșă?

Valentin Jucan: Vă dau perfectă dreptate. Vedem și noi în primul rând o schimbare a tonului și a mecanismelor de propagandă. Cele pe care le-am avut în timpul campaniei aveau un specific anume și chiar o virulență anume dedicată momentului de campanie, urmărind să aibă efecte imediate, pentru că campaniile respective aveau ca scop afectarea alegerilor în sine și a orientării votului. De această dată, însă, noi percepem și vedem la CNA, nu doar din sesizările pe care le primim, dar și din monitorizările noastre, o schimbare de tactică în acest război informațional, fiindcă acesta este termenul cel mai potrivit pe care ar trebui să-l folosim.
Aceasta este paradigma în care noi și celelalte instituții ale statului român ar trebui în continuare să funcționăm. Vedem o schimbare, așadar, a tacticii, a modului sofisticat în care campaniile se desfășoară și vedem că rezultatele care se doresc a fi obținute prin aceste campanii de dezinformare sunt unele care lovesc în esența dorinței românilor de a rămâne într-o țară democrată. Vedem că se dorește o reorientare a opțiunilor românilor de la o țară pro-occidentală, pro-europeană, către una care să fie solitară, izolaționistă, ceea ce știm cu toții că duce de fapt la o reorientare a a României spre zona de ieșire din Uniunea Europeană și de a rămâne siajul Federației Ruse. Mesajele sunt construite ca atare și ceea ce ne îngrijorează cel mai tare în acest moment este faptul că la nivelul conținutului nu mai identificăm atât de des și mai ales atât de clar conținut ilegal.
Și de ce fac această observație: fiindcă în privința acțiunii CNA, noi, atunci când discutăm despre a elimina un conținut în baza Directivei privind serviciile audiovizuale, deja celebra directivă DSA (Digital Services Act – n. red.), ne referim exclusiv la conținutul ilegal. Iar directiva enumeră foarte clar care sunt tipurile de conținut ilegal și ce înseamnă, de exemplu, dezinformare sistemică.
Cum face propaganda rusă să evite încălcarea prevederilor Digital Services Act?
Valentin Jucan: Spre exemplu, apar o serie de postări precum „Putin ne iubește!“. Această postare în sine, chiar dacă este sub forma unui material audio-vizual, nu este un conținut ilegal. Nu este nimic ilegal acolo, în acel link, în acel clip în care se spune „Putin ne iubește!“. Ceea ce trebuie să vedem noi, ca autoritate, este dacă acel conținut face parte dintr-o campanie! Este o campanie sistemică, este o campanie care targetează un anumit public și care are un anumit scop. Și trebuie să o declarăm ca atare conținut ilegal. Mai ales atunci când vedem că campania respectivă este susținută, este promovată, este direcționată prin comportamente neautentice, adică se folosește inteligența artificială.
„Noi acționăm în acest moment gândindu-ne și având în minte scenariul cel mai rău, și anume că anul viitor, în primăvară, am putea avea alegeri anticipate!“

Da, am văzut.
Valentin Jucan: Iar la acest element se adaugă și deepfake-ul (manipulare digitală a unei înregistrări video, audio sau a unei imagini, realizată cu ajutorul inteligenței artificiale AI sau a altor programe specializate – n. red.). Acum, ce face CNA? Noi acționăm în acest moment gândindu-ne și având în minte scenariul cel mai rău, și anume că anul viitor, în primăvară, am putea avea alegeri anticipate! Acesta este un scenariu pe care îl avem în vedere și aici nu mă refer la elementul de politică în sine, ci mă refer la ce se întâmplă dacă! Și cred că fiecare autoritate responsabilă ar trebui să procedeze în acest mod.
Prin urmare, calendarul nostru de acțiuni și de întărire a capacității de reacție a instituției noastre are, în această viziune, un deadline (termen limită – n. red.) foarte clar. Imediat după încheierea alegerilor, am redactat foarte clar care sunt nevoile autorității atât din punctul de vedere al modificării legii – și aici mă refer la ceea ce ați spus dumneavoastră, derapajele majore care se înregistrează în mediul audio-vizual tradițional – cât și care sunt nevoile tehnice pentru a avea o capacitate mult mai mare să contracarăm conținutul ilegal din online, aceste campanii despre care discutăm. Nu este o mare filozofie! În primul și în primul rând, discutăm despre nevoia rapidă de a mări cuantumul sancțiunilor! Amenda maximă pe care o poate da CNA azi este de 200.000 de lei, adică echivalentul a 40.000 euro.
Raportat la sumele care se vehiculează în media tradițională TV/radio, în opinia noastră, văzând și efectele aproape lipsă ale amenzilor noastre, putem să considerăm că amenzile date de CNA sunt un fel de invitație la a încălca legea. Un fel de abonament la încălcat legea. Nu este pentru prima dată când noi solicităm acest lucru! Am făcut-o cam de fiecare dată când a existat un anumit moment în care s-a văzut o deschidere din partea spectrului politic, dar am făcut-o mai ales acum.
Și ce răspuns ați primit?
Valentin Jucan: Am pregătit totul și cred că, într-un interval foarte scurt de timp, hai să spunem zile sau săptămâni, vom avea o discuție cu forurile decizionale în acest sens. Deci, nu am primit un răspuns negativ. Sunt optimist în acest moment. Chiar sunt optimist! Al doilea element care trebuie clarificat este modul în care aplicarea legii este sau nu este predictibilă.
Pe modelul francez, la fel ca și în prima variantă a creșterii cuantumului sancțiunii, toți factorii implicați – televiziuni, radiouri, CNA – trebuie să știe că, odată ce s-a încălcat legea, amenda nu poate fi mai mică! Recidiva la încălcarea legii, evident, nu poate însemna o amendă mai mică decât cea anterioară! Acest viciu, această lipsă de reglementare în Legea audio-vizualului a produs până acum o jurisprudență care ne-a forțat, inclusiv în instanțe, să acordăm amenzi mai mici în funcție de linșaj, hai să-i spunem așa.

Și să vă dau un exemplu foarte clar: dacă, timp de o săptămână, un radio-difuzor a dus o campanie de linșaj la adresa oricui, iar Consiliul (CNA – n. red.) a apreciat că trebuie să dea o amendă de, hai să-i spunem, 100.000 lei, iar după această amendă postul nu a mai continuat cu un linșaj de încă o săptămână, ci cu unul de „doar“ două zile, asta nu înseamnă că amenda trebuie să fie mai mică și aferentă celor două zile de linșaj!
Am înțeles acum.
Valentin Jucan: Legea a fost încălcată din nou! Așa cum în trafic – și fac această paralelă pentru și mai mare claritate – după ce ai primit un avertisment și o sancțiune dacă ai încălcat linia dublă continuă, nu contează că ai călcat-o doar cu două roți sau nu se aplică scuza că te-ai uitat după un copac extrem de frumos înflorit și ești iertat.
Nu! Primești o amendă mai mare! Deci, este vorba despre predictibilitate. Astea sunt niște elemente esențiale pentru noi. În privința online-ului, noi am refăcut în plan intern toată procedura necesară astfel încât de la momentul la care se primește o sesizare cu un anumit link, timpii până ce acea sesizare intră efectiv în analiza noastră să fie foarte reduși. Lucrăm în acest moment la un soft care scurtează și automatizează această procedură.
Cel mai important element pe care am reușit să-l obținem imediat după încheierea alegerilor este să căpătăm nu doar aprobarea, ci și semnarea celui mai mare contract pe fonduri europene pe care CNA l-a avut în istoria sa: un contract de 20 de milioane de euro. Este adevărat că el se întinde și va avea finalitatea la procent de 100% în următorii 3 ani, însă asta nu înseamnă că rezultatele se vor vedea doar peste 3 ani. Primele rezultate vor putea să se vadă din vara anului viitor...
„În toate discuțiile informale pe care le-am avut cu colegii din alte instituții, eu am spus că noi continuăm să avem în vedere scenariul cel mai rău, că trebuie să fim pregătiți și că încheierea alegerilor nu înseamnă vacanță! Aceste trei luni pierdute și această stare a lucrurilor mie îmi dau senzația unei cedări în fața unui adversar care este peste tot!“

Îmi cer scuze că vă întrerup. Mie mi se pare că deja este prea târziu! Și dacă vorbim de un orizont de timp de 1 până la 3 ani, s-ar putea să fie absolut inutil. Am făcut un interviu cu istoricul Cosmin Popa săptămâna trecută, dânsul este expert în spațiul ex-sovietic. Mi-a spus că discursul tot mai agresiv al propagandei rusești în România are ca scop crearea unei stări de spirit revoluționare care să radicalizeze mari categorii de populație. Într-o anumită măsură, deja s-a reușit acest lucru. Și, în continuare, noi vorbim de proiecte, de contracte care se semnează, de niște lucruri care ar urma să intre în discuție... Suntem în august 2025. Statul român a devenit, să zicem, conștient oficial de acest atac hibrid din noiembrie 2024. Mai are un pic și se face un an...
Valentin Jucan: Aveți perfectă dreptate. Totuși, ceea ce am reușit să facem este foarte important, fiindcă gândiți-vă că, din punct de vedere tehnic, CNA era la nivelul anilor 2005… Cam așa. Și cu toate astea, în această perioadă am reușit și ne-am mobilizat astfel încât să acționăm. Este departe de ceea ce ar fi trebuit și ceea ce ne-am fi dorit să fim capabili să facem.
Asta este adevărat! Iar resursa umană de care dispunem, așa limitată cum este, s-a comportat extraordinar în aceste luni. Și vreau să vă spun că zilele libere pe care angajații noștri la CNA le-au avut din luna ianuarie și până la încheierea celui de-al doilea tur de scrutin au fost zilele de Paște. Când, chiar și atunci, am avut echipă pregătită pe timpul nopții, în noaptea de Înviere, în cazul în care trebuia să reacționăm la o campanie care ar fi putut să fie lansată în timpul nopții respective.
Spun acest lucru fiindcă este important ca românii să știe că salariile care sunt plătite din banii publici pentru CNA nu sunt bani aruncați pe geam! Și este important să știți că angajații noștri, dacă primesc nu doar competențele și expertiza pe care deja le au, dar dacă primesc elementele tehnice necesare în plus, pot să facă enorm! Acum, ca să răspund foarte clar și punctual la ceea ce ați spus: și eu, ca un vremelnic lider al acestei instituții, văd o relaxare pe care nu o pot înțelege! O relaxare de după încheierea celui de-al doilea tur de scrutin.
Din partea autorităților române, vreți să spuneți.
Valentin Jucan: Așa este! Iar în toate discuțiile informale pe care le-am avut cu colegii din alte instituții, eu am spus ce v-am spus și dumneavoastră mai înainte: că noi continuăm să avem în vedere scenariul cel mai rău, că trebuie să fim pregătiți și că încheierea alegerilor nu înseamnă vacanță! Nu înseamnă că, gata, lucrurile s-au încheiat și pericolul a trecut.
Din contră, pericolul este în față, exact cum spuneți și exact cum cercetătorul pe care l-ați menționat face referire. De aceea, în acest moment, noi alergăm cu propunerile acestea pe care vi le-am enumerat, inclusiv cu nevoia softului pe care deja știm că trebuie să-l avem, astfel încât noi să putem să detectăm aproape în timp real desfășurarea acestor campanii. Și, cu toate acestea, în 18 august se împlinesc trei luni de la încheierea alegerilor, de la cel de-al doilea tur de scrutin. În aceste trei luni, noi am văzut doar niște declarații făcute de pe gardul Palatului Cotroceni – și aici nu mă refer la premier, mă refer la alte voci politice – care au discutat despre comasări, care au discutat despre dat afară oameni, însă concret și coerent despre ce ar trebui să facem pentru ca noi să fim mult mai pregătiți mâine, dacă se poate, exact cum spuneți, această întrebare n-a adresat-o nimeni!

Și de aceea subliniez că pe 18 august se împlinesc trei luni care, în opinia noastră, sunt trei luni pierdute! Trei luni în care am așteptat să vedem dacă dispărem ca instituție sau nu! Aceste trei luni pierdute și această stare a lucrurilor mie îmi dau senzația unei cedări în fața unui adversar care este peste tot! Cred că mi-am ales cuvintele potrivite, fără să arăt cu degetul, cu intenția de a responsabiliza prin ceea ce spun. Trei luni pierdute! Înțelegem cu toții că România este într-o stare economică și financiară dezastruoase și că se fac niște eforturi teribile pentru a ține România pe linia de plutire din punct de vedere economic. Însă, în același timp, fac o paralelă: este ca și când dealul alunecă la vale și tu încerci să-ți repari țigla casei! În același timp și noi, în interiorul instituției, eficientizăm și știm ce avem de făcut mai departe, astfel încât să reducem din costuri. Dar reducerea costurilor nu înseamnă abandon în în fața acestui război informațional!
„Directiva a fost gândită acum câțiva ani, la nivel european, într-un context în care România nici măcar nu era interesată de negocierile privind redactarea acestui text. Pentru că și ăsta este un adevăr care trebuie spus și asumat de statul român“
Ce relație are CNA cu marile platforme de social-media? Chiar astăzi, de exemplu – dar e o chestiune care se întâmplă zilnic – am văzut atât pe TikTok, cât și pe Facebook niște mesaje și niște filmulețe cu limbaj extrem, care îndeamnă la violențe, care au mesaje umilitoare, descalificante la adresa unor oameni sau misogine la adresa unor femei din guvern. Probabil că știți și dumneavoastră acele fotografii trucate ale ministrului de Externe care sugerează că ar avea dizabilități psihice, promovate chiar de parlamentari de la AUR. De ce rămân pe rețele? De ce nu le dă nimeni jos? Cum e posibil să fie atât de încărcate rețelele de socializare cu zeci, sute, mii de astfel de postări atât de toxice, care modifică în rău comportamentul și gândirea oamenilor?
Valentin Jucan: Aici este un lucru important de subliniat. Corpul legislativ de rang european care ne permite să solicităm unei platforme să acționeze împotriva unui conținut illegal este o directivă în care sunt doar câteva elemente care se încadrează la acel risc suficient de mare astfel încât o postare să se considere că trebuie să fie eliminată din platformă.

Păi, bun, dar când vine un tiktoker care are zeci de mii de vizualizări la fiecare postare și spune în mod repetat că președintele este, citez, „un retardat“, iar despre Oana Țoiu că este bolnavă psihic, lucrurile astea sunt legale? Se poate face treaba asta și să rămână acolo? Aici e vorba de discurs degradant chiar și față de un simplu cetățean, chiar dacă nu-i demnitar al statului român.
Valentin Jucan: Aici nu e vorba de faptul că exemplele pe care le-ați dat sunt legale. Faptul că eu spun că ele nu sunt ilegale, ele nu se transformă automat în a fi legale. Eu mă refer la faptul că Directiva a fost gândită acum câțiva ani, la nivel european, într-un context în care România nici măcar nu era interesată de negocierile privind redactarea acestui text. Pentru că și ăsta este un adevăr care trebuie spus și asumat de statul român.
Dar a fost redactată într-un moment în care acest război informațional nu avea această complexitate. Și textul în sine, care ne permite să solicităm unei platforme să elimine un conținut ilegal, adică dezinformare sistemică, acest termen nu cuprinde exemplele pe care dumneavoastră le-ați dat! Ceea ce putem noi să facem, în schimb, este să avem o atitudine împotriva acelui tip de conținut.
Adică statul român trebuie să aibă capacitatea să reacționeze în mod critic și mai ales credibil împotriva unor astfel de comportamente care sunt promovate și, practic, validate de politicieni. Dar, pentru acest lucru, statul român – și aici mă refer doar la instituția pe care o reprezint – trebuie să aibă capacitatea analitică de a vedea întreaga răspândire a acestui comportament nociv, astfel încât să reacționeze împotriva lui. Să arate cu degetul și să critice în mod credibil politicianul și să fie credibil în fața publicului în momentul în care vine și spune că nu este un comportament adecvat.
Și că, chiar dacă discutăm despre libertatea de exprimare, atunci când spunem despre un ministru că este… nu știu… cu dizabilități sau când îi adresăm cuvinte injurioase, acea libertate de exprimare nu trebuie să se transforme într-o atitudine publică generală de ură, care poate la un moment dat să fie folosită în mod activ de un partid sau de altul sau de o orientare politică sau de alta. Repet, eliminarea este una și atitudinea statului împotriva unor astfel de elemente trebuie să fie una continuă, susținută. Statul român trebuie să reacționeze și să vadă aceste elemente și modul în care ele se propagă.

În acest moment, noi, ca autoritate, nu avem această capacitate, să vedem sistemic ce se întâmplă. Vedem doar link-uri care ni se trimit.
Deci vă trebuie acest soft, ca să puteți vedea situația de ansambu.
Valentin Jucan: Exact!
„Am fost atacați prin intermediul platformelor, am fost atacați cu boți, am fost atacați folosindu-se deepfake, am fost atacați subminându-ni-se încrederea în instituții – cu aportul instituțiilor și al politicienilor, dar asta este o altă discuție – am fost atacați prin compromiterea istoriei și prin falsificarea adevărului“
Cât costă?
Valentin Jucan: Exact asta voiam să vă spun. Un astfel de soft are un cost aproximativ… Și aici să știți că nu vorbim despre un soft pe care îl cumperi așa cum cumperi o licență Windows. Este un set de servicii, practic. Într-adevăr, are și un soft în componență, dar există și inteligență artificială și există și o asistență, adică factor uman care sprijină mecanismul respectiv de identificare. Are un cost aproximativ 200-300.000 de euro anual.
Nu e scump!

Valentin Jucan: Exact! Ori, pentru numele lui Dumnezeu, anul trecut, în luna noiembrie, România era să-și piardă conducerea legitimă a statului fără să se tragă un glonț, da? Și acum noi, ca autoritate, stăm în continuare – de aceea am subliniat acele trei luni de zile – și așteptăm să se pună la punct CNA. Știm foarte bine ce să cerem într-un mod cât se poate de rațional și cât se poate de cu bun-simț, fără să cerem sume de care să ne batem joc și, prin urmare, să risipim fonduri publice, cât și o interoperabilitate a acțiunilor noastre! Împreună! Poate o să folosesc un limbaj așa, mai percutant, dar cred că poate fi vizibil, cu ghilimelele de rigoare, pentru cei care vor citi interviul nostru. Noi am fost atacați, ca țară, în haită!
Am fost atacați prin intermediul platformelor, am fost atacați cu boți, am fost atacați folosindu-se deepfake, am fost atacați subminându-ni-se încrederea în instituții – cu aportul instituțiilor și al politicienilor, dar asta este o altă discuție – am fost atacați prin compromiterea istoriei și prin falsificarea adevărului.
Am fost atacați în haită! Păi, dacă adversarul nostru este organizat, la fel trebuie să fim și noi: organizați! Și o spun și sper că se simte măcar din tonul vocii mele că este un moment în continuare grav, în care nu avem voie să lăsăm garda jos! Ceea ce s-a întâmplat în ultimele trei luni.