Decizia Fitch, într-un context fiscal și bugetar sensibil, reconfirmã încrederea în mãsurile și planurile Guvernului României – atât pentru respectarea angajamentelor de consolidare fiscalã fațã de partenerii externi, cât și pentru asigurarea sustenabilitãții finanțelor publice, transmite ministrul Finanțelor.
De ce este important: Ratingurile acordate de către cele trei mari agenții de evaluare financiară, S&P, Fitch și Moody's sunt indicatori foarte importanți pentru investitori, mai ales pentru cei care împrumută statul, referitor la capacitatea statului de a susține acum și în viitor plata împrumuturilor pe care le ia. Un calificativ mai bun înseamnă dobânzi mai bune, iar rămânerea în categoria recomandată pentru investitori (în care acum România este pe ultima treaptă la toate cele trei mari agenții), este de importanță majoră pentru statul român.
"Ratingul „BBB-” al României este susținut de apartenența la UE și de intrările de capital aferente, care susțin convergența veniturilor și finanțele externe. PIB-ul pe cap de locuitor și guvernarea sunt peste echivalentele din categoria „BBB”. Aceste puncte forte sunt contrabalansate de deficitele bugetare și de cont curent, mari și persistente, datoria publică în creștere rapidă, polarizarea politică și datoria externă netă destul de ridicată. Perspectiva negativă reflectă deteriorarea semnificativă a finanțelor publice ale României, demonstrată de un deficit fiscal mare și de un raport datorie publică/PIB în creștere rapidă. Incertitudinea politică s-a diminuat, iar noul guvern a introdus un pachet inițial ambițios de consolidare fiscală. Cu toate acestea, riscurile semnificative la adresa consolidării fiscale pe termen mediu provin din creșterea slabă, provocările de implementare, oboseala fiscală și polarizarea politică ridicată", arată Fitch.
România are din partea Fitch rating BBB- din iulie 2011, constant la acest nivel, cu perspectivă stabilă sau negativă. Perspectiva calificativul de țară a fost revizuită de la stabilă la negativă în decembrie 2024, în contextul în care deficitul bugetar a crescut puternic anul trecut, la 9,3% din PIB în termeni ESA (standardul UE) și 8,6% în termeni cash (standardul național), comparativ cu o țintă de 5% din PIB pe care fusese construit bugetul la început de an.

Pentru anul acesta, bugetul a fost construit cu un deficit de 7% din PIB, dar guvernul a admis deja că această țintă nu mai este realistă, în pofida primului pachet de măsuri fiscale adoptat în iulie, precum și a celui de al doilea, prezentat ca proiect ieri. Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a vorbit într-o conferință de presă, săptămâna aceasta, de un deficit bugetar care s-ar putea situa peste 8%, mai multe detalii urmând să fie furnizate odată cu rectificarea bugetară.

Evaluarea Fitch de astăzi era prevăzută în calendarul agenției. Moody's, a treia mare agenție de evaluare financiară, are, de asemenea, programtă o decizie în septembrie.
Trebuie menționat și că datoria statului a urcat în luna aprilie la 1.013,16 miliarde de lei (56,6% ca pondere în PIB), de la 998,2 miliarde de lei (55,8% din PIB) în luna martie, depășind astfel pentru prima dată pragul de 1.000 de miliarde de lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor analizate de Profit.ro. Datoria crește în general cu nivelul deficitului (deși împrumuturile pot fi de o valoare diferită), iar pentru 2025, deficitul a fost stabilit prin legea bugetului la 7% din PIB, 135 miliarde lei. Cum datoria statului era de 964,4 miliarde lei (54,8% din PIB) la finalul anului trecut, un deficit de 7% ar duce datoria în zona de 1.100 miliarde lei. Deficitul este, însă, așteptat să se situeze peste acest nivel.
