Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a transmis un mesaj dur împotriva lipsei de decizie a actualului guvern, care a suspendat toate programele de subvenționare a achiziției de vehicule și a amânat fără termen o posibilă continuare sau modificare a acestor programe.
Un mesaj semnat de Dan Vardie, președinte al APIA, atacă dur Guvernul din cauza indeciziei privind Programul Rabla, situație care generează pierderi mari nu doar pentru industria auto, ci și pentru economia României.

În mesajul său, APIA evaluează încasările bugetare din 2024, în urma derulării Programului Rabla, la peste un miliard de lei, la o finanțare care s-a ridicat la circa 600 de milioane de lei.
„Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) atrage atenția, cu fermitate, asupra consecințelor grave generate de modul în care autoritățile au gestionat Programul Rabla Auto 2025.
După suspendarea inițială a programului, au urmat luni de ezitări, declarații publice contradictorii și anunțuri neoficiale, fără decizii implementate și fără consultarea reală a experților din industrie. Acest haos decizional afectează nu doar companiile din sectorul auto și consumatorii, ci și statul român, care riscă să devină principalul pierzător prin pierderi economice și ratarea obiectivelor de sustenabilitate”, transmite asociația.

Mesajul reamintește calendarul suspendărilor și declarațiilor pline de ambiguitate ale reprezentanților guvernului pe marginea unui program care începuse și era la un pas să producă efecte, atunci când a fost oprit peste noapte.
APIA mai face referire la „lipsa unui dialog autentic între Guvern și mediul de specialitate din România, în ciuda câtorva așa zise „întâlniri de lucru” bifate” și amintește că suspendarea a venit la capătul unor amânări de cinci luni a programului, o întârziere „care a creat confuzie, frustrare și incertitudine”.
Analiza APIA asupra impactului Rabla arată că în cei 20 de ani s-au casat peste un milion de vehicule vechi, poluante.
Din punct de vedere financiar, doar în 2024, statul român a cheltuit 288 de milioane de lei în Rabla Plus, dintr-un buget total de 1 miliard de lei, care nu a fost epuizat, dar a încasat peste 664 de milioane de lei doar din TVA-ul aferent celor 10.707 de autoturisme electrice finanțate, respectiv 1.493 autoturisme plug-in hibrid, conform datelor APIA. „A rezultat un câștig net de 375 de milioane de lei – fără să includem alte venituri din taxe, asigurări, înmatriculări sau locuri de muncă”.

Celălalt pachet de subvenționare, Rabla Clasic, a generat o cheltuială pentru guvern de 300 de milioane de lei sub formă de subvenții pentru 17.534 de autoturisme și a adus, în schimb, venituri de aproximativ 355 de milioane de lei din TVA, cu un câștig net de peste 55 de milioane de lei.
„În total, doar din TVA-ul generat de cele două programe, fără a include alte venituri din taxe, asigurări, înmatriculări sau locuri de muncă, statul a încasat peste 1 miliard de lei”, spune APIA.

„Din păcate, fără să realizeze, statul român riscă să devină principalul pierzător al acestei curse de înnoire a parcului auto, prin blocajul creat de lipsa deciziilor oficiale și a acțiunilor legislative concrete privind Programul Rabla Auto 2025. Nu vorbim doar despre pierderea încrederii consumatorilor și a companiilor în coerența guvernamentală, ci și despre ratarea unor încasări semnificative la bugetul de stat, într-un moment critic pentru economie.
Doar din TVA-ul generat de acest sector-cheie, care contribuie cu peste 13% la PIB-ul României, statul ar fi putut încasa sume considerabile – pierderea acestor venituri este o consecință directă a indeciziei și lipsei de predictibilitate”, explică Dan Vardie, Președinte APIA.
Reprezentanții APIA precizează că „Programul Rabla nu reprezintă un ajutor acordat industriei auto, ci un instrument de interes public cu rol esențial în protejarea mediului și a calității vieții cetățenilor, prin retragerea din circulație a mașinilor vechi, poluante și nesigure și înlocuirea lor cu vehicule moderne, cu emisii reduse, echipate cu tehnologii actuale și sisteme de siguranță performante (ADAS)”.

Efectele indeciziilor și incoerențelor guvernului în privința Programului Rabla din acest an sunt subliniate în mesajul APIA, care atrage atenția că „realitatea anului 2025 este alarmantă”.
Conform APIA, în primele 6 luni ale anului, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu -21,8% față de perioada similară a anului trecut, iar segmentul mașinilor pur electrice – care ar fi trebuit să beneficieze cel mai mult de sprijinul statului, conform obiectivelor asumate la nivel național și european de România – se prăbușește cu -44,3% în perioada ianuarie – iunie 2025, față de același interval din 2024, ceea ce ne plasează pe penultimul loc la capitolul electromobilitate în Europa.
Dan Vardie, președinte APIA, aduce o serie întreagă de acuzații actualului executiv, ca urmare a amânării fără termen a unei decizii legate de Rabla: „În mod regretabil, actualul Executiv menține o abordare caracterizată prin promisiuni fără concretizare în ceea ce privește sectorul auto și mobilitatea sustenabilă.
Deși, oficial, s-a afirmat că în luna iulie se va lua o decizie privind „Pachetul 2” care ar fi trebuit să conțină și concluzia privind viitorul Programului Rabla Auto 2025, realitatea arată că aceste anunțuri au rămas doar la nivelul declarațiilor media, fără a fi urmate de documente oficiale și de acțiuni concrete.

Mai mult, informațiile comunicate public în presă și în social media, inclusiv de către ministrull Mediului, Apelor și Pădurilor, sunt mesaje neoficiale, incomplete, vizând doar anumite laturi ale sesiunii pentru persoanele fizice, în timp ce nu există nicio clarificare privind sesiunile destinate persoanelor juridice și UAT-urilor, două etape deja demarate de AFM, unde se depuseseră dosare și procedurile erau în derulare.
Fiecare categorie de beneficiari are un rol esențial în eficiența programului, iar reluarea trunchiată a Rabla Auto 2025, într-o formulă diferită de prevederile Ghidului de finanțare asumat, va genera efecte negative majore, amplificate de timpul extrem de scurt rămas până la finalul anului 2025 pentru eventuala reluare a programului.”
În concluzie, APIA solicită autorităților să repornească Programul Rabla Auto 2025.