Un grup de 11 state americane, condus de California, a intentat un proces împotriva administrației Trump, după ce fostul președinte a semnat trei rezoluții prin care a abrogat reglementările privind vânzarea de vehicule electrice și motoare diesel în California, inclusiv planul ambițios de a interzice vânzarea de mașini pe benzină după 2035, transmite Reuters.
”Salvăm oficial industria auto americană de la distrugere, eliminând definitiv mandatul pentru vehicule electrice impus de California,” a declarat Trump la semnarea documentelor, scrie News.ro.

Guvernatorul Californiei, Gavin Newsom, a reacționat dur: ”Atacul total al lui Trump asupra Californiei continuă. De data aceasta distruge aerul curat și competitivitatea globală a Americii.”
Statele semnatare, printre care New York, New Jersey, Colorado, Massachusetts și Washington, cer instanței federale din California de Nord să invalideze decizia lui Trump și să declare că abrogarea derogărilor acordate anterior de Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) în timpul administrației Biden este ilegală. Procesul îi vizează pe Trump, EPA și pe actualul administrator al agenției, Lee Zeldin.
Guvernul federal, susțin reclamanții, a recurs la ”o strategie ilegală” pentru a ocoli procedurile legale menite să protejeze reglementările climatice ale statelor.
Conform unei evaluări publicate în martie de Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO), derogările EPA nu pot fi abrogate prin legea Congressional Review Act, fapt ignorat de republicanii din Senat, care au mers mai departe cu votul.
Derogările oferite de administrația Biden permiteau Californiei să impună ca cel puțin 80% dintre vehiculele noi vândute în stat până în 2035 să fie electrice, restul fiind hibride plug-in.

Trump a semnat, de asemenea, anularea aprobării planului Californiei pentru camioane grele cu emisii zero și a reglementărilor privind reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx) pentru vehiculele rutiere și utilajele grele.
Asociația Alianței pentru Inovație în Industria Auto, care reprezintă producători precum General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai și Stellantis, a susținut decizia lui Trump, afirmând că reglementările erau imposibil de aplicat, creșteau prețurile și limitau alegerile consumatorilor.
CEO-ul alianței, John Bozzella, a declarat că Trump ”a intervenit înainte ca mandatele EV să producă daune reale industriei auto din SUA”.
Experții și anumiți producători susțin că abrogarea reduce semnificativ valoarea certificatelor de emisii vândute de Tesla.
EPA a respins acțiunea în instanță, calificând-o drept nefondată: ”Este doar un acces de furie din partea Californiei, pentru că americanii nu vor politici proaste,” a declarat purtătoarea de cuvânt a agenției, Molly Vaseliou.

În paralel, Camera Reprezentanților a adoptat în mai un proiect de lege separat care ar elimina creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru vehicule electrice, ar introduce o taxă anuală de 250 de dolari pentru întreținerea drumurilor și ar abroga regulile privind emisiile auto care obligau producătorii să investească în dezvoltarea de vehicule electrice.
Alte inițiative legislative vizează eliminarea penalităților pentru neatingerea standardelor federale de economie a combustibilului.