Companiile din România au accesat jumătate din fondurile Rabla pentru mașini electrice și PHEV. Cererile depuse în primele două sesiuni depășesc vânzările de electrice din 2024

Auto/Transporturi   
Companiile din România au accesat jumătate din fondurile Rabla pentru mașini electrice și PHEV. Cererile depuse în primele două sesiuni depășesc vânzările de electrice din 2024

După cinci luni de scădere a pieței de mașini electrice din România, lansarea Programului Rabla a fost așteptată de industria auto ca un colac de salvare, care ar putea să revitalizeze vânzările pe acest segment. Prima etapă lansată de Ministerul Mediului prin AFM, cea dedicată persoanelor juridice, a avut un start bun, dar a intrat într-o perioadă de așteptare.

Numărul de mașini ce ar putea fi cumpărat cu banii ceruți până acum ar putea genera o creștere față de anul trecut pe segmentul electric, înainte de startul pentru persoane fizice.

Urmărește-ne și pe Google News

Companiile din România și alte persoane juridice private care au avut posibilitatea să depună un dosar prin care să solicite finanțare din partea AFM pentru achiziția unui vehicul complet electric au depus 3.640 de dosare în cadrul etapei dedicate, deschisă pe 29 mai.

ANUNȚ Eroare la Wizz Air. Compania cere scuze CITEȘTE ȘI ANUNȚ Eroare la Wizz Air. Compania cere scuze

Suma accesată prin aceste cereri se ridică la aproape jumătate din bugetul alocat persoanelor juridice, respectiv 284,8 milioane de lei. Asta înseamnă că media pe fiecare dosar este de peste 78.000 de lei, corespunzător pentru cel puțin două vehicule electrice și unul sau mai multe vehicule PHEV.

Chiar dacă nu există deocamdată statistici privind vehiculele pentru care s-a solicitat finanțare, un calcul simplu arată că pot fi cumpărate, cu banii accesați, până la 7.700 de vehicule electrice sau 19.000 de vehicule PHEV.

În același timp, bugetul alocat pentru achiziția de automobile cu motoare termice (inclusiv hibride mild sau full), s-a epuizat rapid încă din prima zi, suma totală de 60 de milioane de lei fiind acoperită prin 2067 dosare, care pot include unul sau mai multe vehicule. Bugetul alocat ar putea asigura până la 6.000 de vehicule cu motor termic sau 5.000 de vehicule hibrid.

Anul acesta este pentru prima dată în istoria Rabla când o companie poate cere mai multe ecotichete, pentru mai multe vehicule, printr-un singur dosar cu o singură cerere de finanțare. Valorile acordate prin ghidul de finanțare aprobat de Ministerul Mediului sunt mai mari decât anul trecut, ceea ce a dus la creșterea interesului pentru acest program, după ce în 2024 fondurile alocate au rămas necheltuite.

ULTIMA ORĂ ANUNȚ Construcția Autostrăzii Unirii merge mai departe, tensiunile dintre UMB și CNIR au fost depășite CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ ANUNȚ Construcția Autostrăzii Unirii merge mai departe, tensiunile dintre UMB și CNIR au fost depășite

Atât persoanele juridice, cât și persoanele fizice, pot primi 37.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen, 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice, 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid și 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Anul trecut, persoanele juridice au cumpărat 8.829 mașini prin Rabla, bugetul alocat fiind epuizat foarte repede. Dacă Ministerul Mediului ar fi alocat mai mulți bani pentru companii, cel mai probabil piața auto nu s-ar fi confruntat cu o scădere drastică pe segmentul de vehicule electrice.

EXCLUSIV Vânzări substanțiale Dacia în afara UE CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Vânzări substanțiale Dacia în afara UE

Nu în ultimul rând, sesiunea dedicată instituțiilor publice a avut un buget de 120 milioane de lei pentru vehicule electrice și PHEV, fondurile fiind epuizate, la fel și bugetul de 30 de milioane de lei alocat vehiculelor termice și hibride. Aici remarcăm numărul mic de dosare, dar cu o sumă medie pe dosar de aproape 800.000 de euro, ceea ce sugerează că fiecare instituție a depus cereri, în medie, pentru cel puțin 20 de vehicule.

În total, suma ar putea genera un volum de 3.200 de mașini electrice sau dublu vehicule PHEV.

În 2024, au fost înmatriculate în total 9.765 de vehicule electrice noi, în scădere abruptă de la volumul din 2023, respectiv 15.368 unități. Cu noile tichete Rabla electric, care valorează aproximativ 7.400 de euro, piața auto ar putea să cunoască o ușoară creștere față de anul trecut, pe segmentul electric, având în vedere că tichetele solicitate până acum acoperă cel puțin 10.000 de vehicule electrice.

ULTIMA ORĂ Semnal de alarmă din partea industriei auto privind o posibilă suspendare a programului Rabla CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Semnal de alarmă din partea industriei auto privind o posibilă suspendare a programului Rabla

Pe 19 iunie va fi deschisă și sesiunea dedicată persoanelor fizice, astfel că după primele zile ale acestei sesiuni vom putea avea o imagine mai clară cu privire la nivelul cererii pentru vehicule electrice în acest an.

Bugetul alocat în acest an pentru Rabla Electric, de 610 milioane lei la persoane juridice și 400 milioane lei la persoane fizice plus cele 120 milioane lei alocate instituțiilor publice ar putea asigura vânzarea a peste 30.000 de vehicule electrice sau un număr dublu dacă ar fi folosit inclusiv pentru achiziția de vehicule hibride cu încărcare la priză.

viewscnt
Afla mai multe despre
program rabla 2025
ghid de finantare rabla 2025
tichet masini electrice rabla 2025