EXCLUSIV Statul român a depus, primul, ofertă pentru cumpărarea portului strategic Giurgiulești din Republica Moldova

Auto/Transporturi   
EXCLUSIV Statul român a depus, primul, ofertă pentru cumpărarea portului strategic Giurgiulești din Republica Moldova

Statul român, prin Compania Națională "Administrația Porturilor Maritime" S.A. Constanța, a depus oferta neangajantă pentru preluarea operatorului Portului Giurgiulești, respectiv firma ICS Danube Logistics, al cărei acționar majoritar este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Compania românească a depus prima ofertă în cadrul licitației anunțate de BERD, indică documente oficiale văzute de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Va cumpăra și servicii de consultanță în vederea achiziției societății ICS Danube Logistics. 

Evenimente
21 mai Maratonul Economia Sustenabilă
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a

De ce este important: Anul trecut, Guvernul a aprobat inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării de către statul român, prin intermediul Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, a acțiunilor integrale deținute, prin Danube Logistics SRL, de către BERD la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.

Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 al fluviului Dunărea, în sudul țării, fiind mărginit de România și Ucraina.

De asemenea interesant: Danube Logistics este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Începând din 2005, activitatea Danube Logistics este axată pe dezvoltarea portului, acesta devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, facilitând comerțul companiilor moldovenești cu piețele internaționale. Danube Logistics SRL este deținută în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Singurul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics este BERD.

Terenurile publice vor putea fi valorificate prin drept de superficie: Statul rămâne proprietar, dar pe teren altcineva poate deține construcții CITEȘTE ȘI Terenurile publice vor putea fi valorificate prin drept de superficie: Statul rămâne proprietar, dar pe teren altcineva poate deține construcții

La mijlocul lunii aprilie, BERD a anunțat lansarea licitației internaționale, cu scopul de a identifica potențiali investitori strategici și financiari care pot sprijini în continuare dezvoltarea pe termen lung a acestui activ strategic pentru Republica Moldova.

Un document oficial văzut de Profit.ro relevă că, la scurt timp, respectiv la 24 aprilie, statul român a fost primul care a depus ofertă în cadrul licitației.

”Compania Națională "Administrația Porturilor Maritime" S.A. Constanța ( CN APM SA) a depus pe data de 24 aprilie 2025 oferta neangajantă pentru preluarea operatorului Portului Giurgiulești, firma ICS Danube Logistics. CN APM SA a depus prima ofertă în cadrul licitației, demonstrând un real interes pentru Portul Giurgiulești din Republica Moldova”, arată documentul citat.

De altfel, având în vedere complexitatea tranzacției și importanța sa strategică, CN APM SA a scos la licitație un contract de 2 milioane lei pentru achiziții de servicii de consultanță în vederea achiziției societății ICS Danube Logistics.

Cinci operatori economici au depus oferte la procedura de achiziție, iar câștigătorul contractului de consultanță va avea termen 3 săptămâni pentru a preda raportul de due dilligence care va cuprinde evaluarea activelor de cumpărat, perspective de business, situația creanțelor și datoriilor.

Ministrul Mediului: Cu panourile fotovoltaice, cu acumulatorii și cu pompele de căldură, trimitem banii direct în China CITEȘTE ȘI Ministrul Mediului: Cu panourile fotovoltaice, cu acumulatorii și cu pompele de căldură, trimitem banii direct în China

Posibili concurenți

Fiind în curs o licitație, obiectivele specifice ale echipei guvernamentale de negociere sunt confidențiale, pentru a nu le expune competitorilor.

Guvernul întreprinde acest demers și ”având în vedere intenția companiei MBF Port Burgas din Republica Bulgaria de a achiziționa un pachet de acțiuni Danube Logistics SRL deținute de către BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, cu scopul de a investi în portul Giurgiulești”, relevă un document văzut de Profit.ro.

MBF Port Burgas operează două terminale din Portul Burgas (sudul Bulgariei) și face parte din Navigation Maritime Bulgare (Navibulgar). Până în 2008, Navibulgar a fost cea mai mare companie de transport maritim deținută de guvernul de la Sofia. După privatizarea companiei de stat, Navibulgar a ajuns în portofoliul fraților Kiril Domuschiev (55 ani) și Georgi Petrov Domuschiev (52 de ani), apropiați ai fostului premier Boyko Borisov. De asemenea, cei doi frați sunt proprietarii celui mai de succes club de fotbal din Bulgaria din ultimele decenii: Ludogorets Razgrad.

Totodată, purtătorul de cuvânt al guvernului moldovean spunea anul trecut că BERD negociază cu mai mulți potențiali investitori, inclusiv din România, Turcia, Olanda și Danemarca.

FOTO Ciolacu a fost trecut la Palatul Victoria, alături de Ciucă, la categoria istorie CITEȘTE ȘI FOTO Ciolacu a fost trecut la Palatul Victoria, alături de Ciucă, la categoria istorie

Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova

Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală. Portul este amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, cu o capacitate de până la 10.000 tone. În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale:

➢ terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui;

➢ două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe;

➢ un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, semințe, șrot, DDGS (borhot furajer) și fier vechi.

În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.

Chiar și înainte de războiul din Ucraina, în 2021, volumul de mărfuri transbordate în Portul Internațional Liber Giurgiulești se ridica la peste 1,4 milioane de tone, fapt ce a plasat portul chiar pe locul trei în topul porturilor dunărene. Evident, odată cu începerea războiului, porturile ucrainene de pe Dunăre și-au mărit volumele de mărfuri transbordate, în timp ce volumul mărfurilor transbordate în PILG a crescut cu 30%, ajungând la peste 1,8 M tone în 2022, PILG poziționându-se astfel pe locul 4 printre porturile dunărene. În prima jumătate a anului 2023 s-a înregistrat o creștere suplimentară de 6%, iar volumul mărfurilor transbordate în port a depășit 1 milion de tone de mărfuri transbordate.

Deși extinderea fizică a liniei riverane este limitată de frontierele cu România și Ucraina, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proiectat astfel încât să satisfacă în întregime necesitățile Republicii Moldova.

Cel mai important partener comercial este România. Motivul principal este că, în ceea ce privește multe tipuri de mărfuri, portul Constanța este un hub principal, iar Giurgiulești este un port satelit.

De exemplu, există livrări regulate de combustibil și cărbune din Constanța. Mai avem și livrări de materiale de construcții și, în special, de agregate din România către Giurgiulești. Alte țări de origine importante sunt Turcia pentru combustibil și Georgia pentru îngrășăminte. Principalele destinații directe de export de cereale pe nave maritime sunt Africa de Nord, în special Egiptul, și Orientul Apropiat, sau prin intermediul navelor fluviale către Constanța pentru transbordare în nave de dimensiuni mari. Uleiul de floarea-soarelui este, de obicei, livrat direct în Italia, Spania și Portugalia.

EXCLUSIV FOTO Două dintre cele mai importante artefacte ale României, împrumutate unui muzeu din străinătate, au fost asigurate fiecare la valoarea coifului de la Coțofenești CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Două dintre cele mai importante artefacte ale României, împrumutate unui muzeu din străinătate, au fost asigurate fiecare la valoarea coifului de la Coțofenești

Deșeurile metalice și DDGS sunt de obicei exportate în Turcia.

Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând o creștere de 18,6%. În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).

Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate. Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599.000 tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG.

Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floarea-soarelui, atingând cifra de 248.000 tone.

De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195.000 tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119.000 de tone. Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice.

Mathias von Tucher, directorul general al Danube Logistics SRL, a declarat: ”În timp ce în 2023 o parte din volumele de mărfuri transbordate au fost pentru și dinspre Ucraina, în perspectivă ne concentrăm pe satisfacerea necesităților importatorilor și exportatorilor moldoveni. În ultimii doi ani ne-am mărit personalul cu 40% și intenționăm să îl menținem la acest nivel. Intensificarea exporturilor de cereale este, în principal, rezultatul investițiilor recent efectuate în noile instalații de depozitare a cerealelordin port.

Pentru a spori capacitatea de încărcare a cerealelor la terminalul nostru de marfă, am achiziționat un încărcător de mare capacitate. În același timp, finalizăm lucrările de pregătire a construcției unui nou terminal universal, care are ca scop mărirea capacității de transbordare a mărfurilor uscate în vrac, a mărfurilor generale și containerelor cu 600 de mii de tone anual.

În paralel, planificăm să creștem eficiența prin ridicarea nivelului de automatizare la terminalul de caleferată pentru mărfuri lichide în vrac și prin digitalizarea proceselor din terminal. Scopul nostru este să oferim servicii mai bune pentru clienții moldoveni prin creșterea capacității disponibile și a eficienței.”

DECIZIE Nouă obligație pentru șoferi la reducerea perioadei de suspendare a permisului auto CITEȘTE ȘI DECIZIE Nouă obligație pentru șoferi la reducerea perioadei de suspendare a permisului auto

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiulești la 7 mai 2021, pentru a asigura activitatea portului și pentru a proteja interesele sale financiare.

Prin achiziția acestuia, BERD își propunea să promoveze continuarea activității portului și să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare acest activ de infrastructură esențial, se arată într-un comunicat de presă al BERD, citat de IPN.

BERD a publicat atunci detaliile investiției sale în Portul Internațional Liber Giurgiulești, activ strategic pentru țară, într-un document în care descrie sprijinul său pentru proiect.

Astfel, sprijinul a început în 1995, cu un pachet financiar de 27,5 milioane dolari SUA. Acesta consta dintr-un împrumut și din investiții de capital, oferite companiei mixte Terminal S.A., care a încheiat un acord de concesiune cu Guvernul Republicii Moldova în vederea construirii și exploatării Portului Giurgiulești.

Angajamentul BERD a continuat cu o serie de restructurări financiare complexe pentru a ajuta proiectul să depășească o serie de dificultăți, inclusiv retragerea investitorilor inițiali.

Din 2014, operatorul portului Giurgiulești, cunoscut acum ca Danube Logistics SRL, compania sa mamă olandeză și, indirect, BERD au fost supuse diferitor acțiuni.

La 7 mai 2021, banca a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiulești pentru a asigura activitatea portului și pentru a proteja interesele sale financiare.

viewscnt
Afla mai multe despre
ofertă
republica moldova
portul giurgiulești
guvern
cumpărare
negociere
echipă