Industria auto, ”în panică totală” din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare

Auto/Transporturi   
Industria auto, ”în panică totală” din cauza blocajului de aprovizionare cu pământuri rare

Frank Eckard, directorul general al producătorului german de magneți Magnosphere, primește un val de apeluri disperate din partea producătorilor auto și a furnizorilor de componente. Aceștia caută cu disperare surse alternative de magneți, după ce restricțiile la export impuse de China au dus la o penurie severă, relatează Reuters.

Unii furnizori i-au spus lui Eckard că fabricile lor ar putea fi oprite până la jumătatea lunii iulie dacă nu găsesc rapid o soluție, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Companiile din România au accesat jumătate din fondurile Rabla pentru mașini electrice și PHEV. Cererile depuse în primele două sesiuni depășesc vânzările de electrice din 2024 CITEȘTE ȘI Companiile din România au accesat jumătate din fondurile Rabla pentru mașini electrice și PHEV. Cererile depuse în primele două sesiuni depășesc vânzările de electrice din 2024

”Întreaga industrie auto e în panică totală. Sunt dispuși să plătească orice preț,” a declarat Eckard.

Restricțiile Chinei la exporturile de magneți pe bază de pământuri rare – componente esențiale în producția de automobile – au reactivat îngrijorările în rândul executivilor auto.

Președintele SUA, Donald Trump, a declarat vineri că omologul său chinez, Xi Jinping, a fost de acord să permită fluxul de pământuri rare și magneți către Statele Unite. O echipă comercială americană urmează să aibă discuții cu oficiali chinezi la Londra luni.

Industria auto se teme că această criză ar putea deveni al treilea șoc major de aprovizionare în cinci ani. Între 2021 și 2023, lipsa de semiconductori a eliminat milioane de unități din planurile de producție. Înainte de asta, pandemia de COVID-19 a dus la oprirea fabricilor în 2020. Deși aceste crize au determinat companiile auto să-și consolideze strategiile de aprovizionare și să reevalueze practicile de stocuri minime, Eckard crede că ”nimeni nu a învățat nimic din trecut”.

China controlează aproximativ 70% din extracția globală de pământuri rare, 85% din capacitatea de rafinare și 90% din producția de aliaje și magneți pe bază de pământuri rare, potrivit AlixPartners.

Conform Agenției Internaționale a Energiei, un vehicul electric folosește aproximativ 0,5 kg de pământuri rare, iar unul cu motor termic, cam jumătate din această cantitate.

VIDEO Ultimii kilometri ai unui tronson de autostradă, gata de deschidere CITEȘTE ȘI VIDEO Ultimii kilometri ai unui tronson de autostradă, gata de deschidere

Problema e agravată de dominația Chinei asupra exporturilor: un mic grup de birocrați chinezi analizează sute de cereri de permise de export, lăsând soarta liniilor de asamblare auto în mâinile lor.

Mai multe fabrici de piese auto din Europa au fost deja închise, iar altele urmează, a avertizat asociația furnizorilor auto din Europa, CLEPA.

”Mai devreme sau mai târziu, toată lumea va fi afectată,” a spus Benjamin Krieger, secretar general CLEPA.

În încercarea de a reduce dependența de China, companiile auto – inclusiv GM, BMW, ZF și BorgWarner – lucrează la dezvoltarea de motoare cu conținut redus sau zero de pământuri rare. Dar producția la scară largă e încă departe de realitate.

Uniunea Europeană a lansat Inițiativa privind materiile prime critice, dar e considerată insuficient de rapidă.

”China are mereu un as în mânecă cu pământurile rare,” a spus Mark Smith, CEO al companiei miniere NioCorp.

Între timp, unii jucători caută alternative. Compania britanică Warwick Acoustics a dezvoltat difuzoare fără pământuri rare, care vor echipa un model de lux mai târziu în acest an.

Niron, din Minneapolis, a strâns peste 250 de milioane de dolari de la investitori precum GM, Stellantis și Magna și planifică o fabrică de un miliard de dolari care va începe producția în 2029.

VIDEO Un avion cu 20 de persoane la bord s-a prăbușit în SUA. Nu s-a înregistrat nicio victimă CITEȘTE ȘI VIDEO Un avion cu 20 de persoane la bord s-a prăbușit în SUA. Nu s-a înregistrat nicio victimă

Pe termen scurt însă, producătorii auto sunt nevoiți să găsească soluții de urgență pentru a evita oprirea fabricilor. Mercedes-Benz, de exemplu, discută cu furnizorii despre crearea de stocuri de magneți pe bază de pământuri rare. Analiștii avertizează că restricțiile ar putea forța producătorii auto să livreze mașini incomplete, așa cum s-a întâmplat în criza semiconductorilor.

Dependența industriei auto de China nu se oprește la pământurile rare: potrivit unui raport al Comisiei Europene din 2024, China deține peste 50% din aprovizionarea globală cu 19 materii prime esențiale, inclusiv mangan, grafit și aluminiu.

”Aceasta este doar o primă avertizare,” a spus Andy Leyland, co-fondator al firmei de analiză SC Insights.

viewscnt
Afla mai multe despre
frank eckard
pământuri rare