Ar putea fi asimilată marca Dacia cu un rival pentru Jeep? Este posibil ca în strategia Dacia să existe și o astfel de încercare, pentru a atrage clienți care caută soluții mai accesibile, dar cu performanțe mai robuste. O publicație din Irlanda a atins acest punct în urma unui test-drive.
Dacia încearcă, cel mai probabil, să țintească o parte dintre clienții Jeep în Europa, cu modelele sale. Directorul de design al grupului Renault, Laurens van den Acker, spunea într-un interviu că nu există în Europa un concurent serios pentru Jeep și se întreba retoric „De ce nu ar putea fi Dacia așa ceva?”.
Designerul care a contribuit la transformarea aspectului mașinilor Dacia mai sublinia la acel moment faptul că este nevoie de „un brand conectat cu ieșirile în aer liber, care te scoate din oraș”.

Asta a încercat Dacia să facă în ultimii 4 – 5 ani, cu ajutorul lui Duster, în special, dar și al celorlalte modele. Conceptul Manifesto și intrarea cu modelul Sandrider în Raliul Dakar au accentuat profilul de mașină de aventură, de outoor pe care și l-a construit Dacia.
Acum, obiectivul de a recruta clienți de la brandul Jeep, care la rândul lui a intrat puternic în zona accesibilă și s-a comparat, la un moment dat, chiar și cu Dacia – pare tot mai aproape.
Jurnaliștii de la Irish Times, care au testat noul SUV Duster, au tras o concluzie foarte măgulitoare pentru Dacia și în același timp destul de obiectivă, având în vedere că au subliniat și o serie de defecte ale modelului produs la Mioveni.

Ei susțin că Duster ar trebui adăugat pe lista automobilelor utile pe care ar trebui să le cumpărăm, „într-o lume a alegerilor ostentative și a snobismului față de siglă”. Aprecierile vin mai ales după testul motorizării hibrid, 1.6 litri de 140 CP, care este și singura cu cutie automată.
„Stilul lui Duster a făcut un salt înainte brusc odată cu această a treia generație” spune jurnaliștii irlandezi, care mai vorbesc despre „detalii mai grandioase decât au fost vreodată”. Dar nu acesta este atuul acestui model, ci interiorul și comportamentul. „Cabina din materiale plastice care ar fi alarmant de ieftine dacă nu ar fi fost imprimate cu niște modele ingenioase fine” este cea care atrage atenția „și face ca Duster să pară mai puțin iefint decât este în realitate”.
Când vorbește despre preț, despre raportul calitate – preț și despre noțiunea de „marcă ieftină”, autorul articolului despre Duster recunoaște însă că Dacia dorește să se îndepărteze de rădăcilinile sale de low-cost și să devină o marcă pentru activități în aer liber. Un fel de alternativă europeană mai avantajoasă la Jeep”. Evident, pe lista de argumente sunt puse și barele de protecție, extensiile aripilor, accesoriile de camping.
Motorul este considerat bun, dar cititorii sunt avertizați: „dacă vă așteptați la viteza unui GTI, pregătiți-vă să fiți dezamăgiți”.
Dar continuă comparația cu brandul american 4x4.

„Faptul că Dacia țintește Jeep poate fi sau nu doar o simplă coincidență de marketing, dar există cu siguranță un vag sentiment de rudenie cu Jeep în modul în care se conduce Duster-ul”, scrie Irish Times. Și mai subliniază faptul că, deși „direcția este prea ușoară, iar la viteze mici suspensia este prea greoaie”, atunci când conduci Duster „există un sentiment de entuziasm intens, același pe care îl găsești și la mașinile Jeep mai performante”.
Iar concluzia este cea care subliniază faptul că inginerii Dacia împreună cu cei care au lucrat la marketingul acestui model au reușit să obțină ceea ce și-au propus. „Este o senzație care te face să simți că pornești într-o aventură, chiar dacă doar ieși afară să cumperi lapte. Este extraordinar de plăcută”.

Dacia Duster este în acest moment cel mai accesibil SUV cu tracțiune 4x4 din Europa, în segmentul B-SUV, având dimensiuni care se apropie chiar de segmentul compact, și oferă în același timp versiuni chiar mai ieftine, pentru cei care nu au nevoie de tracțiunea integrală, dar vor un vehicul versatil pe drumuri neasfaltate și chiar în afara drumurilor.
Oferă în același timp un pachet minim de asistență care asigură un nivel rezonabil de siguranță, echipamente de conectare și entertainment comparabile cu cele ale rivalilor săi, dar și spațiu suficient pentru 4 – 5 persoane și bagajele pentru un concediu.

Posibila rivalitate între Dacia și Jeep a devenit un fapt real odată cu intrarea mărcii americane pe segmentul B-SUV, cu modelul Avenger, care are dimensiuni mai mici decât Duster și nu oferă tracțiune integrală decât în configurația 4xe, adică motor frontal cu combustie și motor electric spate.
Este exact ceea ce Dacia va lansa în această toamnă, atât pe Bigster, cât și pe Duster. Antonio Filosa, care a condus marca Jeep și care este de la 1 iulie CEO al Stellantis, a comparat modelul Avenger, la lansarea sa, cu rivalii din segment, din punct de vedere al tracțiunii 4x4, singurele modele țintite fiind Dacia Duster, Toyota Yaris Cross și VW T-Roc.