Wizz Air se retrage de pe o mare piață: Nu poate umple avioanele

Auto/Transporturi   
Wizz Air se retrage de pe o mare piață: Nu poate umple avioanele

Compania aeriană maghiară low-cost Wizz Air s-a retras de pe piața din Orientul Mijlociu.

Decizia a fost luată din cauza cifrelor proaste: avioane pline în proporție de doar 80% (față de media grupului de peste 91%) și pierderi de 70-80 de milioane de euro în fiecare an, conform Corriere della Sera.

Urmărește-ne și pe Google News
Contabilii acuză ANAF că cere fără baze legale date suplimentare despre firme, printr-un tabel trimis prin SPV CITEȘTE ȘI Contabilii acuză ANAF că cere fără baze legale date suplimentare despre firme, printr-un tabel trimis prin SPV

Wizz Air, a treia companie aeriană low-cost din Europa, arată cu degetul spre temperaturile ridicate din Orientul Mijlociu, mediul geopolitic local complicat și mizele naționale care au frânat planul său de expansiune pentru a explica de ce își închide sucursala din Abu Dhabi de la 1 septembrie 2025, arată G4Media.

Dar documentele interne și sursele companiei arată că divizia din Emiratele Arabe Unite nu a înregistrat niciodată profit în cinci ani de funcționare. Dimpotrivă. De la înființare, în plină pandemie, până la 30 iunie anul acesta, s-a încheiat cu un roșu total de peste 355 de milioane de euro, conform calculelor Corriere.

Divizia din Abu Dhabi a luat naștere în urma unui joint venture între Wizz Air (49%) și fondul suveran de investiții Adq (51%), cu scopul de a aduce în Orientul Mijlociu călătoriile low-cost – o piață dominată de Etihad și Emirates, Qatar Airways și Saudia.

FOTO Carrefour lansează Frigiderul cu Bun Gust CITEȘTE ȘI FOTO Carrefour lansează Frigiderul cu Bun Gust

Potrivit bazei de date specializate ch-aviation, transportatorul low-cost a poziționat până în prezent 12 Airbus: 8 A321 și 4 A321neo, toate închiriate de la companii terțe.

În 2024, Wizz Air Abu Dhabi a transportat 3,5 milioane de persoane, conform cifrelor oficiale ale filialei sale Emirates. Dar cu o rată de ocupare considerată „foarte nesatisfăcătoare” de către conducerea companiei aeriene de la Budapesta: mai puțin de 80%, departe de media de 91,2 % a întregului grup low-cost (care mai cuprinde o companie maghiară, una malteză și una britanică).

Deja acest lucru, explică experții din industrie, este un semn clar de dificultate în realizarea volumelor. Și, într-adevăr, performanța economică nu oferă nicio surpriză pozitivă.

În perioada 1 aprilie 2024-31 martie 2025, Wizz Air Abu Dhabi a înregistrat venituri de puțin sub 580 de milioane euro, cu pierderi de peste 80 de milioane euro. Cele 12 luni anterioare se încheiaseră, de asemenea, pe minus, cu aproximativ -73 de milioane.

Probleme grave cu frânele pentru mai multe modele Volvo. Rechemare pentru actualizare software pentru 76.000 de mașini CITEȘTE ȘI Probleme grave cu frânele pentru mai multe modele Volvo. Rechemare pentru actualizare software pentru 76.000 de mașini

De la începutul aventurii sale, între 2020 și 2021, filiala din Emiratele Arabe Unite a avut o cifră de afaceri totală de 1,31 miliarde de euro, dar cu pierderi care se ridică la puțin sub 335 de milioane de euro.

Includeți cele trei luni aprilie-iunie 2025 și cifra crește la cel puțin 355 de milioane, potrivit surselor consultate. Corriere a cerut transportatorului o confirmare a cifrelor, dar nu a primit un răspuns la momentul publicării articolului.

Din această sumă, 49% sunt atribuibile societății-mamă, Wizz Air, care, în peste patru ani de activitate, poate înscrie în bilanț venituri de 641 de milioane euro și o pierdere de aproape 164 de milioane euro.

Dar este o investiție care nu a mers bine nici pentru Adq, care trebuie să răspundă pentru celelalte 51% din pierderile totale ale întreprinderii din Orientul Mijlociu.

În ultimele zile, Fitch Ratings a retrogradat ratingul datoriilor negarantate de rang superior ale Wizz Air de la BB+ la BB, cu perspectivă stabilă. Fitch a justificat retrogradarea prin citarea unei „performanțe operaționale mai slabe decât se aștepta în anul financiar care se încheie în martie 2025” și a previziunilor privind „costurile de întreținere și depreciere ridicate și persistente legate de oprirea la sol a motoarelor Pratt&Whitney”.

VIDEO&FOTO Fotbalistul Radu Drăgușin promovează BRD CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Fotbalistul Radu Drăgușin promovează BRD

Compania dispune de lichidități solide, potrivit agenției de rating. Dar, în orice caz, aceasta nu mai dorește să se aventureze pe rute costisitoare. Acesta este și motivul pentru care negociază cu Airbus reducerea comenzii sale de 47 de avioane A321Xlr – avioane cu un singur culoar capabile să acopere distanțe intercontinentale – și transformarea unora dintre ele în A321neo.

viewscnt
Afla mai multe despre
wizz air
avioane
orientul mijlociu