Numărul de angajați ai ASF a scăzut constant în ultimii ani, ajungând în prezent sub 500 de salariați, prag sub care s-a mai aflat doar în urmă cu 10 ani.
ASF avea la finalul lunii martie 498 de salariați, în scădere de la un nivel constant de 540 de salariați în perioada 2019-2023, respectiv o reducere de aproape 8%. Un număr mai mic de 500 de angajați s-a mai înregistrat în perioada 2015-2016, apoi acesta a crescut constant.
Contractul colectiv de muncă al ASF, care includea o serie de beneficii pentru angajații Autorității, a expirat la 16 februarie 2024. În prezent, nu este în vigoare un contract colectiv de muncă la nivelul ASF.
În primăvara anului trecut (2024) a fost declanșat un conflict colectiv de muncă și au avut loc mai multe întâlniri de conciliere în prezența reprezentanților Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM); Reprezentanții Sindicatului angajaților din ASF au solicitat încheierea unui nou contract colectiv de muncă, majorarea salariilor și plata primei de performanță pentru activitatea din anul 2023; Întrucât nu s-a ajuns la un acord privind plata primei de performanță aferentă anului 2023, o parte dintre angajații ASF s-au adresat instanței de judecată.

Ulterior, în luna decembrie, Consiliul ASF a decis plata primei de performanță pe anul 2023, în urma retragerii formulărilor în instanță de către majoritatea covârșitoare a angajaților care inițiaseră acest demers; De asemenea, Consiliul ASF a decis indexarea drepturilor salariale cu un procent de 10% pentru salariații cu funcție de execuție, cu 7% pentru angajații cu funcția de șef serviciu, respectiv 5% pentru cei cu funcția de director.
Bugetul ASF a înregistrat anul trecut un excedent de 6,9 milioane de lei, după ce în anul precedent se consemnase un plus bugetar de numai 0,3 milioane de lei;
Începând cu 2024, ASF a achitat la bugetul statului și taxa specială de 33% din valoarea veniturilor curente obținute din încasarea tarifelor-cotelor curente, care s-a ridicat pentru primele trei trimestre ale anului trecut la 53,5 milioane de lei. Pentru anul acesta, se estimează că valoarea taxei speciale plătită la bugetul de stat se va ridica la aproximativ 82 de milioane de lei.
Cheltuielile salariale au fost reduse. Având în vedere scăderea numărului de salariați, dar și faptul că aceștia nu mai încasează niciun fel de primă în urma expirării contractului colectiv de muncă în februarie 2024, cheltuielile cu retribuțiile personalului ASF s-au micșorat cu 12%, de la 161,2 milioane de lei în 2023 la 142,1 milioane de lei în 2024. Nivelul este similar cu cel înregistrat în anul 2020.
PIAȚA DE CAPITAL
Piața de capital din România a continuat să înregistreze evoluții pozitive și în 2024, atingând noi maxime istorice, ceea ce reflectă nivelul semnificativ de interes și de încredere de care aceasta beneficiază.
Date la finalul anului 2024:
Număr record de investitori: 226.057 de investitori la sfârșitul anului 2024, în creștere cu peste 26% față de 2023;

Creșterea capitalizării bursiere: Valoarea a ajuns la peste 350 de miliarde de lei la finalul anului 2024, în creștere cu 19% față de nivelul consemnat la finalul lui 2023;
Evoluții pozitive ale indicilor bursieri – anul 2024 s-a încheiat la Bursa de Valori București cu o apreciere de 8,8% pentru indicele principal BET – care reflectă performanța celor mai tranzacționate companii listate la BVB – și cu 16% cu tot cu dividende comparativ cu finalul anului 2023;
Efectele statutului de piață emergentă: Se observă o diversificare a apetitului românilor pentru investiții;
Succesul titlurilor de stat Fidelis – subscrieri totale de 15,3 miliarde de lei în 2024; Anul 2025 a început în forță, cu noi recorduri: prima ediție Fidelis din 2025, desfășurată între 7 și 14 februarie 2025, a atras peste 4,3 miliarde de lei, depășind precedentul maxim stabilit în luna octombrie 2024, de 3,5 miliarde lei;
Reglementare:
ASF derulează un amplu proces de modernizare și îmbunătățire a cadrului de reglementare, care să conducă la întărirea rolului pieței de capital la nivelul economiei naționale și pune un accent deosebit pe implementarea prevederilor incluse în Strategia națională privind dezvoltarea pieței de capital din România pentru perioada 2023-2026.
Proiectul de modificare a Legii 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață a fost aprobat de Comisia pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților în decembrie 2024, a trecut de plenul Camerei, for decizional, în februarie 2025 și a fost promulgat și publicat în Monitorul Oficial în prima parte a lunii martie 2025;
Noua lege va duce la dezvoltarea unei piețe de capital moderne și eficiente, creșterea gradului de transparență și de protecție pentru investitori, facilitarea accesului mai rapid la capital pentru companii, cu efecte benefice pentru dezvoltarea economiei.
În luna iunie 2024, Guvernul a aprobat o Ordonanță de Urgență, pe baza propunerii ASF, care permite protejarea cetățenilor de fraudele financiare online și creșterea accesului la piața de capital pentru autoritățile locale și IMM-uri;
De asemenea, ASF lucrează la îmbunătățirea substanțială a legislației fondurilor de investiții pentru a dezvolta această industrie care are efect multiplicator în economie prin finanțarea companiilor românești;
În luna aprilie 2025, România a primit Avizul formal din partea Comitetului Guvernanță Corporativă al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), marcând o etapă esențială în procesul de aderare la organizație.
În cadrul sesiunii dedicate României (7-8 aprile, Paris), echipa ASF a prezentat măsurile implementate la nivel național pentru consolidarea guvernanței corporative a companiilor listate. De asemenea, au fost evidențiate progresele înregistrate în aplicarea Strategiei naționale pentru dezvoltarea pieței de capital, inclusiv adoptarea de acte normative pentru simplificarea listării și creșterea lichidității pieței secundare;
Avizul favorabil al OCDE confirmă finalizarea procesului de evaluare și alinierea politicilor României la exigențele internaționale în materie de guvernanță corporativă.

Autorizarea CCP.RO în calitate de contraparte centrală:
Bursa de Valori București (BVB) a anunțat în aprilie 2025 că CCP.RO Bucharest (Contrapartea Centrală) a comunicat data de 31 mai 2025 ca nou termen estimat pentru depunerea dosarului de autorizare.
În plus, potrivit CCP.RO, „termenul ce poate fi previzionat la data prezentei pentru lansarea serviciilor de compensare este aprilie 2026, considerând în acest sens momentul la care, ulterior autorizării și înregistrării primilor membri compensatori, sunt înregistrate primele tranzacții din cadrul piețelor deservite”; Contrapartea centrală este instituția necesară lansării pieței de derivate la BVB.
PIAȚA ASIGURĂRILOR
Stabilizare financiară: Se observă o îmbunătățire a sănătății financiare a companiilor din sectorul asigurărilor. Valorile indicatorilor de solvabilitate și de lichiditate sunt în creștere pentru toate companiile din piață. În plus, se consemnează o creștere a competiției, cu noi jucători pe piață;
ASF vizează stabilitatea sistemului de asigurări și protecția consumatorului, scopul final fiind garantarea unui grad de acoperire corespunzător al asigurărilor, o penetrare bună și reguli corecte de conduită; Urmărim soliditatea, sănătatea financiară a companiilor de asigurări active pe piața locală și, totodată, buna conduită a acestora.
Nota de plată pentru falimentele din ultimii ani – aproximativ 2 miliarde de euro a fost obligația de plată a Fondului de Garantare a Asiguraților și, la nivelul lunii septembrie 2024, mai era de plată o sumă de aproximativ 800 de milioane de euro;
Încă de la începutul anului 2024 au avut loc mai multe întâlniri, privind tarifele RCA, între reprezentanții ASF, ai transportatorilor și ai companiilor de asigurări. ASF a creat un cadru mai amplu de analiză și de identificare a unor soluții concrete și sustenabile necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă industria de transport referitoare la polițele RCA.
Măsuri concrete pentru a sprijini industria de transport privind tarifele RCA:
** Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilității acestuia cu perioada în care a fost suspendat;

** Efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat;
** Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferențe atât de mari între polițele anuale și cele subanuale.
Legea RCA - Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie – care vine cu soluții clare – este blocată încă din aprilie 2024 în Parlament – a trecut de Senat și de comisiile din Camera Deputaților, mai fiind necesară doar adoptarea de către plenul Camerei Deputaților, for decizional.
Ghid de bune practici pentru asiguratorii cu RCA în portofoliu. Proiectul ghidului de bune practici pentru asigurători este finalizat și urmează să fie discutat cu părțile implicate, iar apoi să intre în vigoare și să fie aplicat. Acest ghid va avea în vedere doar asigurătorii care au în portofoliu RCA.
Scopul ghidului de bune practici este de a oferi claritate suplimentară asupra obligațiilor asigurătorilor RCA în relația cu potențialii asigurați, cu contractanții, asigurații și persoanele prejudiciate, cu autoritățile și alte entități implicate în ciclul de viață al produselor de asigurare RCA, precum și de a minimiza riscurile care pot afecta clienții, rezultate din aplicarea unor standarde de conduită necorespunzătoare – Sorin Mititelu, Vicepreședintele ASF – 27 octombrie 2024
Tarifele RCA – plafonate din primăvara anului 2023, măsură pentru a tempera creșterea prețurilor după falimentul Euroins. Plafonarea a fost prelungită cu încă trei luni, până la finalul lunii iunie 2025.
Indicatorii de solvabilitate și lichiditate se află la un nivel confortabil. În ceea ce privește solvabilitatea sistemului de asigurări din România, valoarea fondurilor proprii eligibile să acopere cerința de capital de solvabilitate, aceasta se situa la 9,6 miliarde de lei la sfârșitul anului 2024, fiind în creștere cu 18% comparativ cu 2023. Pe de altă parte, cerința de capital de solvabilitate (SCR) a înregistrat un avans de circa 22%, majorându-se până la 6 miliarde de lei. Ratele de solvabilitate se mențin supraunitare, indicând că, la nivelul sistemului de asigurări, fondurile proprii eligibile sunt suficiente pentru a acoperi necesarul de capital.
PIAȚA PENSIILOR PRIVATE
Fondurile de pensii private din România, la noi maxime istorice
Sistemul de pensii private din România a demonstrat o reziliență remarcabilă și a atins borne importante în 2024, dar și în primele luni din acet an, contribuind semnificativ la sustenabilitatea piețelor financiare;
Valoarea activelor totale ale fondurilor de pensii private (Pilonul II și Pilonul III) au atins un nou maxim istoric – 156,44 miliarde de lei în decembrie 2024, în creștere cu 19% față de aceeași perioadă a anului precedent;

Ponderea activelor fondurilor de pensii private în PIB – 9,06%, ceea ce relevă rolul vital al acestora pe piețele financiare locale, fiind o sursă importantă de economisire pe termen lung și contribuind la stabilitatea financiară a pensionarilor și la sustenabilitatea piețelor financiare;
Numărul de participanți a depășit un nou prag maxim și a ajuns la 9,12 milioane în decembrie 2024, cu creșteri importante atât pe Pilonul II, cât și pe Pilonul III;
În cazul fondurilor de pensii facultative, creșterea cu 17% a numărului de participanți – până la 832.538 de persoane la finalul anului 2024 - în, reflectă preocuparea din ce în ce mai mare a românilor pentru diversificarea surselor de economisire pentru perioada ulterioară pensionării;
Rentabilitatea fondurilor de pensii marchează performanțe remarcabile - fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II) au depășit nivelurile de rentabilitate din perioada anterioară pandemiei, cu o rată medie ponderată de aproape 6,2% la finalul anului 2025.
Evaluarea OCDE în domeniul pensiilor private (care a avut loc în iunie 2024) a subliniat atât angajamentul României de a adopta instrumentele juridice ale OCDE, cât și alinierea politicilor și practicilor naționale la cele mai bune standarde internaționale în domeniul pensiilor private. Printre aspectele apreciate de experții OCDE se numără organizarea sistemului de pensii pe mai mulți piloni, cu scopul reducerii riscurilor, un cadru legislativ clar pentru funcționarea fondurilor de pensii și a administratorilor acestora, existența unei guvernanțe solide și a angajamentului ASF privind supravegherea riguroasă a sistemului de pensii private, dar și corelarea comisioanelor din Pilonul II cu performanțele fondurilor.