Hyundai Rotem Co., filiala producătoare de trenuri a grupului sud-coreean Hyundai Motor, care se pregătește să finalizeze un al doilea acord de export de tancuri K2 cu guvernul polonez, în valoare de 9 trilioane de woni (6,7 miliarde de dolari), își îndreaptă acum atenția către România ca următoarea sa piață potențială.
Deși programul de achiziție de tancuri al României a stagnat din cauza unei schimbări recente de guvern, Hyundai Rotem continuă să colaboreze cu autoritățile române pentru a menține negocierile pe drumul cel bun, arată presa din Coreea de Sud.

Potrivit unor surse din industria de apărare și presei străine, până la 29 iulie, guvernul român nu a lansat încă o licitație oficială pentru programul său de înlocuire a tancurilor, o componentă centrală a strategiei sale mai ample de modernizare militară. România a dezvăluit inițial planul în 2022, vizând achiziționarea a 300 de noi tancuri principale de luptă.
Țara noastră încă operează aproximativ 160 de tancuri T-55, dezvoltate inițial în 1958 și utilizate pe scară largă în timpul erei sovietice. Printre statele membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO), România este singura națiune care încă operează platforma îmbătrânită.
În noiembrie 2023, România a achiziționat 54 de tancuri Abrams din Statele Unite. Întrucât o parte substanțială a achizițiilor planificate nu a fost încă decisă, Hyundai Rotem este văzut ca un concurent puternic împotriva tancului Leopard al Germaniei, după ce a finalizat deja o demonstrație cu foc real al tancului K2 în România anul trecut.

Evoluțiile politice, însă, au întârziat progresele ulterioare. O nouă administrație a fost inaugurată în urma alegerilor prezidențiale din mai, iar parlamentul român a redus ulterior finanțarea pentru inițiativa de înlocuire a tancurilor.
„Există fricțiuni politice intense între partidele de guvernământ și cele de opoziție din România în ceea ce privește achizițiile publice din domeniul apărării”, a declarat un oficial sud-coreean din industria apărării. „Situația rămâne fluidă și necesită o observare atentă.”
Hyundai Rotem și oficialii militari sud-coreeni monitorizează îndeaproape discuțiile bugetare din România. „În prezent, urmărim evoluțiile”, a declarat un oficial militar sud-coreean. „În funcție de modul în care va fi finalizat noul buget, climatul s-ar putea schimba.”
Firma sud-coreeană menține o abordare pe termen lung a negocierilor, subliniind, se pare, avantajele cheie ale producției sud-coreene de apărare - inclusiv capacitățile de producție locală și termenele rapide de livrare - în timpul întâlnirilor continue cu omologii români.
„Promovăm produsul nostru la nivel local, având în vedere că o luăm de la capăt”, a declarat un reprezentant Hyundai Rotem.

În timp ce programul de achiziții de tancuri rămâne suspendat, alte proiecte de modernizare militară românească continuă. Pe 10 iulie, guvernul român a aprobat o nouă inițiativă de achiziționare a vehiculelor de luptă pentru infanterie (IFV). Proiectul se va întinde pe opt ani și va implica cinci variante, inclusiv IFV standard, vehicule de comandă și control și transportoare de mortar de 120 mm.
Contractul prevede un total de 246 de unități, România având ca scop finalizarea tranzacției până în 2025. Hanwha Aerospace a participat la licitație cu vehiculul său blindat Redback. România operează deja obuzierele autopropulsate K9 de la Hanwha și construiește în prezent o unitate de producție internă pentru platforma K9.
În ciuda întârzierilor recente, interesul pentru tancul K2 rămâne puternic în România. Pe 18 iulie, Apărarea România a raportat că trupele române au participat la un program de antrenament de patru săptămâni în Coreea de Sud, care a implicat atât sistemul K9, cât și sistemul K2. Publicația a menționat că „tancul K2 este perfect potrivit pentru armata românească”.