Decizia Guvernului de a majora acciza la alcool cu 10% în luna august a acestui an, după o creștere de 4,3% în ianuarie, riscă să provoace efecte negative majore și pentru industria berii, în pofida unui câștig bugetar limitat, arată asociația Berarii României, care reprezintă peste 90% din piața locală.
La aceasta se adaugă impactul semnificativ al majorării Taxei pe Valoare Adăugată (TVA), de la 19% la 21%, dar și al creșterii acesteia în sectorul ospitalității.
În acest context, piața berii se poate contracta cu până la 10% în acest an, în condițiile în care se află deja la minimul ultimilor 20 de ani.
Creșterea cumulată de 15% a accizei la bere, în 2025, este cea mai agresivă de până acum. Aceasta vine într-un context economic fragil, în care consumatorii români se confruntă cu inflație, scăderea venitului disponibil și un nou pachet fiscal restrictiv.

Potrivit estimărilor actuale, majorarea din luna august ar aduce un plus de 15 milioane de lei (3 milioane de euro) la buget în acest an. Însă acest câștig, unul marginal raportat la contribuția în ansamblu a sectorului berii, va crea o presiune semnificativă asupra pieței, aflată deja la pragul critic de 15 milioane de hectolitri în 2024.
Un nivel mai redus al pieței berii a fost înregistrat doar în 2014, de 14,9 milioane de hectolitri. Astfel, în perioada 2013 – 2014, într-un context similar de majorare agresivă a taxării berii, piața s-a contractat cu 18%, cu efecte negative asupra locurilor de muncă, a investițiilor și a încasărilor la buget. Această contracție nu a fost recuperată pe deplin nici până în prezent.
„În octombrie 2024, după trei ani de majorări succesive ale accizei la bere, complet în afara prevederilor Codului Fiscal, Guvernul României împreună cu producătorii din sector au agreat un calendar predictibil de majorare a acestei taxe: cu 4,3% în 2025 și cu 5% în 2026. După mai puțin de un an de la această convenție stabilită prin Ordonanță de Urgență, ne întoarcem la vechile practici complet nesustenabile pentru mediul de afaceri.
Nu credem că un sector sau o economie pot crește în condițiile unei predictibilități care, în România, nu reușește să depășească șase luni. Această abordare contraproductivă va avea efecte negative de durată pentru producători, consumatori și bugetul public, în ciuda așteptărilor din prezent ale autorităților”, a declarat Constantin Bratu, Director General Berarii României.

Asociația mai arată că sectorul berii din România susține direct și indirect peste 60.000 de locuri de muncă și contribuie anual cu aproximativ 400 de milioane de euro la bugetul de stat. O scădere a consumului, generată de taxe mai mari, va afecta mai ales producătorii mici, distribuitorii, cultivatorii de materii prime și segmentul HoReCa. A
cesta din urmă va fi profund afectat și de majoarea TVA de la 9% la 11%. Totodată, de la un produs cu cea mai redusă concentrație de alcool și ZERO alcool, 100% fiscalizat, respectiv berea, consumul va migra în zona ilicită, a produselor nefiscalizate din alcool și cu riscuri majore pentru sănătatea consumatorilor.
Piața berii din România este una cu un caracter profund național, producția locală reprezentând în mod constant 97% din consum. În 31 din cele 41 de județe ale României, plus Capitala, există cel puțin o fabrică de bere.
Totodată, sectorul berii este recunoscut pentru comportamentul fiscal onest, validat de autoritățile din România, cu zero evaziune fiscală pe întregul lanț de producție.