INFOGRAFIC Mall-urile din România, cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail în pofida inflației. Nouă schimbare de lider și o eliminare din clasament

Retail   
INFOGRAFIC Mall-urile din România, cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail în pofida inflației. Nouă schimbare de lider și o eliminare din clasament

Proprietarii celor 80 de mall-uri funcționale în 2024 au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc circa 957 milioane de euro, cu 8% mai mult decât anul anterior și de aproape 2,5 ori mai mult decât rulau mall-urile funcționale în urmă cu un deceniu.

Acestea sunt cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail, în ciuda piedicilor cauzate de inflație, conform analizei Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Pentru o imagine mai clară asupra evoluției, în timp, a afacerilor rulate de marile mall-uri urmăriți infograficul interactiv de la finalul articolului

Evenimente

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Doar proprietarii a 14 mall-uri au încasat mai puțini bani în 2024 și doar 22 de centre au raportat pierderi anul trecut.

România este pe locul 32 în clasamentul european cu o putere de cumpărare de 48,4% din media europeană de 18.768 euro, conform unui studiu GfK. Românii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 9.092 de euro.

Bucureștenii au o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor mai mult decât dublă față de media națională și se apropie de media europeană. Locuitorii din Capitală au puterea de cumpărare de 4,3 ori mai mare în comparație cu locuitorii celui mai sărac județ, Vaslui.

EXCLUSIV Lensa.ro atrage un acționar străin CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Lensa.ro atrage un acționar străin

Anul trecut, decalajul dintre județele cu putere mare de cumpărare și cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit și mai mult. În acest context, românii își cheltuie aproape o treime din veniturile acumulate în retail.

O parte din banii lăsați de români în magazine și restaurante ajung în buzunarele proprietarilor de malluri sub formă de chirii. Încasările record sunt impulsionate anual de noile inaugurări. Pe parcursul anului 2023 au fost deschise publicului trei noi centre comerciale mai mari de 10.000 de metri pătrați închiriabili, limita de la care sunt luate în calcul de analiza Profit.ro.

S-au pus pe piață centrele comerciale Promenada Mall Craiova, Carolina Mall din Alba Iulia și AFI Arad, care au generat în primul lor an de funcționare afaceri cumulate de aproape 30 de milioane de euro. Chiar și fără aportul acestora, încasările cumulate ale celorlalte malluri din țară ar fi depășit nivelul record al anului 2023.

Trebuie menționat că în 2024 a și fost eliminat un mall din clasament. Este vorba despre Mureș Mall din Târgu Mureș, care a fost cumpărat de Universitatea de Medicină pentru a fi transformat în spații educaționale. Veniturile centrului comercial erau de sub 1 milion de euro anual, motiv pentru care au o influență foarte scăzută asupra rezultatului general.

EXCLUSIV Ovidiu Andreiș, unul dintre acționarii Dinamo, s-a asociat cu doi foști manageri Strabag într-un nou proiect rezidențial, pe un teren pe care Medicover voia să facă spital CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ovidiu Andreiș, unul dintre acționarii Dinamo, s-a asociat cu doi foști manageri Strabag într-un nou proiect rezidențial, pe un teren pe care Medicover voia să facă spital

Cu banii încasați pe închirierea spațiilor, proprietarii își acoperă împrumuturile accesate pentru construcția mallurilor. Nivelul datoriilor celor 80 de malluri din România a crescut la nivelul de circa 4 miliarde de euro, cu aproximativ 2,5% peste valoarea cumulată în 2023, conform datelor comunicate de proprietari la Ministerul Finanțelor Publice.

Și anul trecut 36,7% din banii proveniți din închirierea a peste 7.700 de magazine amplasate în centrele comerciale din țară au ajuns la proprietarii celor 17 malluri funcționale pe tot parcursul lui 2024 în București. Ponderea capitalei a scăzut treptat, după ce ani la rând a fost spre 50%, dar s-a stabilizat în ultimii ani la această valoare. Analiza Profit.ro nu include centrele comerciale care s-au deschis pe parcusul anului trecut, precum Argeș Mall, Shopping Park Pitești, Crevedia Retail Park sau Aurora Retail Park Giurgiu.

Suprafața totală de vânzare a mallurilor din București reprezintă 30% din stocul total de centre comerciale din țară, capitala având o densitate medie de 500 metri pătrați de spațiu de retail la mia de locuitori, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Regii mall-urilor

Analiza extinsă asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România, realizată în exclusivitate de Profit.ro, arată că cele 22 malluri ale sud-africanilor de la NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut aproape 300 milioane euro, cu 12,4% peste rezultatul anului anterior și rămân liderii detașați ai acestui sector imobiliar.

Vânzările magazinelor (excluzând hipermarketurile) din mallurile NEPI au crescut cu 8,5% față de 2023. Coșul mediu de cumpărături a crescut cu 8%, conform tendințelor de anul trecut și în pofida inflației mai scăzute. Doar cinci din mallurile NEPI au fost pe pierderi în 2024.

ANALIZĂ Topul celor mai mari brokeri imobiliari din România CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Topul celor mai mari brokeri imobiliari din România

Topul marilor proprietari este completat pe locul doi de antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, care a încasat de pe urma celor cinci mall-uri dezvoltate de el venituri de 142 milioane de euro, cu 1,4% peste rezultatul anului 2023. De asemenea, toate mall-urile sale au fost profitabile.

AFI Europe și-a consolidat locul trei în clasament, pe care l-a câștigat în 2020, odată cu deschiderea mall-ului său din Brașov. Portofoliul de retail al companiei s-a îmbogățit și cu centrul comercial AFI Arad, inaugurat în noiembrie 2023.

Astfel, cele patru centre comerciale AFI din București, Ploiești, Brașov și Arad au raportat afaceri cumulate de 86 milioane euro, cu 13,4% peste nivelul atins în anul anterior. În ciuda scăderii afacerilor raportate de AFI Cotroceni, veniturile grupului s-au mărit pe fondul inaugurării centrului comercial AFI Arad. Anul trecut, toate cele 4 mall=uri ale AFI au fost pe pierdere.

CPI Property Group a urcat pe locul patru în clasamentul Profit.ro prin cumularea portofoliilor de retail ale Immofinanz și S Immo, companii ale căror acționar principal este și care cuprind 5 malluri în orașele București, Cluj-Napoca, Constanța, Baia Mare și Pitești.

Doar mall-urile Immofinanz au ocupat ani la rând locul 6 în clasamentul general, însă adăugarea Sun Plaza din București a săltat grupul ceh care deține cele două companii austriece două poziții în top. Astfel, cele 5 mall-uri au cumulat anul trecut afaceri de 85,8 milioane de euro, cu 14,4% peste rezultatele din 2023.

Asocierea sud-africană MAS Real Estate/Prime Kapital a scăzut o poziție în ierarhie și s-a plasat pe locul cinci în topul Profit.ro. Odată cu deschiderea Carolina Mall, portofoliul sud-africanilor a urcat la 10 mall-uri cu care se prezintă în top. Anul trecut, cifra de afaceri cumulată a acestora a fost de 73 de milioane de euro, cu 20% mai mult decât în 2023.

Băneasa Investments, firmă controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, a trecut pe locul șase în ierarhie, cu un singur proiect.

Veniturile Zonei Comerciale Băneasa (care include Băneasa Shopping City) au crescut cu circa 6,6%, până la 60 milioane de euro în 2024.

Anul trecut, proiectul din Băneasa și-a pierdut, din nou, supremația în topul mallurilor cu cele mai mari afaceri din țară, cu o sincopă similară în 2022, și după ce fusese 8 ani consecutivi pe primul loc în clasament.

Meta Estate Trust cumpără de la familia Dobra un parc de retail, cu Penny chiriaș CITEȘTE ȘI Meta Estate Trust cumpără de la familia Dobra un parc de retail, cu Penny chiriaș

Pe locul șapte în clasament urcă mall-ul Parklake din București, administrat de dezvoltatorul portughez Sonae Sierra, care a raportat afaceri în creștere cu 9,3% până la 28,2 milioane euro în 2024, depășind veniturile înregistrate de turcii de la Anchor Group cu cele două mallurile ale lor București Mall și Plaza România din Capitală, care au cumulat afaceri de aproape 28 milioane euro.

Afacerile rulate anul trecut de cei mai mari șapte proprietari au o pondere de peste 80% în veniturile încasate de toate mallurile din țară.

Schimbări în top

Mall-ul AFI Cotroceni a revenit în vârful ierarhiei mallurilor cu cele mai mari rulaje în 2024, poziție pe care a mai ocupat-o în 2022, după ce a înregistrat o creștere de 7,6% a încasărilor din chirii, până la nivelul de 60,5 milioane de euro. Chiar și așa nu a reușit să treacă de borna de 67,1 milioane de euro pe care a stabilit-o tot el în 2022, când a realizat cea mai mare cifră de afaceri înregistrată vreodată de un mall în România.

Zona Comercială Băneasa a trecut pe locul doi, poziție în care a mai fost doar în 2022, după ce a dominat topul 8 ani la rând. Zona comercială, care cuprinde mallul Băneasa Shopping City, a raportat o creștere de 6,6% a veniturilor din chirii, până la circa 60 de milioane de euro. Distanța dintre Zona Comercială Băneasa și AFI Cotroceni este de aproximativ 500.000 de euro.

Locul trei îi revine pentru al cincilea an consecutiv complexului comercial din cadrul Iulius Town din Timișoara, după afaceri de 42,4 milioane de euro. Ca și în topul de anul trecut, pe locul patru se află zona comercială a complexului Palas din Iași, care și-a cucerit poziția în 2022, cu afaceri în creștere la circa 36,3 milioane de euro.

IKEA România începe programul de montare de panouri fotovoltaice de tip carport în parcări CITEȘTE ȘI IKEA România începe programul de montare de panouri fotovoltaice de tip carport în parcări

Mega Mall, cel mai valoros centru comercial al NEPI Rockcastle, a reușit să își păstreze poziția recucerită cu un an înainte și ocupă tot locul cinci în clasament, după ce a raportat afaceri în creștere la 36,2 milioane euro, cel mai bun rezultat din istoria sa de 10 ani. Istoric, cea mai bună poziție ocupată de acest mall în top a fost locul 3.

Pe locul șase, se plasează Iulius Mall Cluj, al treilea proiect al lui Iulian Dascălu din vârful clasamentului, care și-a păstrat poziția din anul anterior. Iulius Mall Cluj a obținut în 2024 o cifră de afaceri în creștere la 35,3 milioane de euro, inclusiv cota partenerului său Univers T.

După un salt de 4 poziții, Sun Plaza a urcat pe locul șapte în clasament, înlocuind mallurile Anchor Grup, comasate pe o singură firmă, care ocupau această poziție în trecut. Performanța a fost reușită după un an 2024 în care afacerile Sun Plaza au expodat cu aproape 47% până la 33,5 milioane de euro.

Sun Plaza este urmat în top de mallul Parklake, care și-a păstrat poziția din anul anterior. De altfel, Parklake a reușit să raporteze al doilea său an de profit după rezultatul pozitiv din 2022 în cei 8 ani de funcționare.

București Mall și Plaza România ale Anchor Grup au căzut pe locul nouă în top, chiar dacă afacerile cumulate ale celor două centre comerciale au urcat ușor la 28 de milioane de euro.

EXCLUSIV FOTO Bogdan Păun pregătește un nou ansamblu rezidențial în cadrul Metalurgiei Park CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Bogdan Păun pregătește un nou ansamblu rezidențial în cadrul Metalurgiei Park

Locul zece îi revine mall-ului Promenada din București, care a căzut un loc față de clasamentul anterior, după afaceri în ușoară creștere la 24,3 milioane euro în 2024.

Tabloul general arată profit pentru mai mulți proprietari în 2024 față de 2023. Anul trecut, 58 din cele 80 de malluri din România au înregistrat profit, după ce în 2023 erau 54 de centre comerciale cu profit. În 2022, erau 61 de malluri profitabile din 78 existente.

Profitul cumulat al mall-urilor profitabile de anul trecut a fost cu circa 8,6% sub rezultatul adunat al celor profitabile din 2023 și ajunge la 137 de milioane de euro.

Trebuie spus că peste 27% din profiturile adunate în 2024 provin de la Zona Comercială Băneasa. Pierderile cumulate ale celorlalte 22 de centre comerciale au avut o valoare de aproape 77 de milioane de euro, provenit, în principal, de la noul deschis Promenada Craiova, care a declarat pierderi de 16,3 milioane euro, și de la AFI Cotroceni, care figurează cu pierderi de aproape 12 milioane euro, în scădere cu circa 16% față de anul anterior.

La capitolul datorii, AFI Cotroceni a rămas pe prima poziție și anul trecut, cu o sumă de peste 300 de milioane de euro, urmat, ca și anii anteriori, de Mega Mall, care figurează cu datorii de circa 270 de milioane de euro.

Pe locul trei în topul datoriilor a urcat Promenada Mall București, cu suma de 193 de milioane de euro, devansând Iulius Town, care în topul actual este pe locul patru cu datorii adunate de 187 de milioane de euro.

Tot o poziție mai jos în topul datornicilor, față de anul anterior, ocupă și AFI Brașov, care anul trecut a raportat datorii de 177 de milioane euro. Doar noul Promenada Mall Craiova mai figurează cu datorii de peste 170 de milioane de euro în acest clasament, restul mallurilor raportând datorii de sub 150 de milioane de euro.

Datoriile cumulate ale celor șase centre comerciale, singurele care depășesc pragul de 170 de milioane de euro, reprezintă 32% din datoriile tuturor mallurilor din România.

Noi dezvoltări

În primul trimestru al acestui an nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail la nivel național, însă ritmul de livrare a crescut semnificativ în lunile aprilie și mai, când aproximativ 150.000 de metri pătrați de noi scheme au fost inaugurate, inclusiv centrul comercial super regional – Mall Moldova – deschis în Iași, suprafață care reprezintă 80% din totalul înregistrat în întreg anul trecut, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

EXCLUSIV FOTO Gigantul M Core, deținut de un magnat britanic, își mai adaugă un oraș din România pe hartă cu o nouă tranzacție CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Gigantul M Core, deținut de un magnat britanic, își mai adaugă un oraș din România pe hartă cu o nouă tranzacție

Stocul modern de spații de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane metri pătrați, ceea ce corespunde unei densități de 250 metri pătrați/1.000 de locuitori, încă una dintre cele mai scăzute atât din Europa, cât și din regiunea Europei Centrale și de Est.

Pe de altă parte, dezvoltatorii au anunțat planuri majore de investiții pentru următorii ani, astfel că ecartul dintre România și celelalte țări din regiune va continua să se reducă, în prezent mai mult de 600.000 metri pătrați de spații de retail urmează să fie livrate până la sfârșitul deceniului.

Vânzările de retail au crescut în primul trimestru cu 3,5%, datorită avansului vânzărilor de produse nealimentare care au înregistrat un plus de 7,8%, în timp ce produsele alimentare, băuturi și tutun au consemnat un minus de 2%.

Totodată, agenția de rating Moody’s estimează o creștere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030, în condițiile în care pentru zona Euro previziunile indică un avans mediu de doar 1%.

EXCLUSIV Grupul spaniol Hercesa vrea să dezvolte case lângă București. Vizează și extinderea pe sectorul industrial CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Grupul spaniol Hercesa vrea să dezvolte case lângă București. Vizează și extinderea pe sectorul industrial

Piața de retail rămâne atractivă și pentru cumpărătorii de active imobiliare, având în vedere că în primul trimestru au fost tranzacționate proprietăți de retail în valoare de peste 110 milioane de euro, reprezentând peste 64% din volumul total din perioada analizată. Tranzacțiile au vizat în exclusivitate proprietăți amplasate în afara Bucureștiului.

Chiriile centrelor comerciale și pentru spațiile stradale nu au înregistrat modificări semnificative, menținându-se la un nivel maxim de 90 de euro/mp/lună, respectiv 60 de euro/mp/lună în București, în timp ce în orașele secundare precum Cluj - Napoca, Timișoara, Iași și Constanța, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună.

viewscnt
Afla mai multe despre
top malluri
afi cotroceni
baneasa shopping
regii mallurilor