Polonia a anunțat că a descoperit ceea ce ar putea fi o încercare de a interveni în campania sa electorală prezidențială prin intermediul unor reclame pe Facebook care s-ar putea să fi fost finanțate din străinătate, relatează Reuters.
Guvernele europene au fost în alertă maximă pentru indicii de interferență electorală de când România a anulat alegerile prezidențiale în decembrie din cauza acuzațiilor de interferență rusească, pe care Moscova le-a negat, notează Reuters.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Primul tur al alegerilor poloneze are loc duminică și îl opune ca principali candidați pe primarul liberal al Varșoviei, Rafal Trzaskowski, membru de rang înalt al partidului de guvernământ Platforma Civică, pe istoricul Karol Nawrocki, care conduce Institutul de Memorie Națională din Polonia și candidează din partea PiS, și naționalistul de extremă dreapta Slawomir Mentzen, scrie News.ro.
„Centrul de analiză a dezinformării NASK a identificat reclame politice pe platforma Facebook care ar putea fi finanțate din străinătate. Materialele au fost afișate în Polonia”, a declarat NASK, institutul național de cercetare care se ocupă cu securitatea cibernetică.
„Conturile de publicitate implicate în campanie au cheltuit mai mult pe materiale politice în ultimele 7 zile decât orice comitet electoral”, se arată într-un comunicat NASK. Acesta nu a precizat din ce țară ar fi putut proveni finanțarea.
Potrivit NASK, reclamele susțineau aparent unul dintre candidații la alegeri, dar ar fi putut, de fapt, să aibă ca scop să acționeze în detrimentul candidatului respectiv și să destabilizeze situația din țară.
Andrzej Kozlowski, șeful echipei de analiză a tendințelor narative și de verificare a faptelor din cadrul NASK, a declarat pentru canalul de știri de stat TVP Info că reclamele urmăreau să îi discrediteze pe Nawrocki și Mentzen și să îl susțină aparent pe Trzaskowski, dar putea fi, de fapt, o provocare.

NASK a afirmat, de asemenea, în declarația sa, că a raportat conturile în cauză societății-mamă a Facebook, Meta, pentru a fi blocate. De asemenea, NASK a informat Agenția de Securitate Internă a Poloniei și se lucrează la determinarea originii și finanțării reclamelor.
Meta nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii trimisă prin e-mail de Reuters.
Polonia a declarat anterior că rolul său de centru pentru ajutorul acordat Ucrainei o face o țintă principală pentru spionajul, sabotajul și atacurile cibernetice rusești.
Ministrul afacerilor digitale Krzysztof Gawkowski a declarat recent că Polonia se confruntă cu o „încercare fără precedent de intervenție în procesul electoral din partea Rusiei”.
Gawkowski a declarat miercuri că „sute de mii de zloți” au fost cheltuiți pentru reclame, dar că nu știe dacă Rusia este în spatele acestei campanii.
Rusia a negat acuzațiile anterioare de imixtiune în alegerile străine.