Acțiunile Tesla au urcat cu aproape 10%, după ce compania a lansat în premieră serviciul său de robotaxi autonom în Austin, Texas, în weekendul trecut. Modelul Y fără șofer a fost pus la dispoziția unui număr limitat de pasageri, pe bază de invitație, potrivit CNBC.
Printre primii utilizatori s-au numărat fani și acționari ai Tesla, precum și creatori de conținut dedicați companiei și lui Elon Musk, activi pe platforme precum X și YouTube. Pasagerii au plătit o taxă fixă de 4,20 dolari pentru fiecare cursă, potrivit unei postări făcute de Musk pe rețeaua X.

”Felicitări echipelor Tesla AI și celor care au proiectat cipurile pentru lansarea reușită a robotaxiului! Este rezultatul unui deceniu de muncă. Atât software-ul cât și echipa de hardware au fost create de la zero în cadrul Tesla”, a scris CEO-ul companiei.
Un utilizator aflat în programul de testare a declarat că a făcut 11 curse cu robotaxiul fără nicio problemă, iar Musk a redistribuit mai multe reacții pozitive ale pasagerilor, scrie News.ro.
Totuși, au existat și critici. Unele filmări din Austin surprind robotaxiuri Tesla circulând greșit sau frânând brusc în mijlocul drumului, reacționând la prezența mașinilor de poliție staționate, deși nu se aflau pe traseul lor. Jurnaliștii de la The Verge au relatat un incident în care un Model Y a mers temporar pe contrasens.
Lansarea vine în contextul în care Tesla încearcă să recupereze terenul pierdut în fața competitorilor precum Waymo (deținută de Alphabet) și giganții chinezi Baidu, WeRide și Pony.ai. Waymo a anunțat că oferă peste 250.000 de curse autonome pe săptămână, depășind recent 10 milioane de curse, în timp ce Apollo Go (Baidu) a trecut pragul de 11 milioane de curse.
Într-un interviu acordat CNBC luna trecută, Musk a declarat că Tesla vizează să aibă ”sute de mii, dacă nu peste un milion” de vehicule complet autonome pe șoselele din SUA până la finalul anului viitor. După Austin, următoarele lansări ale serviciului sunt planificate pentru Los Angeles și San Francisco.

Înainte de lansare, Tesla a fost criticată de mai mulți parlamentari democrați din Texas și de grupuri pentru siguranță rutieră, care au cerut amânarea programului din motive de securitate.
Sistemul testat în Austin, denumit FSD Unsupervised (Full Self-Driving Nesupravegheat), nu a fost încă pus la dispoziția publicului larg. În prezent, Tesla vinde vehicule cu funcții de conducere parțial automatizată sub denumirile Autopilot (standard) și FSD Supervised (premium), ambele fiind asociate cu incidente rutiere, inclusiv fatale, potrivit datelor Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA).