Vânzările de automobile din Europa au crescut cu 1,3% în luna mai, continuând tendința de revenire, într-un ritm destul de lent. Dacia a reușit să încheie luna cu creștere, după scăderea din luna anterioară, pe fondul lansării Bigster. La polul opus a fost Tesla, care a înregistrat o nouă scădere, relevă datele analizate de Profit.ro.
Vânzările Dacia au crescut cu 13,7 procente în luna mai, întorcând tendința din ultima lună, când marca românească se confrunta cu o scădere ușoară. Principalele motoare de creștere au fost Duster și noul Bigster, care începe să prindă viteză, după cum spune și șeful Dacia într-un interviu pentru Profit.ro.
SUV-ul Duster a vândut în luna mai 15.000 de unități, conform cifrelor Data Force, în creștere cu 8,1% față de volumul din urmă cu un an. Bigster, la rândul lui, a vândut 4.700 unități, urcând la circa 10% din totalul vânzărilor mărcii. Și Spring a contribuit cu peste 2.000 de unități la vânzările Dacia din mai, mai mult decât dublu față de ce reușea în mai 2024.

Cel mai vândut model al mărcii rămâne, însă, Sandero, care a înregistrat un volum de 21.000 de unități, în creștere cu 5,8% față de luna mai din 2024.
Singurele modele cu scădere au fost Jogger, care a vândut 6.100 de unități, cu circa 1.300 mai puține decât în urmă cu un an, și Logan, care a avut un declin semnificativ, -49%, cu mai puțin de 1.000 de unități, cel mai probabil pe fondul amânării programului Rabla din România.
După cinci luni, Dacia are un avans de 2,5% față de perioada similară de anul trecut, dar se confruntă cu o scădere de 7,8 procente la principalul model, Sandero. Acesta a vândut cu aproape 10.000 de mașini mai puțin, ajungând la un volum total de 108.500 unități vândute. Duster, în schimb, este pe val, cu o creștere de aproape 9.000 de vehicule, corespunzător unei creșteri de 12%.

În același timp, Bigster a adunat deja aproape 10.000 de unități vândute și pare că se pregătește să devină noua vedetă a mărcii. Modelul electric Spring își menține ritmul început în acest an și se apropie acum, după cinci luni, de 10.000 de unități vândute, creșterea raportată la 2024 fiind de 62,5%.
Creșterile au fost trase în jos însă de scăderea din dreptul Jogger, -20%, cu 32.000 de unități, și de cea din dreptul Logan, de 15 procente (6.000 unități).
Celelalte companii din piața auto au avut evoluții diferite, cu creșteri pentru VW Group (308.500 mașini în mai), pentru Renault Group (112.000 unități) și pentru Ford (42.500 unități), dar cu scăderi pentru Stellantis (171.000 unități), Toyota (79.200 unități) și Mercedes (59.500 unități).
De asemenea, companiile chineze au avut încă o lună de creștere, în special pe segmentul de mașini electrice, BYD fiind una dintre aceste companii cu o majorare de patru ori a cifrelor de anul trecut, Xpeng, de trei ori, Omoda și Jaecoo de asemenea, cu creșteri foarte mari. În total, mărcile din China au depășit 60.000 de autoturisme vândute în Europa, după o creștere de 85%.

În același timp, Tesla a continuat să scadă, dar Model Y a rămas cel mai vândut autoturism electric din Europa. Cu un total de 14.000 de vehicule, Tesla a scăzut cu 28% în luna mai, iar modelul său principal, Model Y, a scăzut la 10.400 unități în mai, cu -7,5% mai puține față de anul trecut. Model 3 a avut o prăbușire aproape inexplicabilă, de 55 de procente, având doar 3.600 de unități vândute, în timp ce Model X și Model S nu mai contează în statistici.
După cinci luni, Tesla are un declin de 37% raportat la anul anterior, cu doar 76.400 vehicule vândute (121.000 în urmă cu un an). Model Y are 45.700 unități (-42,6%), iar Model 3 a vândut 30.100 unități (-24,7%).
Vânzările de vehicule electrice din UE au crescut cu 26%, poziția de lider în clasamentul vânzărilor a lui Model Y fiind amenințată acum de Skoda Elroq, dar și de seria ID de la VW.
Pe segmentul hibrid, unul dintre modelele cu cea mai rapidă ascensiune este Duster, cu peste 4.300 de exemplare 1.6 hybrid vândute, din cele 15.000 vândute în total.