Industria auto din China "umflă", de mai mulți ani, cifrele de vânzări.
Operațiunea este derulată prin intermediul unei "piețe gri", încurajate de autoritățile guvernamentale.

Mașinile nou-nouțe, ieșite de pe liniile de asamblare, sunt înmatriculate doar pentru a fi livrate imediat în străinătate drept vehicule "second-hand", transmite Reuters.
Aceste așa-numite autoturisme cu "kilometraj zero", care nu au fost rulate niciodată, sunt exportate drept vehicule second-hand pe piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu, ceea ce le permite constructorilor chinezi de automobile să afișeze creșteri de vânzări și să scape de autoturismele care altfel ar fi greu de vândut pe piața locală, potrivit documentelor guvernamentale consultate de Reuters și interviurilor cu dealerii chinezi de automobile, scrie Agerpres.

"Acesta este rezultatul unui război al prețurilor care durează de aproape patru ani și care a făcut companiile disperate să înregistreze orice vânzare posibilă", spune Tu Le, fondatorul companiei americane de consultanță Sino Auto Insights.
Practica vânzării autoturismelor nou-nouțe drept vehicule second-hand a ieșit la lumină după ce șeful de la producătorul auto chinez Great Wall Motor a criticat-o în cursul lunii mai. În data de 10 iunie, cotidianul People's Daily (-Cotidianul Poporului-nr.) a condamnat și el vânzarea de autoturisme cu "kilometraj zero" drept vehicule second-hand pe piața locală.
Publicația "Cotidianul Poporului", care în mod frecvent transmite poziția liderilor Partidului Comunist Chinez, a dat vina pe aceste false automobile second-hand pentru prăbușirea prețurilor la automobile pe piața locală, și, în acest sens, a cerut "înăsprirea activității organismelor de reglementare" pentru a restabili ordinea.
Însă exporturile și vânzarea de false automobile second-hand reprezintă o practică încurajată în mod activ de guvernele regionale din China, arată o analiză Reuters a documentelor emise de autoritățile locale și articolelor apărute în presa de stat.

Reuters a identificat 20 de guverne locale din China care au descris cum sprijină exportul de autoturisme cu "kilometraj zero" drept vehicule second-hand în documente care sunt accesibile în mod public. Printre tacticile folosite se numără emiterea de licențe suplimentare pentru exportul de false automobile second-hand, investiții în infrastructura de export și finanțarea evenimentelor de networking destinate încurajării exporturilor de autoturisme cu "kilometraj zero" drept vehicule second-hand.
Schema funcționează în următorul mod: o mașină nou-nouță iese de pe liniile de asamblare, un exportator cumpără automobilul direct de la constructor sau de la un dealer, o înregistrează cu un număr de înmatriculare chinez și o înscrie imediat în documente drept un automobil second-hand ce este destinat să fie livrat peste hotare. În cadrul acestui proces, constructorul înscrie mașina ca fiind vândută și colectează veniturile.
Deoarece firmele care se ocupă cu exporturile cumpără și revând același automobil, valoarea tranzacției este dublă comparativ cu achiziția unui automobil nou sau second-hand, astfel că guvernele locale încurajează traderii să își deschidă firme pe teritoriul lor și să crească în mod rapid și artificial datele privind PIB-ul, au dezvăluit două surse din cadrul industriei auto chineze.
Această tactică este o dovadă că industria auto chineză, cea mai mare din lume, permite ca producția să depășească cererea, prelungind astfel un război al prețurilor și generând acuzații de practici de "dumping" al automobilelor peste hotare.
Practica a început cândva după 2019, când China a autorizat ca automobilele second-hand să fie exportate în alte țări. Acum, mii de traderi sunt implicați în această practică în cadrul căreia autoturismele cu "kilometraj zero" sunt exportate drept vehicule second-hand, susține Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association.

Din cele 436.000 de autoturisme și vehicule comerciale exportate de China în 2024 drept vehicule second-hand, 90% sunt estimate a fi în realitate vehicule cu "kilometraj zero", susține Wang Meng.
China a devansat Japonia din poziția de cel mai mare exportator mondial de autoturisme noi în 2023, iar anul trecut a exportat 6,41 milioane de vehicule, potrivit China Passenger Car Association. Din acestea, aproximativ 6% au fost în realitate autoturisme cu "kilometraj zero" care au fost exportate drept vehicule second-hand, potrivit lui Wang Meng.