Presiunile financiare ale reglementărilor privind emisiile de CO2 au determinat Stellantis să ia o decizie radicală: oprirea programului de dezvoltare și producție în serie a mașinilor cu celule de hidrogen. Compania trebuia să lanseze anul acesta mai multe modele comerciale.
Stellantis, una dintre companiile auto cu investiții în propulsia pe baza pilelor de combustie cu hidrogen, a renunțat să mai investească în acest program de dezvoltare motivând „lipsa unor perspective pe termen mediu pentru piața hidrogenului”.

Mărcile grupului Stellantis care produc vehicule comerciale ușoare, Peugeot, Citroen, Fiat și Opel, pregăteau mai multe modele echipate cu sistemul fuel-cell, bazat pe producerea energiei electrice cu ajutorul pilelor de combustie a hidrogenului. Mașinile au fost deja prezentate sun forma unor prototipuri și ar fi urmat să intre în producția de serie în acest an, în două dintre fabricile Stellantis, în Hordain, Franța, și Gliwice, Polonia. „Stellantis nu va lansa noua sa linie de vehicule Pro One alimentate cu hidrogen în acest an”, spune constructorul auto cu sediul central în Amsterdam și cu centre de comandă în Franța, Italia și SUA.
„Din cauza disponibilității limitate a infrastructurii de realimentare cu hidrogen, a investițiilor semnificative necesare și a nevoii de stimulente foarte mari pentru clienți, compania nu anticipează adoptarea vehiculelor comerciale ușoare alimentate cu hidrogen înainte de sfârșitul deceniului”, justifică Stellantis decizia care vine pe fondul nevoii de finanțare a companiei pentru alte programe de dezvoltare a mărcilor sale.
Stellantis are începând din luna iunie un nou CEO, Antonio Filosa, care a condus până acum activitățile din America de Nord ale grupului. În același timp, divizia europeană a Stellantis, care grupează mărcile Peugeot, Citroen, Fiat, Opel și brandurile premium italiene Alfa Romeo și Maserati, este condusă de Jean Philippe Imparato, care crede că hidrogenul nu are perspective.

„Pe măsură ce compania se mobilizează pentru a îndeplini cerințele de reglementare privind CO2 în Europa, Stellantis a decis să încheie programul său de dezvoltare a tehnologiei pilelor de combustie cu hidrogen”, explică Jean-Philippe Imparato, director operațional pentru Europa lărgită. „Piața hidrogenului rămâne un segment de nișă, fără perspective de rentabilitate economică pe termen mediu. Trebuie să facem alegeri clare și responsabile pentru a ne asigura competitivitatea și a satisface așteptările clienților noștri prin oferta noastră electrică și hibridă atât pentru autoturisme, cât și pentru vehicule comerciale ușoare.”
Stellantis precizează că decizia nu va afecta angajații de la unitățile de producție implicate și nici pe cei din centrele de cercetare și dezvoltare, care vor fi utilizați pentru alte proiecte.
Stellantis este acționar al Symbio, un start-up în domeniul propulsiei cu hidrogen, având părți egale cu Faurecia și Michelin, cu investiții egale ale celor trei acționari în proiectele actuale. Stellantis spune acum că a inițiat discuții cu ceilalți acționari „pentru a evalua impactul situației actuale și pentru a proteja cât mai bine interesele Symbio, respectând în același timp angajamentele fiecărei părți”.