Grupuri din sectorul energetic al SUA solicită administrației președintelui Donald Trump să scutească transportatorii de gaz natural lichefiat (LNG) de la noua regulă care va obliga producătorii să exporte un procent tot mai mare din LNG-ul american folosind nave construite în SUA, parte a unei inițiative mai ample de revitalizare a industriei navale americane, transmite Reuters.
SUA este cel mai mare exportator de LNG din lume, cu exporturi anuale în valoare de 34 de miliarde de dolari, iar administrația Trump a susținut constant acest sector în contextul promovării ”supremației energetice americane”, scrie News.ro.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
Totuși, anunțul făcut de Reprezentantul SUA pentru Comerț (USTR) pe 17 aprilie a șocat industria: începând cu aprilie 2028, 1% din exporturi vor trebui realizate pe nave construite în SUA, procent ce va crește la 15% până în aprilie 2047.
Potrivit Institutului American al Petrolului (API), această măsură riscă să dezavantajeze industria americană față de concurenții internaționali, deoarece SUA nu dispune de suficiente nave conforme.
Într-o scrisoare adresată secretarului Energiei Chris Wright și președintelui Consiliului Național pentru Supremație Energetică, Doug Burgum, API avertizează că lipsa infrastructurii navale va face imposibilă respectarea cerinței.
”Această politică contracarează progresele semnificative realizate de administrația Trump pentru reducerea incertitudinii și sprijinirea exporturilor de LNG”, a declarat Mike Sommers, CEO al API. Organizația reprezintă giganți precum Exxon Mobil, Chevron și Cheniere Energy.

În plus, exportatorii care nu respectă cerințele ar putea pierde licențele, deși regula se aplică la nivel de industrie și nu ia în calcul că majoritatea companiilor nu dețin sau nu controlează navele necesare.
”Acești exportatori au un control minim asupra posibilității de a respecta cerințele, dar suportă totuși consecințele nerespectării lor”, a adăugat Sommers.
Pe plan global, există 792 de nave LNG operaționale, dintre care 703 provin din Coreea de Sud și Japonia. China a construit 58, iar SUA doar cinci – toate din anii 1970 și în prezent scoase din uz, potrivit consultanței AXSMarine. În plus, SUA are doar două șantiere navale capabile să construiască astfel de nave, iar un singur transportator ar dura până la cinci ani pentru a fi finalizat.
API solicită administrației să excepteze și exporturile de petrol și produse rafinate de la aceste cerințe, așa cum au fost exceptate în cazul tarifelor vamale.
Reprezentanții USTR nu au comentat imediat, însă reglementarea face parte dintr-o inițiativă mai amplă de contracarare a influenței comerciale și militare în creștere a Chinei pe rutele maritime globale.
Operatorii de transport auto așteaptă, de asemenea, posibile scutiri de la noile taxe portuare anunțate în aceeași zi de 17 aprilie, care afectează toate navele construite în străinătate.