România a exportat anul trecut 1,7 milioane de tone de benzină, din care aproximativ 45% au reprezentat livrări corporative pentru rețelele OMV, Petrom și Rompetrol din țările vecine, iar alte 25% au mers către piața ucraineană, relevă datele analizate de Profit.ro.
Concurența venită din nordul continentului ar putea reduce considerabil însă, în acest an, livrările către Kiev, fapt deja resimțit de cea mai importantă companie autohtonă, OMV Petrom, care și-a redus exporturile în pofida faptului că și-a diminuat marjele.
România a fost și în 2024, pentru al treilea an consecutiv, cel mai important furnizor de benzină al Ucrainei, rafinăria Petrobrazi continuând să fie principala sursa de alimentare a Kievului, cu o pondere de peste 35% în total importuri. Proprietarul acesteia, OMV Petrom, și-a majorat cu aproape 40% cantitățile livrate Kievului de la 206 mii tone în 2023 la 283 mii tone în 2024, conform analizei Profit.ro.
În acest an însă, România a coborât în luna mai pe locul al treilea, fiind depășită nu numai de Lituania, cum s-a întâmplat de la începutul acestui an, ci și de Polonia. Principala companie autohtonă care exportă benzină în statul vecin, OMV Petrom, și-a redus cu 20% livrările în luna mai.
O analiză a grupului de consultanță ucraineană A-95 susține că situația se va schimba radical în cursul acestui an.

Furnizările directe de benzină către piața ucraineană sunt efectuate în principal de OMV Petrom, în timp ce volumele Rompetrol sunt furnizate în principal prin intermediul traderilor moldoveni.
Evoluția prețului unui mc de benzină importat de Ucraina
Din septembrie 2024, diferența dintre cotațiile benzinei din nordul Europei și cele sud a început să scadă.
În plus, producătorii lituanieni și germani, din cauza excedentului, au redus primele de tranzacționare. Acest lucru a făcut ca benzina de la furnizorii occidentali să fie mai ieftină decât cea importată din România.
În ianuarie, prețul unui metru cub de benzină lituaniană sau germană la granița cu Ucraina a fost cu 34-46 de dolari mai mic decât prețul produsului românesc, în pofida faptului că OMV Petrom și-a redus marjele cu 40-50 de dolari/metru cub, potrivit presei ucrainene.

Per total, în luna mai, Ucraina a importat din România 19,9 mii tone de benzină, în scădere cu 17% față de nivelul din aprilie.
Acest lucru a permis ca România să fie depășită și de Polonia, care a stabilit un record lunar în acest an, de 23,6 mii tone (+33% față de aprilie) de benzină livrate Ucrainei.
Lituania și-a menținut poziția de lider în domeniul livrărilor pentru a treia lună consecutiv: „filiala” locală PNK Orlen a expediat Kievului aproximativ 44 de mii de tone de benzină, cu 37% mai mult decât în aprilie.
În total, grupul polonez PNK Orlen a livrat Ucrainei 63,2 mii de tone de benzină din Polonia și Lituania, ceea ce cel mai mare volum lunar exportat de polonezi în statul vecin din ultimii 10 ani, din octombrie 2015.

PNK Orlen a acoperit 61% din importurile totale de benzină ale Ucrainei.
Profit.ro. anunțat că OMV Petrom și-a redus cu 15% vânzările angro de produse rafinate în primul trimestru al anului ca urmare a diminuării exporturilor către Ucraina, piață pe care, până recent, o domina, cel puțin pe segmentul comercializării benzinei.
Astfel, România nu a mai fost în primul trimestru al acestui an cel mai mare furnizor de benzină al Ucrainei, ca anii trecuți, în pofida unei creșteri considerabile a livrărilor în luna martie, fiind depășită de Lituania, țară în care grupul polonez PNK Orlen deține o rafinărie importantă.
Potrivit OMV Petrom, vânzările totale de produse rafinate au fost cu 7% mai mici față de cele din primul trimestru al anului trecut, în pofida unui volum constant al vânzărilor cu amănuntul, care au reprezentat 58% din vânzările totale.
Explicația: volumul vânzărilor angro (vânzări totale exceptând vânzările cu amănuntul) a scăzut cu 15%, “în principal din cauza exporturilor mai mici”.

“A existat o scădere a vânzărilor. Vreau să spun că am fost întotdeauna exportatori, dar mai recent am exportat de fapt în Ucraina. Alți jucători au intrat pe această piață mai recent, în timp ce noi am intrat destul de repede pe piață, imediat după începerea conflictului. Parțial, cred că simpla proximitate de această piață ne-a oferit un avantaj competitiv”, a explicat CEO-ul companiei, Christina Verchere.