Companiile listate vor fi punctate pentru cât de bine interacționează cu investitorii la bursă de un nou indicator - VEKTOR

Companiile listate vor fi punctate pentru cât de bine interacționează cu investitorii la bursă de un nou indicator - VEKTOR

Daniela Șerban, președintele ARIR, asociația care va coordona proiectul.

Adrian Panaite
Adrian Panaite
scris 17 oct 2019

Proiectul care punctează companiile listate la Bursa de Valori București în funcție de stadiul de aplicare a standardelor de guvernanță corporativă și de deschidere către investitori este lansat de Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România. Primele măsurători ale indicatorului VEKTOR vor fi publicate în luna ianuarie a anului următor.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Un indicator transparent care să măsoare gradul de disponibilitate al companiilor listate la Bursa de Valori București în relația cu investitorii de portofoliu, numit VEKTOR, va fi publicat începând cu ianuarie 2020, proiectul fiind derulat sub supravegherea Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), unde deja sunt membri mai mulți emitenți relevanți de pe bursa românească.

Indicatorul este determinat în baza analizei a 15 criterii, ce includ disponibilitatea echipei de relații cu investitorii, informații despre conducerea companiei și politica de remunerare, organizarea conferințelor telefonice dedicate rezultatelor financiare, existența prezentării pentru investitori, publicarea comunicatelor de presă aferente raportărilor financiare, participarea la evenimente cu investitori, furnizarea informațiilor financiare în format excel, transcript sau înregistrare conferințe de prezentare a rezultatelor financiare, publicarea informațiilor despre prețul acțiunii, acoperirea de către analiști financiari și raportarea non-financiară.

Cu NN ca acționar relevant, Romgaz bate la ușa unui maxim de capitalizare CITEȘTE ȘI Cu NN ca acționar relevant, Romgaz bate la ușa unui maxim de capitalizare

Măsurătorile vor rezulta în calificative acordate între 0 și 10 companiilor pe baza unei metodologii transparente deja convenită în urma unor consultări cu parteneri externi. Deja este agitație printre emitenți. Un broker deja a contactat Profit.ro pentru a participa la o consultare în teleconferință în care un emitent relevant de la BVB ia contact cu piața pentru a vedea cum să structureze mai bine portalul și diseminarea de informații către investitori.

Proiectul indicatorului VEKTOR este continuator al Cartei Albe a Companiilor Listate, de asemenea vizând implementarea principiilor de guvernanță corporativă în piața de capital românească demarat de Bursa de Valori București în mandatul fostului director general Ludwik Sobolewski, iar acum e externalizat către asociația de profil ARIR, condusă de Daniela Șerban, deopotrivă venită de la BVB, unde a avut mai multe poziții relevante în marketing și comunicarea cu investitorii.

BVB a realizat 3 astfel de evaluări, iar ultima datează din octombrie 2017, însă în ianuarie 2020 investitorii vor avea din nou disponibile notele acordate companiilor românești listate pe portalul Bursei.

Comeback: Polonezul Ludwik Sobolewski, cel care a condus bursele din Varșovia și București, revine în România, cu o platformă de crowdfunding CITEȘTE ȘI Comeback: Polonezul Ludwik Sobolewski, cel care a condus bursele din Varșovia și București, revine în România, cu o platformă de crowdfunding

Nu este, însă, numai un ghidaj pentru cei care caută companiile prietenoase cu investitorii („investor friendly”), ci chiar emitenții, urmărind criteriile pentru a obține nota maximă de 10, ar urma să-și îmbunătățească guvernanța corporativă și comunicarea în relația cu investitorii.

Este un proiect care să ajute companiile listate românești să-și exploreze adevărata valoare, a declarat, pentru Profit.ro, Daniela Șerban, președinte al Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), entitatea care va derula Cartea Albă. „Sunt companii bune, cu afaceri bune, dau dividende, randament, profit, dar nu știu să arate acest lucru.”

DECIZIE ISTORICĂ-PARADOX. Hulita „taxă pe lăcomie” a majorat lichiditatea la BVB pe ultima sută de metri anul trecut și a ridicat bursa românească în rândul piețelor emergente. Bani suplimentari ar urma să ajungă în România CITEȘTE ȘI DECIZIE ISTORICĂ-PARADOX. Hulita „taxă pe lăcomie” a majorat lichiditatea la BVB pe ultima sută de metri anul trecut și a ridicat bursa românească în rândul piețelor emergente. Bani suplimentari ar urma să ajungă în România

Nu vor fi evaluări subiective. Metodologia propusă în urma unei consultări cu partenerii de la InstitutionalInvestor.com, furnizor de date media cu privire la companiile listate este transparentă, cu un punctaj acordat pentru îndeplinirea fiecăruia dintre criterii. După perioada de consultare publică, societățile listate vor avea la dispoziție 6 luni pentru implementarea măsurilor astfel încât să obțină o notare cât mai bună.

Calificativele de la 1 la 10 vor fi acordate de o echipă supravegheată de Asociație, dar formată din reprezentanți BVB, analiști, profesioniști în domeniul relației cu investitorii, consultanți și membri din zona academică iar la începutul anului viitor vor fi disponibile pe portalul Bursei.

Este un ghid pentru ca firmele listate să se prezinte mai bine, să fie evaluate mai bine, la valoarea corectă, explică Șerban care în toamna anului 2017 a părăsit echipa Bursei de Valori București unde ocupa poziția de director în relația cu investitorii.

Ce trebuie să urmărească emitenții

Metodologia pusă spre consultare indică și punctele care sunt obținute pentru câteva criterii-cheie precum faptul dacă societățile au o persoană dedicată, cu date de contact ușior de găsit, pentru relația cu investitorii sau dacă pe portalul propriu au o secțiune dedicată guvernanței corporative. Conform dispunerilor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) companiile de la BVB au obligația de a avea disponibile Actul Constitutiv, documentele referitoare la politici sau raportările, dar acestea acum în multe cazuri sunt „împrăștiate” pe mai multe secțiuni ale site-urilor, ceea ce face mai dificilă munca de documentare a investitorilor.

Un criteriu separat în indicatorul VEKTOR îl reprezintă publicarea unor date despre membrii Consiliului de Administrație și directori, respectiv vârstă, o biografie scurtă, data când s-au alăturat organizației. Șerban de la ARIR spune că a fost surprinsă, dar în convorbiri cu investitiori instituționali nerezidenți a aflat că aceștia sunt în mod expres interesați de vârstele membrilor board-urilor și ai executivilor.

Se va puncta existența unor explicații asupra unor politici-cheie, precum ceel de remunerare a șefilor, și evidențierea unor distincții clare între sumele fixe și compensațiile în funcție de performanță.

Teleconferințele ar trebui să fie minimum dpuă pe an și la nu mai puțin de 5 zile de la publicarea rezultatelor financiare, iar un transcript al acestor conferințe să fie ulterior disponibil tuturor investitorilor. Rapoartele cu rezultatele financiare trimestriale ar urma, de asemenea, să fie de cel puțin 2 ori pe an însoțite de comunicate de presă.

Prodplast obține aproape 1 milion de euro din Norvegia CITEȘTE ȘI Prodplast obține aproape 1 milion de euro din Norvegia

Indicatorul VEKTOR va evidenția cu note mai mari companiile care își publică datele financiare și în formate mai ușor de procesat, precum cel „.xls” al programelor Microsoft Excel. Este o cerință exprimată de mai multe ori de analiști. În ceea ce-i privește pe aceștia, un criteriu pe carte ar trebui să-l urmărească emitenții de la BVB este cel al publicării pe portalul propriu a unei liste de analiști care fac rapoarte asupra companiei.

Pe site-ul societăților recomandarea este aceea de a exista o prezentare care să fie mai nouă de 6 luni, iar alte criterii vizează participarea companiei la cel puțin un eveniment bursier sau road-show pe an, existența unei secțiuni pe site cu evoluția prețului acțiunii, dacă folosește pagini ale mediei de socializare ori alte canale de comunicare. Informații non-financiare precum implicări în proiecte sociale, de mediu sau de guvernanță sunt deopotrivă punctate suplimentar.

Atenție! Sunt ținte mișcătoare. În momentul în care peste o treime din companiile listate vor avea nota maximă 10 se vor adăuga în metodologie, pentru anii următori noi criterii care să departajeze emitenții. Spre exemplu, organizarea unui eveniment propriu cu investitorii al companiei nu a fost solicitată la aceasta fază a proiectului. „L-am scos într-un final pentru că era prea mult din prima”, explică Șerban. „Au multe de făcut, pe teleconferințe e deja un efort”, a conchis președintele Asociației care va coordona proiectul VEKTOR.

viewscnt
Afla mai multe despre
bursa
bvb
arir
daniela serban