Diehl Aviation, gigant german din industria aerospațială, construiește o fabrică de echipamente pentru aeronave în apropiere de Craiova, prima a grupului din România, într-un proiect imobiliar dezvoltat de Global Vision.
Sorin Preda, fondator și CEO Global Vision, vede în această investiție un catalizator pentru dezvoltarea unui nou pol industrial în sud-vestul României, cu potențial de atragere a altor industrii strategice precum cea medicală, de apărare sau energetică.
El spune că regiunea bifează criterii esențiale pentru atragerea investițiilor, de la forța de muncă calificată și infrastructură, până la parteneriate locale eficiente și politici proactive de promovare economică.
Noua unitate de producție, situată lângă Craiova, va furniza echipamente pentru aeronave comerciale și va crea peste 500 de locuri de muncă, conform informațiilor anterioare publicate de Profit.ro.
Pentru Sorin Preda, alegerea zonei Craiovei de către Diehl Aviation nu este o întâmplare, ci rezultatul unui context favorabil, ce poate transforma sud-vestul României într-un pol industrial emergent, bazat pe industrii cu valoare adăugată ridicată.

„Noi credem foarte mult în faptul că regiunea de economie din sud-vestul României are un potențial de dezvoltare fantastic și nu în industrii consacrate deja în România, cum ar fi automotive – și pentru că aici există investiție consacrată în Ford – dar pentru industrii care au rată de creștere foarte mare, cum e cea de aviație.
Așa cum am văzut cu toții în ultimii doi ani de zile, avem alte industrii cu potențial foarte mare de dezvoltare, cum ar fi industria medicală sau industria din sectorul energetic, producția de baterii.
Și toate aceste lucruri ne-au făcut pe noi, cei de la Global Vision, să întoarcem mai atent privirea către zona Craiova și județul Dolj și să continuăm dezvoltarea acestui parc de business, unde am început investițiile acum un an și jumătate prin centrul de procesare și sortare a celor de la RetuRo”, spune Sorin Preda pentru Profit.ro.
În opinia sa, investiția Diehl poate deschide calea pentru atragerea altor industrii strategice în regiune.
„Vorbim de industrii noi, cu valoare mare adăugată și industrii strategice cu rată foarte mare de creștere. Pentru că în aviație există în momentul de față, la nivelul producătorilor mari de aeronave comerciale, o cerere mult mai mare decât oferta, adică decât capacitățile de producție”, a afirmat Preda.
El indică și alte sectoare cu potențial ridicat pentru regiune, în afara industriei aeronautice.
„Industria medicală, industria de apărare, care e foarte importantă, industria de sisteme de stocări de energie, de baterie. Toate acestea sunt industrii care au căpătat o amploare foarte mare în ultimii ani datorită contextului”, a precizat antreprenorul.
Referindu-se la avantajele competitive ale României și la posibila atragere a altor companii internaționale, Sorin Preda subliniază importanța unui efort concertat între mediul privat și autorități.

„România oferă în continuare niște avantaje competitive și este în urmă la câteva capitole importante. La unul dintre capitolurile importante la care am mai fost în urmă am făcut pași importanți. Cred că trebuie să continuăm linia acestor pași în zona de a gestiona foarte flexibil și simplu politicile de investiții, relația cu autoritățile, timpii de răspuns. L
ucrurile astea trebuie făcute cumva de o manieră proactivă și trebuie și comunicate ca atare în toate mediile internaționale în care trebuie să-ți prezinți potențialul”, a declarat Sorin Preda.
El este optimist în privința replicării modelului Diehl de către alte companii, însă doar în condițiile în care România își promovează activ regiunile economice.
„Sunt optimist în ideea că vor urma și alții acest exemplu. Trebuie să facem lucrurile proactiv, noi, ca sector privat, să ne promovăm platformele de dezvoltare, platformele de investiții, să promovăm beneficiile pe care regiuni cum este aceasta le pot oferi investitorilor, și asta înseamnă un efort de diplomație economică care trebuie să plece de la noi către ei, iar același lucru trebuie să-l facă și guvernul. Lucrurile trebuie continuate și trebuie continuate într-un parteneriat public-privat în care eforturile noastre sunt sprijinite de mesaje guvernamentale și invers”, a spus fondatorul Global Vision.
În ceea ce privește atuurile concrete ale regiunii Dolj, Sorin Preda menționează existența unui centru universitar important, forța de muncă calificată și infrastructura în dezvoltare.
„Se caută 3 sau 4 lucruri la orice investiție. Se caută costul forței de muncă în raport cu alte zone și disponibilitatea. Un oraș mai mare, cu centru universitar, în teorie și în practică, are întotdeauna o potențial mai bună de a furniza an de an resurse noi de muncă. Tradiția locului respectiv – există în zona asta o tradiție în producția de componente pentru industria aeronautică – centrele universitare, conectivitatea, drumul expres, îmbunătățirile de la aeroport, conexiunile cu alte magistrale de transport, cum ar fi A1, cea care se inaugurează chiar la finalul săptămânii acesteia.
Toate astea sunt elemente care bifează niște căsuțe în procesul acesta de evaluare și selectare a unei locații și cred că este un context bun. Această investiție nu a ajuns aici întâmplător”, a punctat Sorin Preda.

Un alt aspect esențial în atragerea unei investiții internaționale este calitatea partenerilor locali, spune el.
„Nu în ultimul rând contează foarte mult să-și găsească parteneri locali care să le sprijine acest proces de dezvoltare, cum am fost noi. Noi am fost selectați în urma unui proces de licitații internaționale și ne bucurăm că am putut să facem lucrul ăsta, pentru că aici ajungi, de fapt, la o analiză de eficiență a investiției. Asta înseamnă că oamenii au primit niște propuneri financiare bune, care i-au stimulat cumva”, a explicat fondatorul Global Vision.
Pe fondul acestui context favorabil, Global Vision este deja în discuții cu alte companii internaționale care ar putea urma exemplul Diehl.
„Cred că în pipeline avem discuții cu peste 10 companii din afara țării. Ne interesează foarte mult să începem să investim în procese de producție”, a concluzionat Sorin Preda.
Noua fabrică va ocupa 12.000 de metri pătrați din cadrul Craiova Industrial Hub, dezvoltat de Global Vision.
Noua unitate Diehl Aviation va fi construită pe un teren de 33.500 metri pătrați. Clădirea va avea o suprafață totală de 12.000 metri pătrați, dintre care 2.500 vor fi destinați spațiilor de birouri de clasă A+.

Susținut de o investiție de ordinul zecilor de milioane de euro, proiectul va fi livrat de Global Vision ca dezvoltare la cheie, incluzând structura de rezistență, lucrările de bază și amenajările interioare complete.
Finalizarea este estimată în următoarele 12 luni, iar ceremonia de inaugurare de miercuri marchează începutul oficial al lucrărilor de construcție.
Noua unitate va produce produse și componente pentru aeronave de pasageri, destinate celor mai importanți producători de echipamente originale (OEM) din industrie.
Diehl Aviation, divizie a grupului Diehl Stiftung & Co, un furnizor de top de sisteme pentru aeronave și soluții de cabină, are în prezent peste 5.200 de angajați, în 21 de locații la nivel global, conform datelor analizate de Profit.ro.