Ingredientul surprinzător care poate scumpi înghețata. Producția mondială, sub presiune

Retail   
Ingredientul surprinzător care poate scumpi înghețata. Producția mondială, sub presiune

Înghețata este unul dintre produsele cele mai cumpărate în sezonul estival, însă ar putea costa mai mult din cauza prețurilor ridicate la uleiul de cocos, un ingredient surprinzător din rețeta desertului, însă foarte utilizat.

Varietățile sunt nenumărate, de la cele mai simple până la cele mai sofisticate sau inovative, de la arome de ciocolată sau vanilie până la înghețata japoneză cu trufe rare, cea mai scumpă din lume. Deși rețetele sunt deosebit de diverse, pentru multe dintre aceste produse, există un set comun de ingrediente de bază ce include lapte, zahăr, unt de cacao și ulei de cocos.

Urmărește-ne și pe Google News
Un mare producător român de produse alimentare, amendat după un atac informatic CITEȘTE ȘI Un mare producător român de produse alimentare, amendat după un atac informatic

Uleiul de cocos nu doar că îmbunătățește textura și aduce un gust mai delicat, tropical, ci are și un punct de topire mai ridicat, contribuind, astfel, la menținerea formei solide a înghețatei în timpul verii.

Filipine, Indonezia și India sunt cei mai mari producători mondiali de materie primă din care se obține uleiul de cocos. Dintre acestea, primele două state dețin împreună peste 70% din piața globală. În ultimii ani, însă, vremea neobișnuit de uscată și caldă în Asia de Sud-Est a afectat producția, arată o analiză XTB.

Cum producția nucilor de cocos durează un an, efectele se resimt din plin în sezonul actual. Producția a coborât cu peste 6% în 2024-25, dar în urma unor ploi recente în regiune, 2026 ar putea aduce condiții mai relaxate. Creșterea exporturilor de nuci de cocos proaspete din Indonezia către China cu 146% în primul trimestru a redus disponibilitatea materiei prime.

Ce a dus la majorarea prețurilor?

Lipsa coordonării între fermieri și procesatori, cererea puternică dinspre Asia și Europa și dolarul american mai slab, care a sporit competitivitatea la export, au contribuit, de asemenea, la ascensiunea prețurilor, iar unii distribuitori au semnalizat deja că preferă să păstreze produse în stoc în așteptarea unor condiții de piață și mai profitabile.

Prețul uleiului de nucă de cocos trimis din Filipine în portul Rotterdam aproape s-a dublat în ultimul an, ajungând la 2.800 dolari/tonă. Prețurile au avut o traiectorie asemănătoare în Sri Lanka, iar în India, prețurile s-au triplat în ultimul an, ajungând la peste 400 de rupii pe kilogram.

Wizz Air ratează ținta la profit, avioane ținute la sol. Recent s-a retras de pe o mare piață CITEȘTE ȘI Wizz Air ratează ținta la profit, avioane ținute la sol. Recent s-a retras de pe o mare piață

Scumpirea boabelor de cacao a încurajat producătorii de ciocolată și deserturi să reducă ponderea acestora și să utilizeze, în schimb, mai mult ulei de cocos. Procesul este mai avantajos economic, chiar și în condițiile prețurilor actuale mai ridicate pentru uleiul de cocos, având în vedere multiplicarea de 3-4 ori a costului pentru cacao, față de reperele de acum 2-3 ani.

Cererea ridicată din partea industriei alimentare e completată de trendul ascendent al industriei cosmetice. Uleiul de cocos are utilizări variate, fiind prezent inclusiv în loțiuni pentru hidratare și îngrijirea pielii, a părului, protecție solară sau pentru tratamente dermatologice. Produsul este, de altfel, susținut de tendința de utilizare a ingredientelor naturale.

În același timp, un interes crescut din partea influencerilor pentru produsul care oferă o alternativă mai prietenoasă cu mediul la uleiul de palmier aduce un surplus de cerere care are efecte într-o piață deja relativ tensionată.

Bio-combustibilii, alt element care pune presiune pe producție

Cu toate acestea, un alt motiv restrânge suplimentar oferta: cererea de biocarburanți. Guvernul din Filipine a formulat o țintă de 4% pentru amestecul motorinei cu coco-metil-esteri, derivate din uleiul de cocos, urmând să ajungă la 5% până la finele anului viitor.

Mesajul ministrului Finanțelor după ultima decizie de rating a S&P CITEȘTE ȘI Mesajul ministrului Finanțelor după ultima decizie de rating a S&P

Cererea estimată pentru a genera 500 de milioane de litri de produs derivat înseamnă 4,5 miliarde de nuci de cocos sau aproape o treime din producția locală. Astfel, producția va trebui să crească semnificativ pentru a compensa redirecționarea materiei prime către bio-combustibili. Altfel, politicile de mediu locale vor conduce la prețuri mai mari pentru iubitorii de înghețată din Europa, Asia și SUA.

Pentru consumatori, totuși, sunt și vești bune: ieftinirea altor ingrediente temperează prețurile. Zahărul se află, pe bursele la termen din SUA, pe o tendință de scădere în ultimul an, cu un declin de peste 12%, asemănător cu cel al laptelui într-o perioadă similară.

Boabele de cacao, deși mult mai scumpe față de acum câțiva ani, s-au îndepărtat de vârfurile istorice. Împreună, aceste dinamici ”îndulcesc” scumpirea uleiului de cocos. Totuși, pe mai multe continente, înghețata ar putea oferi o răcorire dulce mai scumpă anul acesta.

viewscnt
Afla mai multe despre
înghețata
cocos
ulei