Cel mai bogat om din Asia sfidează dominația de zeci de ani a Coca-Cola Co. și PepsiCo Inc. în cea mai populată țară, folosind o metodă pe care a practicat-o la perfecție în alte sectoare: perturbarea prețurilor.
Luna trecută, investitorii au aruncat o privire la incursiunile făcute de Campa Cola în cadrul Reliance Industries Ltd. deținută de Mukesh Ambani. Conglomeratul cu sediul în Mumbai a declarat că băutura acidulată a obținut o cotă de piață de două cifre în regiunile cheie în anul încheiat la 31 martie - la doar doi ani după ce a fost relansată în India. Acesta nu a dezvăluit cifrele exacte ale cotei de piață sau veniturile pentru marcă în ultimul trimestru, scrie Bloomberg.

28 mai Maratonul Fondurilor Europene
Unitatea de retail a Reliance, condusă de fiica miliardarului, Isha Ambani, a achiziționat Campa Cola - o marcă extrem de populară în anii 1980 - pentru 220 de milioane de rupii (2,6 milioane de dolari) în 2022. Aceasta oferă sticle de 200 de mililitri pentru 10 rupii, sau 12 cenți, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate din prețul pe care liderii de piață Coca-Cola și Pepsi îl cer consumatorilor pentru sticle de dimensiuni similare, scrie Adevărul.
Sucul dulce de la Reliance, care are un gust similar cu cel al concurenților săi mai mari, este disponibil și în arome de portocale și lămâie.
Conglomeratul de rafinării și retail este cunoscut pentru faptul că bulversează orice sector în care intră, mai ales prin prăbușirea prețurilor și eliminarea concurenței. Cel mai recent exemplu a fost intrarea sa în 2016 în sectorul telecomunicațiilor din India cu apeluri gratuite și date la prețuri foarte mici - o undă de șoc care a redus concurența de la o duzină de operatori la doar trei în prezent.
Războiul Cola
Arvind Singhal, fondator al firmei indiene de consultanță în domeniul consumului Technopak Advisors, a declarat că, în prezent, creșterea Campa Cola are loc în special în detrimentul Coke și Pepsi. Acesta a extins, de asemenea, piața globală a băuturilor răcoritoare din India datorită prețului său relativ ieftin, a adăugat el.
Coca-Cola și PepsiCo au reintrat în țară în anii 1990, după ce aceasta a luat măsuri de liberalizare a economiei. Pentru cei doi giganți mondiali, populația de peste 1,3 miliarde de locuitori a Indiei a apărut ca un punct de creștere promițător în străinătate, în timp ce se luptă cu problemele de pe piața internă, inclusiv costurile ridicate ale factorilor de producție, semnele unei retrageri a consumatorilor, perspectiva erodării cererii de gustări și sucuri din cauza pastilelor experimentale GLP-1 și vânturile contrare legate de tarife.

În ianuarie, Reliance a estimat că veniturile mărcii vor crește cu 150%, ajungând la 10 miliarde de rupii în anul încheiat la 31 martie. Unitatea locală a producătorului de Coca-Cola din Atlanta a avut un venit de 47 de miliarde de rupii pentru anul care se încheie în martie 2024, conform celor mai recente date de la Registrul companiilor din India.
Stimularea rivalilor
Amenințarea concurențială din partea Campa Cola a stimulat mărcile rivale de băuturi să reducă prețurile, să introducă noi variante și să își consolideze propriile rețele de vânzare cu amănuntul.
„Credem că războiul prețurilor la cola ar putea continua pe termen mediu”, a scris Amit Sachdeva, analist UBS, într-o notă din 21 aprilie, menționând că Reliance se bazează în mod agresiv pe câștigurile de cotă de piață ale Campa Cola.
Îmbuteliatorul PepsiCo din India, Varun Beverages Ltd., consideră că ritmul de creștere se accelerează pe măsură ce tot mai multe companii își construiesc infrastructura, a declarat președintele Ravi Jaipuria analiștilor în cadrul unei teleconferințe post-beneficii din 30 aprilie, când a fost întrebat despre creșterea concurenței, inclusiv din partea Reliance.
„Piața globală crește mai rapid”, a spus Jaipuria. „Concurența ne face pe toți să punem în funcțiune mai multe echipamente de răcire” și să creștem eforturile de vânzare.

Compania emblematică a lui Ambani își sporește capacitatea prin deschiderea unei noi fabrici de îmbuteliere în statul Assam din estul Indiei, în februarie.
În timp ce o sticlă de cola de 12 cenți poate să nu pară scumpă într-o țară occidentală, aceasta nu este o băutură obișnuită în India - unde PIB-ul pe cap de locuitor în 2023 a fost echivalentul a 2.481 de dolari, potrivit Băncii Mondiale.
„Punctele de preț sunt ceva care limitează în general creșterea volumului la nivel de masă”, a declarat Singhal de la Technopak. „Aspirația consumatorilor indieni de a consuma este foarte mare, însă puterea de cumpărare este încă foarte, foarte scăzută.”
Coca-Cola și Pepsi au început să contracareze ofensiva Campa Cola prin introducerea de noi variante ale băuturilor lor, cum ar fi versiunile fără zahăr sau prin scăderea prețurilor.
Coca-Cola a scăzut prețul băuturii sale omonime la 15 rupii în unele zone la începutul acestui an, potrivit unui raport din presa locală. Este posibil ca acest lucru să o fi ajutat să raporteze o creștere de două cifre a volumului în India pentru trimestrul ianuarie-martie. Compania nu a dezvăluit cifre specifice privind cota de piață.
Campa Cola, care a fost lansată inițial de Pure Drinks Group din New Delhi în 1977, și-a văzut popularitatea scăzând atunci când Coca-Cola și Pepsi și-au intensificat operațiunile în India la începutul anilor 1990.
Chiar dacă renașterea sa stimulează industria băuturilor din India, Reliance testează apele și în afara pieței sale interne. Compania a început să vândă Campa Cola în Emiratele Arabe Unite în februarie.