Producătorul rus de camioane Kamaz reduce săptămâna de lucru, denunțând politica dobânzilor ridicate.
Kamaz, principalul producător rus de camioane, a anunțat vineri că va reduce producția și va implementa o săptămână de lucru mai scurtă, începând cu 1 august, ca reacție la criza profundă din piața națională de camioane, transmite Reuters, preluată de News.ro.
Compania dă vina pe politica ”miopă” a importatorilor de echipamente străine și pe dobânzile ridicate menținute de Banca Centrală a Rusiei. Potrivit Kamaz, piața camioanelor de peste 14 tone s-a prăbușit cu 60% în prima jumătate a anului.

O cauză identificată este supraaprovizionarea pieței cu echipamente străine în 2023, în ciuda previziunilor privind o scădere a cererii. Pe de altă parte, Kamaz denunță politica monetară restrictivă, care a făcut imposibilă achiziția de camioane noi prin credit sau leasing, obligând totodată firmele de transport să returneze echipamentele achiziționate anterior în leasing.
Kamaz a precizat că peste 30.000 de camioane se află acum în depozite, fără cerere, chiar și la prețuri mult sub nivelul pieței. Situația companiei reflectă dificultăți economice mai largi în Rusia, unde economia, după o perioadă de supraîncălzire alimentată de cheltuieli militare, încetinește brusc. Kamaz este considerat un indicator esențial al activității economice, în special în sectoarele construcțiilor și transportului.

Decizia Kamaz vine în contextul în care și alți producători auto majori, precum Avtovaz și Uzina de Automobile Gorki (GAZ), au anunțat reduceri similare ale programului de lucru, în condițiile în care costurile de creditare rămân prohibitive.
Banca Centrală a Rusiei este așteptată să reducă rata de dobândă cu 200 de puncte de bază, până la 18%, în cursul zilei de vineri, potrivit unui sondaj realizat de Reuters în rândul analiștilor. Un locuitor din Iași a sunat de 15.000 de ori la 112.