Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai mari hub-uri de transport auto din lume, a devenit o parcare uriașă.
Are mii de automobile, camionete, camioane și utilaje grele destinate exportului către SUA rămase pe loc.

Aceasta în contextul noilor tarife comerciale impuse de președintele american Donald Trump, conform Reuters.
Potrivit datelor oficiale, în primele șase luni din 2025, exporturile de autoturisme și camionete noi către SUA au scăzut cu 15,9% față de aceeași perioadă a anului trecut. Scăderea s-a accentuat în luna mai, la o lună după ce Trump a anunțat introducerea tarifelor sub titulatura ”ziua eliberării”, scrie News.ro.

Exporturile de camioane și utilaje grele – categorie care include tractoare și vehicule de construcții – au scăzut cu 31,5%. Aceste echipamente pot depăși prețul de 100.000 de dolari, iar tariful de 25% impus de SUA a făcut ca transportul lor să devină neprofitabil.
Portul a transportat peste 3 milioane de vehicule la nivel global în 2024. Totuși, ”perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte”, au transmis oficialii portului într-un comunicat, subliniind că totul depinde de posibilitatea încheierii unui acord comercial între SUA și UE până la 1 august.
Constructori auto europeni, precum Volkswagen și Volvo, sperau la un acord până la expirarea termenului inițial fixat de Trump, însă negocierile nu au dus la niciun rezultat concret. Înainte de mandatul lui Trump, exporturile auto către SUA erau taxate cu 2,5%, dar din aprilie, tariful a crescut cu încă 25%, ceea ce a dus la o majorare substanțială a prețului final al unei mașini de familie pe piața americană.
”Impactul tarifelor a fost un șoc instantaneu. Spre deosebire de Brexit sau pandemie, unde au existat valuri de adaptare, aici acțiunea a fost bruscă și severă, chiar dacă fusese anticipată în discursurile politice”, a declarat Justin Atkin, reprezentantul pentru Regatul Unit și Irlanda al portului Anvers-Bruges.
Portul nu a oferit un număr exact al vehiculelor blocate, însă a precizat că este vorba de mii de unități. În plus, sunt semne că tot mai multe automobile chineze sunt depozitate în port, un posibil semn al redirecționării fluxurilor comerciale în contextul tensiunilor comerciale dintre Beijing și Washington.

În paralel, problemele din Marea Roșie, precum și dimensiunile tot mai mari ale navelor din flota globală, au dus la întârzieri în descărcarea containerelor – media de staționare a crescut la opt zile, față de cinci în mod normal.
SUA reprezintă al doilea cel mai important partener comercial pentru portul Anvers-Bruges, după Regatul Unit. Există indicii că și exportatorii americani grăbesc livrările, anticipând posibile măsuri de retorsiune din partea UE. În prima jumătate a anului, volumul importurilor din SUA a crescut cu 17%, în special pe fondul livrărilor mai mari de gaze naturale lichefiate.