Vânzările de mașini noi ale companiei Tesla în Europa au scăzut pentru a cincea lună consecutiv în mai, potrivit datelor publicate miercuri de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în condițiile în care europenii încep să se orienteze tot mai mult spre vehicule electrice chinezești, mai accesibile, transmite CNBC.
În Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările din Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS), Tesla a vândut în luna mai doar 13.863 de unități, în scădere cu 27,9% față de aceeași lună a anului trecut. Cota de piață a companiei în regiune s-a redus la 1,2%, de la 1,8% în mai 2024, scrie News.ro.

Aceste cifre consolidează tendința descendentă a companiei americane în Europa, pe fondul deteriorării imaginii publice, cauzate parțial de declarațiile controversate și activitatea politică a directorului general Elon Musk.
Impactul politic și concurența acerbă
Elon Musk a cheltuit aproape 300 de milioane de dolari pentru a sprijini realegerea președintelui american Donald Trump, inițiind ulterior o campanie tensionată de reducere a agențiilor guvernamentale federale. Acțiunile sale au generat proteste la reprezentanțele Tesla din mai multe țări europene. Între timp, Musk s-a retras din funcțiile din administrația Trump, pe fondul unui conflict public cu liderul de la Washington.
Tesla se confruntă, de asemenea, cu o concurență tot mai intensă, atât din partea producătorilor tradiționali de automobile, cât și a celor chinezi. Gigantul auto BYD a înmatriculat în mai aproape tot atâtea mașini câte a vândut Tesla, iar în aprilie a depășit compania americană pentru prima dată în Europa.
Se spera că modelul îmbunătățit Model Y — un SUV compact — ar putea contribui la redresarea companiei, în condițiile în care în Norvegia acest model a dus la o revenire vizibilă a vânzărilor.
Producătorii chinezi câștigă teren în Europa
Producătorii auto din China și-au menținut ritmul accelerat de creștere pe piața europeană în luna mai, în pofida noilor taxe vamale impuse de Uniunea Europeană asupra vehiculelor electrice provenite din China.
Potrivit firmei de analiză JATO Dynamics, mărcile chinezești au vândut 65.808 unități în mai și și-au dublat cota de piață în Europa, ajungând la 5,9%.

”În pofida tarifelor impuse de UE, mărcile chineze continuă să înregistreze o creștere puternică pe piața auto europeană,” a declarat Felipe Munoz, analist global la JATO.
”Succesul lor se datorează parțial deciziei de a promova trenuri de propulsie alternative, precum hibridele clasice și cele cu conectare la priză,” a adăugat el.
În acest context, Tesla va trebui să se adapteze rapid pentru a-și recâștiga poziția pe o piață din ce în ce mai competitivă și sensibilă la preț.