Marii furnizori de energie electrică, care au peste 200 000 de clienți finali în portofoliu, vor avea obligația de a încheia contracte de furnizare pe durată determinată de cel puțin un an și cu prețuri fixe, la solicitarea clienților finali, potrivit unui proiect analizat de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Astfel, se dorește introducerea în Legea energiei a sintagmei ″contract de furnizare a energiei electrice pe durată determinată și cu prețuri fixe″, definită drept ″un contract de furnizare a energiei electrice încheiat între un furnizor și un client final prin care se garantează că clauzele și condițiile contractuale, inclusiv prețul, rămân neschimbate pe durata contractului, dar care, pentru un preț fix poate include un element flexibil, de exemplu, dar fără a se limita la: a) variații de preț în perioadele de vârf și în afara perioadelor de vârf, sau b) acele modificări din factura finală care rezultă numai din elemente care nu sunt determinate de furnizori, cum ar fi impozitele și taxele sau tarifele reglementate pentru serviciile de rețea″.

În cazul în care niciun furnizor nu are peste 200.000 clienți, furnizorul pentru care este aplicabilă obligația este furnizorul cu cea mai mare cotă de piață în anul anterior celui pentru care se stabilește obligația.
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) va stabili prin reglementări proprii elementul sau elementele flexibile care pot fi incluse în prețul fix.
Furnizorii nu vor avea dreptul de a modifica unilateral clauzele și condițiile contractelor de furnizare a energiei electrice pe durată determinată și cu prețuri fixe și nu vor înceta astfel de contracte înainte de încheierea duratei acestora, cu excepția cazurilor de furt de energie constatate prin hotărâri judecătorești definitive sau de neplată a facturilor.

Proiectul are ca scop transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei UE 2024/1711. Printre altele, aceasta stabilește ″un cadru nou prin care să se amelioreze drepturile și protecția consumatorilor, permițându-le acestora să beneficieze de tranziția energetică, să își decupleze facturile la energie electrică de variațiile prețurilor pe termen scurt de pe piețele energiei, să reechilibreze riscul dintre furnizori și consumatori, iar aceștia din urmă să aibă acces la o gamă largă de oferte, astfel încât să poată alege un contract care corespunde nevoilor proprii″.
″În cazul în care Consiliul (European – n.r.) a adoptat o decizie de punere în aplicare privind o criză a prețurilor energiei electrice la nivel regional sau la nivelul Uniunii Europene, Guvernul României poate, pe durata valabilității deciziei respective, atunci când aplică intervenții publice specifice în stabilirea prețurilor de furnizare a energiei electrice (...), să stabilească, în mod excepțional și temporar, un preț de furnizare a energiei electrice sub nivelul costurilor, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții: (a) prețul stabilit pentru clienții casnici se aplică numai pentru cel mult 80% din consumul mediu al gospodăriilor și menține un stimulent pentru reducerea cererii; (b) nu există nicio discriminare între furnizori; (c) furnizorii sunt compensați pentru furnizarea sub nivelul costurilor într-un mod transparent și nediscriminatoriu; (d) toți furnizorii sunt eligibili să prezinte oferte pentru prețul de furnizare a energiei electrice care este sub nivelul costurilor, pe aceeași bază; (e) măsurile propuse nu denaturează piața internă a energiei electrice″, mai scrie în draftul de act normativ.
De asemenea, în cazul în care Consiliul UE a adoptat o decizie de punere în aplicare privind o criză a prețurilor energiei electrice la nivel regional sau la nivelul Uniunii, Guvernul României va putea aplica, pe durata valabilității deciziei respective, intervenții publice specifice temporare în ceea ce privește stabilirea prețurilor de furnizare a energiei electrice către întreprinderile mici și mijlocii (IMM). Astfel de intervenții publice trebuie să fie limitate la cel mult 70% din consumul beneficiarului în aceeași perioadă a anului precedent și să mențină un stimulent de reducere a cererii, precum și să fie concepute astfel încât să reducă la minimum orice fragmentare negativă a pieței interne.