ANAT îl acuză pe ministrul Economiei că și-a format opinii eronate despre piața turistică, ”paralele cu realitatea”

Turism   
ANAT îl acuză pe ministrul Economiei că și-a format opinii eronate despre piața turistică, ”paralele cu realitatea”

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) arată că vede ”o înțelegere superficială” a turismului de către ministrului Economiei, Radu Miruță, despre care spune că și-a format opinii eronate despre piața turistică, ”paralele cu realitatea”. Patronatul precizează că își dorește un ministru ”PENTRU turismul românesc și nu ÎMPOTRIVĂ”.

”Declarațiile recente ale ministrului Economiei ne pun pe gânduri! Vedem o înțelegere superficială și chiar, pe unele subiecte, o neînțelegere gravă a acestui domeniu esențial al economiei naționale. ANAT aduce în atenție datele economice reale, menite să contrabalanseze percepțiile paralele cu realitatea exprimate de ministrul Economiei, Radu Miruță. În doar trei săptămâni de mandat, domnul ministru a reușit să își formeze opinii tranșante și, din păcate, eronate despre piața turistică: că prețurile sunt „prea mari” pe litoral, că voucherele de vacanță au efecte negative, că participarea României la târgurile internaționale nu ar avea impact, că există în turism doar „asistați” care trăiesc din subvenții și că organizațiile profesionale „plătesc articole” critice la adresa sa”, arată ANAT.

Urmărește-ne și pe Google News
DJ 750C, drumul spectaculos care străbate culmile Munților Trascău, va fi modernizat CITEȘTE ȘI DJ 750C, drumul spectaculos care străbate culmile Munților Trascău, va fi modernizat

 Potrivit ANAT, turismul românesc merită respect, merită sprijin și guvernanți care să înțeleagă în mod real fenomenul, scrie News.ro.

”Domnule ministru, mă faceți să râd: noi nu plătim articole!  Dăm interviuri. Comunicăm public, transparent, onest și documentat despre nevoile reale ale industriei. Așa cum o facem de 35 de ani, indiferent de câți miniștri s-au schimbat de-a lungul timpului. Nu cerem gratuități și privilegii, ci un cadru predictibil, sprijin echilibrat și o voce guvernamentală care să înțeleagă diferența între economie reală și aparențe populiste. – declară  Alin Burcea, președintele ANAT, doctor în economie.

Despre voucherele de vacanță, reprezentanții ANAT spun că reprezintă unul dintre principalele instrumente de fiscalizare a sectorului HoReCa și au redus semnificativ turismul „la negru”.

 Veniturile din turism ale Greciei au ajuns la 4,3 miliarde de euro CITEȘTE ȘI Veniturile din turism ale Greciei au ajuns la 4,3 miliarde de euro

Numărul unităților de cazare clasificate în România a crescut de peste patru ori: de la 6.000 în 2006 până la 27.500 în present, ”un mare succes în fiscalizarea domeniului”.

Potrivit unui studiu realizat de ASE pentru APET, fiecare 1 leu cheltuit prin vouchere generează:

·        +0,15 lei în comerțul cu amănuntul;

·        +0,36 lei în HoReCa;

·        +0,09 lei în agenții de turism;

·        +0,52 lei în comerțul cu ridicata;

·        +0,14 lei în transporturi;

·        +0,29 lei în curierat;

·        +0,25 lei în depozitare;

·        +0,78 lei ca venit la bugetul de stat.

Per total, acțiunea de multiplicare duce la un efect macroeconomic de 3,39 lei în PIB la fiecare 1 leu emis în tichete valorice.

”Voucherele au generat creșteri „fabuloase” ale veniturilor din TVA și impozit pe profit, inclusiv atunci când companiile nu înregistrau profit, contribuind prin salarii, CAS/CASS, TVA plătit și locuri de muncă create. Eliminarea acestui mecanism va reduce semnificativ contribuția HoReCa la PIB (în prezent circa 5%)”, arată ANAT.

UNSAR: Românii au primit, între 2019–2024, despăgubiri de 5 milioane euro pentru călătorii anulate CITEȘTE ȘI UNSAR: Românii au primit, între 2019–2024, despăgubiri de 5 milioane euro pentru călătorii anulate

Fără vouchere, mulți români renunță la vacanțe interne și aleg destinații externe, generând pierderi valutare pentru România.

”Pentru mulți angajați din provincie – printre care profesorii – voucherele au permis prima vacanță în viață; statul a recuperat nu doar sumele alocate, ci a atras și cheltuieli suplimentare din buzunar”, mai spun ei.

În ceea ce privește participarea României la târguri internaționale și campaniile de promovare externă, acestea au generat, în anii precedenți, o creștere semnificativă a vizibilității și atractivității României ca destinație turistică.

Conform estimărilor Organizației Mondiale a Turismului (UNWTO) și Consiliului Mondial al Turismului și Călătoriilor (WTTC), fiecare 1 euro investit în promovare turistică externă aduce, în medie, între 5 și 11 euro încasări din incoming.

Astfel, sprijinul acordat de stat agențiilor pentru participarea la târguri, deși modest – în medie 300 euro decontați dintr-un cost de peste 5.000 euro per firmă – a contribuit la atragerea de turiști străini care cheltuiesc în medie 850-1.100 euro/persoană în România (date INS și Eurostat).

Carrefour iese de pe piața din Italia, tranzacție de 1 miliard de euro CITEȘTE ȘI Carrefour iese de pe piața din Italia, tranzacție de 1 miliard de euro

”În ceea ce privește sprijinul pentru incoming, schema de subvenție actuală, chiar dacă nefuncțională, de 40 euro/turist (pentru sejururi de cel puțin 4 nopți) ar putea avea un impact real dacă ar fi extinsă și susținută strategic. În absența unui sprijin eficient, România riscă să piardă teren față de țările din regiune care investesc activ în atragerea turiștilor străini – Ungaria, Bulgaria, Croația și Polonia au bugete de promovare cuprinse între 10 și 35 milioane euro/an, față de sub 2 milioane euro în cazul României în ultimii ani. Eliminarea acestor cheltuieli nu este o economie, ci o amputare economică: România pierde nu doar turiști străini, ci și export de imagine, încasări fiscale și mii de locuri de muncă în industrii conexe (transport, ghizi, organizatori, restaurante, artizanat)”, spun reprezentanții ANAT.

Dacă în 2019 România a atras peste 2,7 milioane de turiști străini, în 2023 numărul a scăzut sub 2 milioane, în parte din cauza subfinanțării cronice a promovării externe.

”Creșterea TVA, eliminarea voucherelor, tăierea subvențiilor pentru incoming și renunțarea la târguri sunt măsuri care, împreună, lovesc frontal turismul românesc și riscă să îl pună pe butuci.În loc să fim tratați ca niște „asistați”, ne-am dori să fim ascultați. Pentru că turismul creează locuri de muncă, aduce încasări fiscale, dezvoltă comunități și proiectează o imagine pozitivă a României în afara granițelor. Domnule ministru, confundați tăierile de cheltuieli și risipa de la stat cu cele destinate mediului privat. Tăierile de la buget pot aduce economii. Tăierile din sectorul privat înseamnă frânarea motoarelor economiei. Dacă le opriți simultan cu aplicarea de creșteri de taxe, România va pierde pe toate fronturile: și fiscal, și social, și economic”, precizează ANAT.

ANAT solicită numirea unui secretar de stat dedicat exclusiv sectorului turismului, provenit din industrie.

”Înțelegem că ministrul Economiei, Radu Miruță, este un om politic, cu o misiune amplă și dificilă într-un minister de tip „mamut”, care acoperă o multitudine de domenii economice. Nimeni nu se așteaptă ca un ministru să cunoască în detaliu fiecare sector. Dar tocmai de aceea este obligația sa să se înconjoare de specialiști, oameni cu experiență dovedită și reprezentativitate profesională, care să-i ofere o imagine corectă și completă asupra realităților din industrie. Solicităm numirea unui secretar de stat dedicat exclusiv sectorului turismului, provenit din industrie, cu experiență practică, care să fie o punte de legătură reală între autorități și mediul privat. Fără o astfel de reprezentare profesionistă la nivel guvernamental, deciziile vor continua să fie luate pe baza unor percepții superficiale și vor face mai mult rău decât bine”, adaugă ei.

Tramvaiul 41 din București - suspendat în luna august CITEȘTE ȘI Tramvaiul 41 din București - suspendat în luna august

Totodată, ANAT cere public o întâlnire instituțională urgentă, cu toți actorii relevanți din turism, pentru a discuta coerent, profesionist și constructiv.

”Nu vrem războaie în presă. Vrem soluții. România are nevoie de un ministru pentru turism, nu împotriva turismului. Suntem în plin sezon turistic, cu toate provocările sale. Turismul reprezintă o industrie serioasă, o formă de export de servicii care aduce zeci de miliarde de euro anual multor țări și nu este doar o activitate frivolă de relaxare. Nu avem timp de dueluri de imagine, ci vă invităm să discutăm față în față, cu creionul pe hârtie”,mai spun ei.

viewscnt
Afla mai multe despre
anat
economie