Gigantul american Mondelez, care deține Mirabell, una dintre cele mai renumite mărci de Mozartkugel, a transferat producția din orașul austriac Salzburg, locul unde s-a născut Mozart, spre o zonă din Europa de Est, ceea ce a realimentat o dezbatere intensă cu privire la marketing.
Toate acestea au provocat nemulțumiri în rândul concurenților austrieci care nu pot face nimic, pentru că Mozartkugel nu beneficiază de indicație geografică protejată, precum șampania sau parmezanul, arată Agerpres.
28 mai Maratonul Fondurilor Europene

Fabrica, ce producea anual 57 de milioane de Mozartkugeln originale, s-a închis la sfârșitul anului trecut după ce producătorul Salzburg Schokolade a intrat în faliment, parțial din cauza creșterii vertiginoase a prețurilor la cacao, ceea ce a dus la pierderea a 65 de locuri de muncă.
Singurele praline „Mozart” autentice
Deși există multe imitații, doar autenticele Echte Salzburger Mozartkugel erau produse în masă pentru export din orașul austriac. Sindicatul Pro-Ge, care reprezenta angajații, a descris fabrica Mozartkugel drept „inima regiunii”, afirmând că personalul era „mândru de un produs care a ajuns în întreaga lume”. Deși bomboanele au o origine locală, licența lor a fost deținută în ultimii ani de conglomeratul american Mondelez International, producătorul unor mărci internaționale precum biscuiții Oreo și ciocolata Toblerone.
După insolvența companiei Salzburg Schokolade, în urma a trei ani de încercări de salvare, Mondelez a anunțat că va căuta un nou loc de producție în rețeaua sa regională. Potrivit unor rapoarte neconfirmate din presa locală, cea mai probabilă destinație ar fi Cehia, datorită costurilor mai mici de producție.
Pe măsură ce Austria se confruntă cu posibilitatea de a avea primul cancelar de extremă dreaptă de la cel de-al Doilea Război Mondial, comentatorii au remarcat neliniștea provocată de știrea că un simbol cultural atât de bine cunoscut ar putea să nu mai fie produs în republica alpină.
„Delicatesa de lux, legată invizibil de identitatea austriacă”
„Nu există nicio îndoială că această delicatesă luxoasă este indivizibil legată de identitatea austriacă”, a scris Verena Mayer, corespondenta din Viena a publicației germane Süddeutsche Zeitung. Ea a comparat celebrele praline Mozart cu filmul The Sound of Music și le-a numit drept ambasador cultural global al Austriei.

Identitatea orașului Salzburg, al patrulea ca mărime din Austria, este inextricabil legată de Mozart, aducând un prestigiu cultural imens unei comunități de puțin peste 150.000 de locuitori, precum și un câștig constant din fluxul de turiști anual.
Chiar dacă Mozart însuși avea o relație ambivalentă cu orașul natal – slujind la curtea arhiepiscopului și plângându-se în scrisori că locul era plictisitor, provincial și sufocant – în cele din urmă s-a mutat, la 20 de ani, în capitala cosmopolită Viena, unde a avut mai mult succes comercial.
Împovărată de datorii după moartea prematură a compozitorului, la doar 35 de ani, văduva sa, Constanze, s-a mutat în cele din urmă înapoi la Salzburg, fiind creditată pe scară largă pentru păstrarea – și monetizarea – moștenirii lui Mozart.