Producătorul european de avioane Airbus a obținut luni o comandă majoră din partea companiei aeriene poloneze LOT, pentru 40 de aeronave A220, marcând cea mai mare investiție din istoria transportatorului național și semnalând o apropiere strategică între Polonia și Franța, transmite Reuters.
Acordul, evaluat la până la 3,5 miliarde de dolari, include opțiuni suplimentare pentru încă 44 de aeronave, ceea ce ar putea aduce comanda totală la 84 de unități, potrivit analiștilor Cirium Ascend. Achiziția vine după o competiție strânsă cu producătorul brazilian Embraer, fiind considerată un moment definitoriu pentru ambițiile Varșoviei de a transforma LOT într-un jucător-cheie în transportul aerian din Europa de Est.
Premierul polonez Donald Tusk a descris comanda pe platforma X drept ”cea mai mare investiție din istoria transportatorului național polonez” și un pas spre ”construirea unui lider al aviației europene”.
CEO-ul LOT, Michał Fijoł, a declarat că alegerea A220 s-a bazat strict pe criterii economice: ”Eu lucrez doar cu cifre,” a spus acesta pentru Reuters.

Totuși, prezența numeroșilor oficiali din Polonia, Franța și Canada la conferința de presă a subliniat dimensiunea politică a deciziei. Ministrul polonez al infrastructurii, Dariusz Klimczak, a explicat că relațiile economice consolidate dintre cele două țări susțin și cooperarea politică.
Comanda vine într-un moment în care guvernul pro-european al Poloniei, condus de Tusk, încearcă să repare legăturile cu partenerii occidentali după ani de tensiuni.
În mai, Franța și Polonia au semnat un tratat de cooperare extinsă în domeniile apărării și energiei nucleare. În 2016, guvernul conservator anterior anulase brusc o comandă de 3,5 miliarde de dolari pentru elicoptere Caracal produse de Airbus, gest care a provocat o reacție dură din partea Franței.
Noua comandă ar putea deschide calea și pentru vânzări de echipamente militare Airbus către Polonia, inclusiv avioane de realimentare în aer (MRTT) și transportoare A400M, potrivit unor surse din industrie.
Dincolo de implicațiile geopolitice, contractul este o victorie importantă pentru programul A220, care a fost preluat de Airbus de la Bombardier în 2018. Cu toate că avionul este apreciat pentru eficiența sa, vânzările au fost inegale până acum. Analiștii spun că acest contract duce programul ”mai aproape de pragul de rentabilitate”.
În replică, Embraer a transmis că respectă decizia LOT, dar a sugerat că politica europeană a jucat un rol în alegerea Airbus.
”Înțelegem că trăim un moment excepțional în care geopolitica contează,” a spus compania braziliană, adăugând că va continua să susțină flota existentă de avioane Embraer operată de LOT.